American Express (AXP), една от най-добрите компании за кредитни карти в света, също отдавна е фаворит и на изпълнителния директор на Berkshire Hathaway Уорън Бъфет.

"Не можете да създадете друг American Express", каза Бъфет пред Bloomberg през декември.

"Бих могъл да създам друг магазин за обувки. Бих могъл да създам друго бизнес издание. Бих могъл да правя всякакви неща със стотици милиарди долари. Но не мога да вкарам в съзнанието на хората какво мислят за American Express."

Към 29 септември 2022 г. Berkshire притежава 151 610 700 акции на AmEx, или 20,29% от общия брой акции на дружеството. В края на 2021 г. AmEx беше най-големият дял в ценни книжа на Berkshire по тегло и третият най-голям дял по пазарна капитализация, с дял, оценен на 24,8 милиарда долара — който нарасна до 26,1 милиарда долара до 29 септември 2022 г.

Най-голямата инвестиционна грешка на Бъфет и колко му е струвала тя

Най-голямата инвестиционна грешка на Бъфет и колко му е струвала тя

Легендарният инвеститор признава за неудачната си инвестиция, станала преди години

През 2022 г. Berkshire придоби дял от поне 20,2% от Occidental Petrleum (OXY) и получи регулаторно одобрение за закупуване на до 50% от обикновените акции на петролния гигант.

Така че, докато AmEx може вече и да не е най-големият холдинг на Berkshire по тегло, стойността на компанията за Berkshire е голяма.

"Това е нещо като печат на одобрение за добро домакинство", каза наскоро пред Yahoo Finance главният изпълнителен директор на American Express Стивън Скуери.

"Уорън и Berkshire са емблематични инвеститори и да го накараш да говори за марката и за компанията, и да говори за посоката, в която вървим е толкова ентусиазиращо и важно."

През 2020 г., когато удари пандемията, акциите на AmEx паднаха до едва 66 долара, тъй като блокировките и забраните за пътуване намалиха печалбите с 39%. Но Бъфет запази дела си в компанията, въпреки че продаде акции на авиокомпании и банки.

AmEx успя да се възстанови, след като издържа на икономическия спад, предизвикан от COVID, и достигна най-високата си цена от десетилетия при 196 долара за акция през 2022 г.

Този импулс се пренесе и през 2023 г.: последните тримесечни резултати на AmEx показаха лек пропуск за четвъртото тримесечие, но компанията посочи, че остава положителна по отношение на перспективите си за остатъка от годината.

И тази година Уорън Бъфет изпревари пазара

И тази година Уорън Бъфет изпревари пазара

Акциите на холдинга на големия инвеститор бележат ръст, докато S&P 500 се е свил на годишна база

Въпреки че марката на AmEx излезе от пандемията в позиция на сила, това не винаги е било така. Интересът на Бъфет към AmEx започва през 60-те години на миналия век, по време на първата вълна на потребителските кредити чрез банките. За American Express това не мина без противоречия.

През 1963 г. Антъни Де Анджелис, основателят на Allied Crude Vegetable Oil Company, използва инвентара на своята компания като обезпечение за заеми от повече от 50 компании, включително AmEx.

Де Анджелис използва тези заеми, за да повиши цените на пазара на соево масло и да увеличи стойността на Allied. В крайна сметка се появи информатор, който каза, че Allied подвежда AmEx да получи повече заеми, като пълни резервоарите за петрол с вода.

Това се оказа вярно и Де Анджелис подаде молба за банкрут и отиде в затвора за седем години. Неуместността на действията, стана известна като "скандала със салатно олио" и породи опасения на Уолстрийт, тъй като AmEx трябваше да плати сметката на Allied.

"Всеки тръстов отдел в Съединените щати изпадна в паника", каза Бъфет за скандала. "Спомням си, че Continental Bank държеше над 5% от компанията и изведнъж те не само видяха, че доверителните сметки ще имат акции на стойност нула, но не може да бъдат оценени.

Акциите просто се изпариха. Разбира се, и пазарът стана леко неефективен за кратък период от време." Бъфет използва възможността да придобие 5% от AmEx за приблизително 20 милиона долара. Бумът на кредитните карти през 70-те и 80-те направи AmEx водещ играч на пазара.

До края на 90-те две трети от американските домакинства имаха кредитна карта. Сега Бъфет можеше да направи всичко възможно и да направи първия си голям дял в компанията през 1991 г. с 300 милиона долара.

В рамките на седем години Бъфет притежава повече от 50 милиона акции на компанията. Berkshire Hathaway не е купувал никакви акции на American Express от края на 90-те години на миналия век, но делът му в AmEx продължава да се увеличава в резултат на обратното изкупуване на акции.

Най-известните съвети на Бъфет, който навърши 92

Най-известните съвети на Бъфет, който навърши 92

От топ инвеститора определено има още какво да се научи

Между 1998 г. и 2005 г. делът на Berkshire се повиши от 11,2% на 12%. През 2020 г. AXP стана най-големият холдинг на Berkshire по процент. И въпреки че AmEx имаше трудно финансово начало на 2016 г., Бъфет застана зад инвестицията си. "Сега притежаваме 20% от American Express", каза Бъфет на годишната среща на акционерите на Berkshire Hathaway за 2022 г.

Едно от най-големите предимства на American Express е възприемането му като символ на статуса, което издържа след поредица от усилия за ребрандиране. Компанията има прост модел на приходи: Повечето от нейните приходи се генерират от лихви от салда и такси от картодържатели и от търговци.

Търговците се таксуват повече от конкурентите на AmEx като Visa (V) или Mastercard (MA), тъй като картодържателите на AmEx обикновено са по-богати и харчат повече, което е от полза за търговците надолу по линията.

AmEx също събира приходи от данните, които събира за разходите на картодържателите, които се използват за насочване на маркетинга и предоставяне на оферти на клиентите.

Това от своя страна помогна на AmEx да привлече интереса на потребителите от поколението на милениалите и поколението Z през последните години, тъй като компанията се разви от традиционен доставчик на луксозни кредитни карти до доставчик на цифрови плащания.

AmEx ребрандира платинената си карта като "карта за начин на живот", като увеличи таксите и бонусите за дома и се насочи към услугите за електронна търговия и доставка на храна чрез увеличаване на наградите.

Откакто стратегическите промени влязоха в сила, компанията удвои броя на притежателите на платинени карти, като клиентите от поколението на милениалите и поколението Z съставляват приблизително 60% от целия ръст на притежателите на нови потребителски карти.

И тъй като пандемичните ограничения бяха премахнати, AmEx увеличи глобалния си обхват с нови предимства за пътуване. Те предложиха повече награди, точки и нов луксозен салон на летище Centurion.

Методът на плащане на AmEx вече се приема на повечето уебсайтове в над 178 държави, според Statista. Главният изпълнителен директор на AmEx също така подчерта, че Бъфет "се справя отлично" като най-големия акционер в AmEx.

"Той разбира, че марката AmEx е специална", каза той. "Той ми казваше това през цялото време. И двамата сме съгласни, че клиентската база е специална. Всеки, който има Уорън като най-голям акционер, би бил доста щастлив."

*Материалът е с аналитичен характер и не е съвет за покупка или продажба на акции на финансовите пазари.