Година след началото на войната Русия - Украйна само някои от компаниите, които обявиха напускане са успели напълно да се разделят със страната агресор. Това сочи проучване от Йейлския университет. За напуснане на Русия се готвеха 1000 компании, които обявиха, че доброволно съкращават дейността си само два месеца след началото на войната в Украйна. Според данните на проучването едва 520 са го направили.

Според друго проучване обаче по-малко от една на 10 западни мултинационални компании с дъщерни дружества в Русия е напуснала от началото на войната.

Това твърди доклад на двамата академици Саймън Ивенет от Университета на University of St Gallen и Николо Пизани от IMD Business School, публикувано от мозъчния тръст Australian Strategic Policy Institute.

Проучването разглежда 1404 компании със седалище в страните от ЕС и Г7 с общо 2405 дъщерни дружества в Русия преди нахлуването й в Украйна през февруари 2022 г. Според констатациите само 120 от тези компании, или 8,5% от общия брой, са напуснали с поне едно от дъщерните си дружества до края на ноември.

Някои от компаниите, които разгласиха изтеглянето си от Русия, като McDonald"s и Nissan, имат опции за обратно изкупуване. Руската антимонополна агенция казва, че McDonald's може да си върне руските операции в рамките на 15 години, докато Nissan, който продаде бизнеса си на руско държавно предприятие за 1 евро, може да изкупи обратно в рамките на шест години. Проучването излиза като противоречие на доклада от Йейлския университет.

Общата печалба на едрия бизнес в Русия се срина през втората половина на 2022 година

Общата печалба на едрия бизнес в Русия се срина през втората половина на 2022 година

Какви са причините

Каква е причината за това толкова малко да са успели досега?

Над 2000 компании търсят одобрение за напускане на руския пазар, съобщи Business Insider, позовавайки се на Financial Times. Институцията, която обработва заявленията, се среща само три пъти месечно и разглежда до седем заявления среща. Това утежнява времево процеса.

Явно не е толкова просто една компания да се измъкне от Русия. Ето няколко причини за това.

  • Компаниите се опитват да напуснат Русия по организиран начин

Много компании бързо обявиха намерението си да напуснат руския пазар. Големи марки като McDonald's, Starbucks напълно напуснаха страната, но други може да предприемат по-бавен подход към стратегията си за напусканепо различни причини.

Някои от тях казват, че с е чувстват задължени към своите местни служители, на фона на решението да напуснат или останат.

Според академиците има много основателни причини компаниите да не успеят да се оттеглят. "Западна фирма, работеща в сектор, изключен от официалните санкции, може да реши, че е неуместно да остави своите клиенти в Русия", пишат те.

"Не е правилно да изоставяме нашите хора в Русия", коментира британският гигант Unilever през февруари. Конгломератът, който в момента дава работа на 3000 души в Русия, спря целия внос и износ на своите продукти и капиталови потоци в и навън на страната миналата година, но продължава да доставя произведени в Русия продукти на вътрешния пазар.

Продажбата на бизнеса също не е вариант според тях.

  • Още една причина за това компаниите да не могат да напуснат Русия е Кремъл и неговите програми за поддържане на икономиката

Руското правителство създаде пречки пред компаниите да напуснат веднага след като страните започнаха да налагат санкции на Кремъл заради войната му в Украйна.

Инвеститорите, които искат да продадат бизнеса си и са от "неприятелски страни" трябва да дарят поне 10% от приходите от продажбата на руския бюджет, според документ, публикуван преди дни от финансовото министерство на страната.

Като се сложат и задължителните държавни одобрения, преди да могат да напуснат Русия и натиск върху работодателите да запазят работните места, то за компаниите става доста трудно.

Проучването на двамата академици Саймън Ивенет и Николо Пизани установи големи различия по отношение на произхода на компниите, които са закрили бизнеса си в страната агресор. Около 16% от американските фирми са затворили дъщерни дружества, в сравнение с 15% от британските фирми, 7% от японските фирми и 5% от германските фирми.

Освен това компаниите са по-склонни да затварят губещи дъщерни дружества, отколкото тези със стабилни печалби. 120-те компании, които са затворили дъщерни дружества в Русия формират 15,3% от работната сила на западните мултинационални компании преди инвазията в страната, но само 6,5% от печалбите.

В производствения сектор 50-те дъщерни дружества, които бяха продадени или затворени, отговаряха за 18,6% от работната сила на западните операции в сектора, но само 2,2% от печалбите.

Трябва да се уточни, че за напуснала компания се брои тази, която е оттеглила едно или повече дъщерни дружества, но не непременно всичките си операции в Русия. Наличието на опции за обратно изкупуване поставя под съмнение окончателността на изтеглените бизнеси.

Мултинационалните компании са изправени пред оперативни предизвикателства при излизането си, затова спирането на операции в страната може да има ефект на доминото върху техния бизнес другаде.

Операциите им в световен мащаб могат да бъдат засегнати, ако едно дъщерно дружество бъде смята Сол Естрин, професор в Лондонското училище по икономика, и Клаус Е. Майер, професор в Ivey Business School.