След 20 мъчителни години на разработване и усъвършенстване на изтребителя от пето поколение F-35 Lightning II, ръководството на американските ВВС най-накрая призна: този самолет е твърде скъп и ненадежден за обслужване, пише Forbes .

Той никога няма да се превърне в "работния кон", който да замени F-16, както беше планирано първоначално. Американските военновъздушни сили платиха за изграждането на 250 изтребителя F-35. Първоначално беше планирано да се поръчат повече от 1700 самолета, но най-вероятно производството ще бъде прекратено много преди тази бройка.

Как руските С-400 спасяват продажбите на американските F-35

Как руските С-400 спасяват продажбите на американските F-35

Lockheed Martin трябва да докаже необходимостта от своя скъп самолет по всякакъв начин

"Говоренето от страна на американските ВВС за необходимостта от създаване на нови леки изтребители представлява мълчаливо признание, че програмата на F-35 Lightning II се е провалила", се казва в статията на Forbes, цитирана от РИА Новости.

Отбелязва се, че поради нарастващата конкуренция конструкцията на новия самолет беше значително усложнена, което забави развитието, увеличи разходите и намали надеждността на проекта. В резултат на това ръководството на ВВС трябваше да приеме, че не може да компенсира изпитаните във времето F-16 със същия брой F-35.

"F-35 остава във всеки смисъл нищо повече от скъп прототип, пуснат в масово производство", казва сътрудникът на правителствения надзор върху проекта Дан Грейзър, базиран на неотдавнашен доклад на Министерството на отбраната на САЩ.

Грейзър, цитиран от "Российская газета", идентифицира четири основни проблема с проекта Lightning II. Първо, все още не е създадена симулационна среда, в която бойният самолет ​​в мирно време би могъл да докаже своята ефективност - тоест способността да устои на съществуващите заплахи и системите за ПВО. През шестте години, изминали от приемането на изтребителя в експлоатация, подобен симулатор не е направен.

Eксперт: Как ще завърши въздушният двубой между Су-57 и F-35

Eксперт: Как ще завърши въздушният двубой между Су-57 и F-35

Според специалиста руската машина е технологичен шедьовър

Вторият проблем - F-35 стана рекордьор по повреди и неизправности. Инженерите нямат време да отстранят един дефект, тъй като веднагта се открива нов. Самолетът все още страда от 871 основни недостатъка - само с два по-малко от миналата година. Десет от тях са класифицирани като критични - тоест способни да доведат до смърт, тежко раняване или загуба на оръжейната система.

И накрая, основното е, че проектът F-35 се основава не на необходимите бойни качества на бъдещия изтребител, а на изискванията на технологията: нови сензори, радиопоглъщащи покрития и странно оборудване в пилотската кабина. Фундаменталните недостатъци на самолета бяха първоначално заложени в неговия проект, отбелязва експертът.

В същото време, както предполагат авторите на материала, дори ако американските ВВС все пак стартират нова програма, има голяма вероятност този сценарий да се повтори и новият боен самолет ​​да се окаже също толкова скъп, ненадежден и посредствен.