„12 000 евро за трабант", четем от първата страница на „Стандарт"
Не хвърляйте стария трабант на боклука, той е вашият джакпот! Закарайте го в Германия и може да вземете за него 12 хиляди евро. Носталгията по соцвозилата е превзела федералната република, тръби най-тиражният немски таблоид "Билд". Интересът към колите от бившите ГДР, Чехословакия и СССР е огромен. "Трабант", "Вартбург", вехта "Шкода" или "Жигула" са толкова скъпи, колкото никога досега, твърди "Билд". Колекционери търсят старите машини отпреди 30 и повече години под дърво и камък.

"От 4 г. насам "Волга", "Вартбург" и "Лада" изживяват своя ренесанс. Цените им са ударили върха", споделя монтьорът Томас Полански, един от последните спецове по соцвозила. Така например "Шкода Октавия" от 1961 г. върви за около 12 хил. евро.
Още от статията на „Стандарт"

„Българските фирми най-трудно взимат кредити в ЕС", обобщава от първата си страница „Сега"
България за пореден път стана печален шампион в европейските статистики - този път по отношение на кредитите за бизнеса. У нас заемите се оказват най-недостъпни в целия ЕС - рекордните 36% от малките и средните предприятия получават отказ. Това показва изследване на Евростат, проведено в 20 от 27-те държави членки.

За сравнение в следващите страни в класацията процентът на отрязаните от финансиране е около 26%. А в отличниците Полша, Франция, Кипър по-малко от 5% от заявките на дребни и средните фирми са били отхвърлени от банки, лизингови компании или др. кредитори.

България е и с най-висок ръст на отказите. При това скокът е безпрецедентен - през предкризисната 2007 г. само в 3% от случаите фирмите са получавали "не" за искания заем, а през 2010 г. всеки трети кандидат е бил отрязан от финансиране. Друг любопитен факт в проучването е, че през 2007 г. достъпът до кредити за българските предприятия е бил също толкова лесен, колкото за германските, британските и испанските. Тогава у нас 87% са получили изцяло желаното финансиране, близо 10% от заявките са били частично удовлетворени, а 3% - отхвърлени. През миналата година положението у нас вече е драматично променено - отказите са скочили на 35.5%, 22% са отчасти удовлетворени и само 42.5% от кандидатите са получили това, което са поискали.
Още от статията на „Сега"

„Троен скок на влоговете в банки", обобщава от първата си страница „Монитор"
Новите депозити на физическите лица и на фирмите са нараснали 3,5 пъти до 603 млн. лв. през август 2011 г. спрямо 175 млн. лв., спестени през август 2010 г., показват изчисления на Investor.bg, на база данни на БНБ. Така депозитите на населението достигат рекордните 30 млрд. лв. в края на август 2011 г., като увеличението за година е с 3,3 млрд. лв., докато спестяванията на фирмите се увеличават с 2,15 млрд. лв. за година до 21,1 млрд. лв.

Същевременно през август чужди кредитни институции (основно банките майки) са закрили депозити за 307 млн. лв. в българските банки и в края на август 2011 г. държат в тях влогове за 7,25 млрд. лв. През ноември 2009 г. депозитите на чуждите банки у нас бяха достигнали 12 млрд. лв., но оттогава са намалели с около 5 млрд. лв.

Общо привлечените средства в българската банкова система са рекордните 65,3 млрд. лв. към 31 август 2011 г. при ръст на месечна база с 0,6% и на годишна база с 8%. От тях 58,35 млрд. лв. са депозити, а останалите са дългосрочно и краткосрочно финансиране, подчинен срочен дълг и дългово-капиталово (хибридни) инструменти.
Още от статията на „Монитор"

„51 млрд. лева спят в банките", пише „Труд"
Депозитите на граждани и фирми в български банки се увеличават с 603 млн. лв. само през август спрямо юли тази година, показват данните на БНБ. Това е 3,5 пъти повече в сравнение с август 2010 г., когато е отчетено увеличение на депозитите само със 175 млн. лева.

През август т. г. гражданите са спестили нови 240 млн. лв., а фирмите - 363 млн. лв.

Населението вече къта рекордните 30 млрд. лв. в банки, което е с 3,3 млрд. повече спрямо август 2010 г. Заедно с депозитите на фирмите, които са над 21 млрд. лв., в банките "спят" общо 51 млрд. лева. На годишна база увеличението е с 5,4 млрд. лв., или с 12%, става ясно от статистиката на БНБ.

За последните 3 години спестяванията на гражданите са се увеличили с над 8 млрд. лв. През август 2009 г. депозитите на населението са били 23,4 млрд. лв. Година по-рано техният обем е 21,8 млрд. лв. При фирмите няма чувствителна разлика. През август 2011 г. спрямо август 2008 г. влоговете им нарасват с 491 млн. лева.

Рязкото увеличение на депозитите е резултат от свитото потребление, коментираха икономисти. Според анализ на "Уникредит Булбанк" тенденцията е големите депозити да се увеличават, а семействата, които държат малко пари на влог, да ги теглят.
Още от статията на „Труд"

"КЗК ще разследва четири компании за картел при горивата" е водещото заглавие на рубриката „Компании и финанси" на „Дневник"
Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) ще разследва четирите най-големи доставчика на горива на пазара на дребно - "Лукойл България", "Ромпетрол България", "Нафтекс Петрол" и "ОМВ България".

Това е записано в секторния анализ на ведомството, който беше публикуван със закъснение на сайта на комисията. Според доклада КЗК започва и проверка дали "Лукойл България" злоупотребява с господстващото си положение на пазара.

Потърсени за коментар, нито едно от засегнатите дружества не пожела да сподели гледната си точка за проверките. Според източник от антимонополната комисия вече са започнали по-щателни проверки в офисите на четирите компании.

"Изненадан съм от публикуваните данни от комисията, защото за последните две години конкурентната среда на пазара на горива не се е променила - участниците са същите, както и методите на ценообразуване. Тогава КЗК прави също секторен анализ и не откри съмнения за нарушения.

Остава ни само да изчакаме резултатите от започнатите производства", коментира пред "Дневник" Андрей Делчев, председател на Българската петролна и газова асоциация, в която членуват набелязаните за проверка компании.
Първите четири дружества имат над 60% пазарен дял за 2009-2010 г.
Въпреки това олигополното ценообразуване (или безмълвно координиране) не е непременно свързано с липса на ефективна конкуренция, пише в становището на КЗК. Проверките за картел на даден пазар отнема най-малко една година. Подобна е практиката и при установяване на господстващо положение на пазара. Според данните, публикувани от КЗК, има няколко спорни момента при пазара на горива.
Още от статията на „Дневник"

„Брюксел проверява златодобива на "Дънди" в Крумовград", информира „Класа"
Комисарят по околна среда на ЕК Янес Поточник е разпоредил проверка за законосъобразността на предоставената без оценка за въздействието върху околната среда (ОВОС) златодобивна концесия на „Болкан минерал енд майнинг", дъщерно предприятие на канадската „Дънди прешъс металс", край Крумовград, съобщиха от Българския център за зелена икономика. Въпроса е поставил гръцкият евродепутат от Партията на зелените Михаил Тремополос, заместник-председател на Комитета за регионално развитие на ЕП. Янес Поточник е изискал обяснения от българските власти и заявява в отговор до гръцкия евродепутат, че ако бъдат открити нарушения, ЕК няма да се поколебае да заведе дело срещу България в Европейския съд в Люксембург.

Вече е изпратена и жалба-петиция до ЕП от сдружението „Живот за Крумовград", съобщи председателят му Мария Дамянова. В момента се събират и подписите на гражданите.

Българското правителство даде концесията на дъщерното дружество на компанията „Дънди прешъс металс" през февруари. Решението за нея се обжалва във ВАС от община Крумовград поради това, че концесия за добив на подземни богатства не може да се предоставя без завършила процедура по ОВОС. Делото е насрочено за 19 октомври.
Още от статията на „Класа"

"БДЖ на разпродажба", прогнозира „Стандарт"
Пускат активи на БДЖ на разпродажба, за да се закърпи финансовото състояние на компанията. Това стана ясно след среща на премиера Бойко Борисов с министрите на финансите Симеон Дянков, на транспорта Ивайло Московски и с шефовете на БДЖ и на синдикатите. Продават се бракувани вагони и локомотиви, почивни станции и други имоти. Продаваме всичко, което не ни трябва, заяви изпълнителният директор на "Холдинг БДЖ" Йордан Недев. 35-40 млн. лв. могат да се получат до края на годината само от продажбата на почивни станции и скрап. До дни ще бъдат обявени за продажба 515 вагона за скрап през стоковата борса. Още над 900 вагона ще бъдат изтъргувани до края на 2011 г. Най-много - 400 млн. лв., могат да се получат от приватизацията на "БДЖ Товарни превози". "Предвид по-тежката икономическа обстановка в Европа от лятото насам, трябва да се оптимизира БДЖ, така че финансово и организационно да се справя с изплащането на дълговете си. Колко са точно и на кого дължи БДЖ трябва да бъде съобщено на следващата среща при премиера Бойко Борисов", каза вицепремиерът Симеон Дянков.
Още от статията на „Стандарт"

„КАТ иска да глобява само с фиш, за да не падат актовете в съда", разкрива „Сега"
Пътна полиция отправи неизгодна оферта към шофьорите. КАТ предложи да се пишат само фишове и да отпаднат актовете. Целта е да се отнеме възможността нарушителите да обжалват в съда актовете, където отпадат.

В момента с фиш се плащат глобите до 50 лева и за тях не се отнемат контролни точки. Ако санкцията не бъде платена до две седмици, автоматично тя се превръща в акт.

Целта е да бъде премахната бюрокрацията и разкарването на водачите, наказани с акт, обясни вчера началникът на отдел "Пътна полиция" главен инспектор Антон Антонов.

Ако предложението стане факт, шофьорите ще получават фиша на място, след което ще има една или две седмици, през които ще могат да си го платят по банков път. Водачите няма да се разкарват до КАТ, за да си получат наказателното постановление, което в повечето случаи не е готово за месец и се налага презаверяване на съставения акт.

Ако водачът пък има претенции и не е съгласен с наложената му глоба, може да се откаже от фиша и катаджията ще му напише акт, който може да бъде обжалван в законовия срок, казват от полицията.

Необходимо е да се напише изцяло нов Закон за движение по пътищата, смята шефът на КАТ-София Богдан Милчев. Според него сега действащият закон в продължение на 20 години отглежда безобразни нарушители и не обслужва интересите на обществото.
Още от статията на „Сега"

„Колите в центъра на София слизат под земята", съобщава „Монитор"
Колите в центъра на столицата ще слязат под земята. Това ще стане възможно със строителството на три подземни паркинга в сърцето на града. Изграждането им ще започне догодина, съобщи главният архитект на София Петър Диков.

Първият гараж ще се намира под булевард „Витоша", в участъка между улиците „Солунска" и „Алабин". Там ще може да се паркират около 300 коли. Първоначалната идея бе паркоместа да се обособят под пътното платно до пресечката с бул. „Патриарх Евтимий". Там обаче метротунелът е на малка дълбочина и няма как да се строи. Другият подземен паркинг ще е под Женския пазар. Там капацитетът ще е около 350 места.

Най-голямото съоръжение ще бъде под бул. „Македония" в отсечката от площад „Македония" до Руски паметник. На този паркинг са планирани 850 места. Според Диков това е едно от най-удобните места за подобно съоръжение, защото цялата подземна комуникация минава под тротоарите и под самите платна може да се копае без проблем.

След построяването на трите паркинга под земята ще се гарират около 1500 коли. „Досега изграждането им се отлагаше заради липсата на механизъм, по който те да се експлоатират", обясни Диков. Сега от кметството искат това да стане чрез закона за публично-частното партньорство, който се очаква да е готов до края на годината.

Реконструкцията на паркове, тротоари и реализацията на малки проекти за подобряване на градската среда ще са сред приоритетите на Столичната община през следващата година, каза още главният архитект. От „Московска" 33 предвиждат догодина да започне отлаганото с години строителство на парк „Възраждане". Според Диков съдебните спорове, които досега не позволяваха да започне работата по тази градина, са приключили и вече няма пречки пред изграждането.
Още от статията на „Монитор"

„Банките включват все по клиентски ориентирани похвати в предлагането", съобщава „Дневник"
Банките включват все по-клиентски ориентирани похвати в предлагането си. За да направят един продукт по-атрактивен, добавят стойност под различна форма - наблягат на индивидуалността на клиента, прибавят в промоционалните кампании "нематериални придобивки", участие в томболи с награди. От другата страна на офертата обаче има условия, които ангажират допълнително клиента. Това става ясно от наличните на пазара предложения.

Едно от най-новите е избор на дизайна на банковата карта според собствения темперамент на клиента. Офертата е на Societe Generale Експресбанк - 60 различни дизайна на карти, обособени в шест основни секции. Освен чрез личен избор след преглед на каталога клиентът може да избере дизайн на картата си и след попълване на анкета от няколко въпроса.

За индивидуалния изглед на дебитната или кредитната му карта клиентът заплаща такса от 3.60 лв. Концепцията ни е, че всеки клиент е уникален и различен и очаква да бъде обслужван специфично от своята банка, посочи Бертран Козароло, заместник главен изпълнителен директор на банката.

Според Ваня Манова, отговаряща за търговския растеж в MasterCard, финансовите условия по банковите карти вече не са сред най-важните елементи за клиентите. Проучване на международната картова организация сред нейни картодържатели е показало, че след първата година над 50% от собствениците на банкови карти не знаят колко е таксата по картата им.
Още от статията на „Дневник"

"Китайският пазар става рай за нашето вино", информира „Класа"
Все повече български винопроизводители се насочват към азиатските пазари и по-специално към Китай, заяви за в."Класа" изпълнителният директор на Агенцията по лозата и виното Красимир Коев. За да стъпят на тези пазари, нашите фирми си намират местни дистрибутори, а от агенцията е необходим само сертификат, че предлаганата продукция е годна за консумация от хора, уточни Коев. Според него тази година в разгара на гроздовата кампания има великолепно съчетание между добрата реколта и хубавото време за нейното прибиране.

Освен това тази година не очакваме и дъмпингов внос на грозде от съседните държави, казва шефът на Агенцията по лозата и виното. Просто на Македония и на Сърбия е вече по-изгодно сами да произвеждат вино, защото имат споразумения с Русия за безмитен и безакцизен експорт, е мнението на Коев.

По информация от Министерството на земеделието и храните от тазгодишната реколта се очакват 20 000 т вино повече. 2011 година ще бъде с една от най-хубавите реколти през последното десетилетие. Основен дял в това имат новите насаждения, които започнаха да раждат плод и тази година дават максимум реколта. От друга страна, това са нови насаждения, чието качество на продукцията ще бъде по-високо. Разходите за производството им ще бъдат по-ниски, което ще ни направи по-конкурентни на международните пазари - на тези, които имаме в момента, и на новите като качество и като цена. България традиционно изнася за руския и за полския пазар. В момента атакуваме с български вина азиатските пазари, твърди Коев пред БТА. Според него шансовете ни на тези пазари не са малки, защото българските фирми произвеждат качествено вино на ниски, конкурентни цени.

Фирмите, които създадоха големите лозови масиви - от порядъка на 5000 до 10 000 дка, имат и по-ниска себестойност на обработка заради почти пълната механизация там.
Още от статията на „Класа"

„Европа няма да завърти печатницата за пари", казва в интервю за „24 часа" българският еврокомисар Кристалина Георгиева
Доведохте целия си екип в България, на Боровец, г-жо Георгиева. Какво му показахте?
- За първи път водя целия си екип у нас. Исках да имат не само познания, а и емоция за България. Дойдохме на тимбилдинг. Там, на Боровец, бяхме "спасени" от спасителна служба. Екипът ми бе впечатленот всичко. А аз от това колко добре 32 отряда и 600 души са разположени из страната, така че във всеки момент да са на линия.

Чувала съм ви да казвате, че едно бедствие може да срине и най- силната икономика. Видяхме обаче и , че една финансова криза може да е по-опустошителна от земетресение. И да срине държави и общности. Безсилни ли сме?
- Ние, хората, сме много приспособяеми и с огромен резерв за решаване на проблеми, когато ни сполетят. Помислете само, че от времето на Малтус си говорим как планетата няма да изхрани 1 милиард. А вече сме 7 милиарда и се справяме. Същото важи и за икономиката. За съжаление узряването за някои решения е бавно. Ето, Европа отново открива това, че заедно сме по-силни. И се вземат решения, засилващи единството.

Те не са еднозначни. Единият път е към централизация за сметка на автономността на държавите. Вторият е жертвоприношение под формата на държавни фалити в "краката на еврото". Всяко от тях има "за" и "против".
- Да не преувеличаваме засилването на централизацията. Не говорим за това Брюксел да стане столица на всички европейски институции. А за това, че страните- членки трябва да имат задължителни правила за поведение, които координират по-добре вътрешните им решения с доброто за Европа като цяло. Защото Европа е уникална възможност. Тя носи предимството на 500 милионна икономика, която произвежда 20 % от брутния вътрешен продукт на света. Този потенциал не трябва да се губи, той е спасение за всяка държава. Кризата може да е полезна, ако е стимул за движение в тази посока. И в този пазар, всяка отделна икономика е ценна. Втората възможност не стои на дневен ред. Засега.

Визирате държавен дифолт на Гърция?
-Да. Видяхме при гласуването в Германия колко категорично немците се произнесоха за единна Европа. Аз го приемам като знак, че хората искат в трудно време да са заедно.

Въпреки че има политически гласове, които лобират в обратна посока. Например националистите...
Още от интервюто на „24 часа"