Началото на "Благоевград БТ" се поставя в средата на миналия век със създаването на тютюнев комбинат "Пирин", чийто приемник е "Благоевград БТ". По това време дружеството е част от Стопанско обединение "Булгартабак". В настоящия си вариант благоевградската цигарена фабрика се обособява през октомври 1993 г. с разпореждане на Министерския съвет. На базата на това споразумение Стопанско обединение "Булгартабак" се преобразува в "Булгартабак холдинг" ЕАД, като холдингът придобива по 100% от всичките по това време 22 дъщерни дружества, едно от които е "Благоевград БТ". Предмет на дейност Основният предмет на дейност на "Благоевград БТ" включва изкупуване, промишлена обработка и търговия с тютюн, заготовка за износ и търговия с тютюневи изделия. "Благоевград БТ" е най-голямата и най-модерната цигарена фабрика в структурата на "Булгартабак холдинг" и държи над 43% от местния пазар на цигари. Цигарената фабрика притежава и произвежда най-продаваната марка цигари в страната "Виктори", която заема около 30% от местния пазар. Други добре познати марки собственост на компанията са "Мелник" и GD.С цел разширяване на асортиментната си гама и обхващането на по-широк спектър от ценовия сегмент, както и постигане на асортиментна диверсификация компанията разработи и пусна на пазара нови марки цигари. През 2003 г. дружеството разработи и пусна последната си марка - "Престиж", позиционирана в по-ниския ценови сегмент. През последните години дружеството разшири продажбите си при износ основно към страните от Средна Азия и Близкия изток, а също и към Русия и ОНД, но въпреки това продажбите при износ остават далеч под нивата отпреди десетина години. Основната част от приходите (около 94%) на "Благоевград БТ" се формират от продажба на цигари и едва около 6% от продажба на тютюни и др. Както и при останалите цигарени дружества основната част (около 88%) от продажбите се реализират на местния пазар. Като част от "Булгартабак холдинг" дружеството се подчинява на приетото през 1994 г. Споразумение за координация и сътрудничество между дъщерните дружества на холдинга, т.е. холдингът разработва обща стратегия и политика за дружествата си. Продукцията на цигарената фабрика се реализира чрез изградена дистрибуторска мрежа. Всяка година се подписва договори с дистрибутори на едро, които единствено имат право да купуват директно от фабриката. Имайки предвид, че "Булгартабак холдинг" държи над 95% от местния пазар на цигари, основни конкуренти на "Благоевград БТ" се явяват останалите дъщерни дружества на тютюневия холдинг. Поради високите мита на вносните цигари пазарният им дял все още остава нисък. Според експерти в бранша това състояние на пазара ще се запази до либерализирането му, което неминуемо ще стане след приемането на България в ЕС. Борсова търговия "Благоевград БТ" е не само най-голямата цигарена фабрика в страната, но и една от най-привлекателните дружества за инвеститорите и заслужено получава названието "цигарена перла". Цигарената компания е включена във водещия борсов индекс SOFIX. След нормативните промени в ЗППЦК и възраждането на капиталовия пазар в страната "Благоевград БТ" беше една от първите компании, усетила положителната нагласа на инвеститорите. Неминуемо това се отрази и върху пазарните цени на акциите й. Основен фактор, който през последните години се отразяваше върху книжата на компанията, си остана приватизацията в тютюневия сектор. Първоначалните намерения на държавата да продаде "Булгартабак" нацяло не само че не даде резултат, но до голяма степен охлади желанията на световно известни компании. Тромавата управленска структура и съвкупността от печеливши и губещи предприятия така и не предизвика интерес на световноизвестните тютюневи компании към българския тютюнев гигант. След неколкократните неуспешни опити за приватизация в крайна сметка държавата промени стратегията и премина към приватизация на водещите фабрики в пулове. Според новата стратегия водещите цигарени фабрики се обособиха в два пула. В първия бяха държавните акции от "Благоевград БТ" и "Слънце Стара Загора" заедно с търговските марки или означения: "Виктори", "Престиж", "Мелник", "Невада", "Кънтри", "Верея" и "Шипка", а във втория - "София БТ" и "Пловдив БТ" заедно със марките "Средец", "Трезор", "Ню лайн", ММ, "Фемина" и "Арда". Новата стратегия за продажба на водещите фабрики и затваряне на губещите даде надежда на инвеститорите и от края на 2003 г. акциите на компанията се покачиха от нива от 70 лв. до 136 лв. през 2004 г. Оптимизмът по позицията се изпари, след като стана ясно, че е получена само една оферта от "Бритиш америкън тобако" за "София БТ" АД и "Пловдив БТ" АД. За "Благоевград БТ" АД и "Слънце Стара Загора БТ" АД не беше проявен интерес от потенциален инвеститор. При анализирането на получената оферта от консултантите и водените разговори "Бритиш америкън тобако" предложи оферта за закупуване на акциите и на "Благоевград БТ" АД, но до сделка така и не се стигна, а това неминуемо понижи пазарната цена на компанията. От началото на тази година книжата на компанията се търгуват на нива между 80 и 110 лв. През тази година на пода на борсата са сключени 468 сделки, като са изтъргувани 58 098 акции при средна цена от 98 лв. за ценна книга. През вчерашния ден се изтъргува само 1 акция на цена от 86.50 лв. Финансов резултат Прави впечатление, че през миналата година намалява нетната печалба на "Благоевград БТ". Според одитирания отчет на дружеството крайният финансов резултат за 2004 г. е печалба от 15.9 млн. лв. спрямо 21.1 млн. лева за година по-рано. Печалбата на акция за миналата година е 5.89 лв. Намалението на печалбата се отрази в одитирания отчет, тъй както в неодитирания дружеството обяви печалба от 25.1 млн. лв. Общите приходи на компанията за миналата година нарастват до 206.6 млн. лв. спрямо 196.1 млн. лева за 2003 г. През последната година нарастват задълженията на дружеството, като общите достигат до 70.5 млн. лв. спрямо 55.3 млн. лв. година по-рано. Въпреки това финансовата автономност на компанията остава висока, а това от своя страна предоставя възможност за оптимизиране на капиталовата структура. Основната причина за нарастване на задължения през последната година е увеличаване на текущите пасиви, а именно покачване на задълженията към персонала от 2.1 млн. лв. до 8.3 млн. лв., както и на задълженията към доставчици и клиенти от 9.1 млн. лв. до 14.6 млн. лв. През последните години "Благоевград БТ" запазва тенденцията за нарастване на приходите от продажби. Принос за този ръст има освен пускането и налагането на пазара на нови марки цигари и пускането на нови разновидности на вече наложени марки. SWOT анализ Плюсове Най-голямата цигарена фабрика в България. Значителен пазарен дял (над 40% от пазара на цигари в страната). Притежава най-продаваната марка цигари "Виктори". Възстановяване на пазарните позиции в Русия през последните години. Значителен капацитет на производство. Значителни инвестиции в дружеството и висококачествено технологично оборудване. Добро финансово състояние.Традиции в производството и наличие на квалифицирани служители.Ограничаване и намаляване на контрабандния внос и търговия с цигарени изделия. Високо качество на произвежданата продукция. Силна продуктова диверсификация, като се предлага богат асортиментна гама от марки и видове цигари. Продуктите на компанията се предлагат в широк ценови диапазон. Разработване и налагането на пазара на нови марки цигари. Минуси Провал на приватизационната процедура и отлагане на раздържавяването. Непълно натоварване на производствените мощности. Слабо присъствие на цигареното дружество на външните пазари. контрабанден внос и търговия с цигари, както и продажби на цигари без бандерол. Тенденция за нарастване на акцизите върху тютюневите изделия в страната, което косвено води до ограничаване на потреблението. Висок политически риск. Възможности Приватизация на дружеството и евентуалната му продажба на световноизвестна цигарена компания. Ограничаване на нелегалния внос и търговия с цигарени изделия в страната. Налагане на нови марки цигари. Запазване на пазарните позиции след либерализиране на пазара. Подобряване управлението на дружеството след приватизацията му. Увеличаване нормата на печалба след раздържавяване на компанията. Опасности Забавяне на приватизацията на цигарената компания. Програми за ограничаване на тютюнопушенето в световен мащаб. Увеличаване на акцизите, което косвено влияе върху компанията, тъй като води до намаляване на потреблението. Определянето на изкупните цени и видовете тютюн на държавно ниво води до намаляване на рентабилността на компанията, от една страна, и, от друга - до натрупване на запаси от ненужни видове тютюни. Значително нарастване на конкуренцията в отрасъла. Намаляване на пазарния дял на компанията след влизането в ЕС и либерализация на пазара. Нарастване на продажбите на вносни цигари. ----------------- Местоположение гр.Благоевград, ул. "Покровнишко шосе" №1 Предмет на дейност Изкупуване, промишлена обработка, заготовка за износ и търговия с тютюн, производство на цигари Собственост "Булгартабак холдинг" 85.24% Служители Около 1400 Записан капитал 2 702 626 лв. Брой акции 2 702 626 броя Номинал на акция BGN 1.00 Борсов код BLABT За 2005 г. Максимална цена 110.00 лв. Минимална цена 80.10 лв. Последна цена 86.50 лв. Коефициенти Пазарна капитализация 233.7 млн. лв. Продажби на акция 75.37 лв. Book Value 65,10 Р/Е 14.7 Price/ Sales 1.15 Price/ Book Value 1.33