Европейска държава строи нова магистрала с надеждата, че тя ще донесе бъдеще и по-силна връзка с ЕС. Босна и Херцеговина работи по магистралата, която е един от най-големите инфраструктурни проекти на Западните Балкани.
Транспортен коридор V-c ще свързва хърватското пристанище Плоче с босненската столица Сараево и други индустриални градове по линията, която ще върви от север на юг.
Той не само ще свърже страната с близките райони, но ще създаде по-добри връзки за Босна и Херцеговина в целия балкански регион, позволявайки й да създаде връзки с европейските пазари.
Плановете за пътя бяха стартирани преди повече от 20 години, но имаше значително забавяне и то не само веднъж. Днес се строят малко над 50 км от предложената магистрала с дължина 337 км.
Очаква се транспортният коридор V-c да струва колосалните 4,4 милиарда евро, като различни организации допринасят за него. Над 871 милиона евро безвъзмездни средства от ЕС бяха вложени в проекта, а Европейската инвестиционна банка, както и Европейската банка за възстановяване и развитие, предоставиха заем от около по 1 милиард евро.
За безвъзмездните средства от ЕС може минат години, за да бъдат одобрени, което допринася за забавеното напредване на строителството. Въпреки това Фердинанд Кьониг, ръководител на комуникациите в Делегацията на ЕС в Босна и Херцеговина в Сараево, сподели, че целта за завършване на магистралата е 2030 г.,пише Express.co.
Необходимостта от магистралата идва, на фона на все повечето открити производствени обекти в Босна от европейски компании, заради ниските разходи за труд. Липсата на добра инфраструктура обаче затруднява доставката на стоки до европейските страни.
Според базирана в Босна NCMC - водещ световен доставчик на складови инсталации и интелигентни решения за съхранение, има много предизвикателства от пътните условия в страната.
Босна не е част от Европейския съюз, което е допълнителна пречка при опитите за транспортиране на стоки.
Според местни магистралата би била от полза за бизнеса в страната, защото пресичането на външните граници на ЕС причинява закъснения за индустриалните работници.