Богатството на най-заможния човек в Япония Тадаши Янай, милиардерът зад модната марка Uniqlo, достигна връх от 41,6 милиарда долара тази седмица, благодарение на масовото пазаруване на дрехите на Uniqlo - от маски до анцузи, най-вече търсени в пандемията, пише Forbes.

Състоянието на Янай беше подкрепено от 114% ръст на акциите на водещия Fast Retailing от март, когато те паднаха на фона на предизвиканата от пандемия глобална разпродажба. Янай има 47% дял в третия по големина търговец на дрехи в света и е класиран на 41 място с нетна стойност на богатството от 19,7 милиарда долара.

Fast Retailing притежава марката Uniqlo и марки като Theory, Helmut Lang, J Brand и GU. Анализаторите приписват скока на новите дигитални стратегии на компанията и фокуса върху практичното ежедневно облекло, предпочитано от работещите от вкъщи.

"Продажбите са добри благодарение на продуктовите му линии, които отговарят на търсенето на хората", казва Дайро Мурата, старши анализатор в JP Morgan в Токио.

Японският търговец на дребно - който има над 3600 магазина на 26 пазара, обхващащи Азия, Северна Америка и Европа - предлага гамата LifeWear, която популяризира като "просто и висококачествено ежедневно облекло". Той включва собствени технологии като "Heattech", която преобразува влагата в топлина и в момента се използва във всичко - от дрехи до тениски и чорапи. Друга забележителна характеристика е технологията "AIRism", която поддържа тъканта дишаща и в момента се използва в гамата от маски от плат. Трислойните маски AIRism с бактериални филтри, които бяха пуснати през юни в Япония, бяха бързо и онлайн и офлайн.

Годишните приходи и печалби на Fast Retailing обаче бяха ударени поради затварянето на магазини по време на пандемията. 12% спад бяха отчетени в годишните приходи до 19 милиарда долара, за годината, приключила на 31 август 2020 г., и 44% спад в нетната печалба до 853 милиона долара.

Ударите от пандемията

Uniqlo затвори почти половината от своите 748 магазина в Китай през януари - отвори ги отново в края на април. В Япония 311 от неговите 817 магазина бяха затворени в края на март и отворени отново в началото на май.

Въпреки затварянето на магазините, бизнесът на Япония Uniqlo бяха отчетени 2% увеличение на печалбите. Продажбите в Япония Uniqlo бяха стимулирани от продажбите в електронна търговия, които нараснаха с 29,3% за фискалната година, приключила през август.

"Разпространението на Covid-19 предизвика промяна в ценностите и ни насърчи да преразгледаме начина, по който живеем", отбеляза Янай в сайта на компанията.

Uniqlo отвори още два нови магазина Uniqlo в Токио и през ноември обяви партньорство с германския дизайнер Jil Sander и нова колекция за мъжки и дамски дрехи.

Осланяйки се предположението, че Covid-19 най-накрая може да бъде овладян след март 2021 г., Fast Retailing прогнозира 10% увеличение на приходите за фискалната 2021 г. и 83% ръст на нетната печалба. Той посочи, че първите шест месеца на фискалната 2021 г. - от септември 2020 г. до февруари 2021 г. - ще бъдат трудни, заради спада в Югоизточна Азия, Северна Америка и Европа, но се очаква продажбите през втората половина от март до август да бъдат силни.

Цели

Янай, е израснал над магазина за дрехи на родителите си в малък град в префектура Ямагучи в югозападна Япония, се стреми да стане най-големият търговец на дрехи в света. В момента испанският Inditex, най-известен със своята марка Zara, е най-големият търговец на дрехи в света с годишни продажби от 31,6 млрд. долара, последван от шведския H&M с продажби от 24,8 млрд. долара.

Основателят на Inditex Амансио Ортега е най-богатият в света на облеклото с нетна стойност 76,9 млрд. долара, докато Стефан Персон от H&M, който има състояние, оценено на 20,4 млрд. долара, е на трето място след Янай.