ИСТОРИЯ ДРУЖЕСТВОТО Дружба Стъкларски заводи е създадено през 1997 г. През 2004 г.е вписана промяна в наименованието от Дружба АД в Дружба Стъкларски заводи АД. Произвежда амбалажно стъкло и изделия от стъклария. През 1997 г. гръцката компания Юла гласуъркс чрез кипърското офшорно дружество Гласинвест закупува 70% от софийския Стинд срещу 4 млн.USD, като се задължава да вложи в предприятието не по-малко от 27 млн. лв. за пет години. Продажбите на софийския и пловдивския завод са между големите приватизационни сделки през 1997-1998 г. Стинд е продаден за 4.05 млн. USD, а 51% от Дружба - за 20 млн. USD. Продуктите на стъкларското предприятие са предназначени основно за пивоварната и винарската индустрия, както и за фирмите, които произвеждат безалкохолни напитки по лиценз на Coka-Cola и Пепси. БОРСОВА ТЪРГОВИЯ Акциите на дружеството не се отличават с висока ликвидност. Това се дължи на сравнително ниския процент на свободно прехвърляеми книжа /free float/, който се приема за по-малко от 2% от капитала на дружеството, или около 98 хил. акции. За последната година най-високата постигната цена от търговията с акции на пловдивското дружество е 20 лв., а най-ниската - 4.85 лв. От началото на 2005 г. пазарната капитализация на дружеството нараства с над 90%, като в момента тя е равна на 120 412 хил. лв. Въпреки това от началото на 2003 г. книжата на Дружба са донесли по-ниска възвръщаемост в сравнение със средната доходност на компаниите, участващи в борсовия индекс Sofix. През последните два месеца, в които общата тенденция на пазара е в посока спад, книжата на Дружба не са повлияни от подобна динамика, което показва сравнително ниска степен на корелация в сравнение с пазарната доходност от началото на месеца. Последното от своя страна прави акциите на Дружба подходящ инструмент за диверсифициране на инвестиционния портфейл. ФИНАНСОВИ РЕЗУЛТАТИ Приходите от продажби отбелязват впечатляващ ръст от 20% през 2004 г., като достигат 118 338 хил. лв., при 98 300 хил. лв. към края на 2003 г. Положителната тенденция се потвърждава и от резултатите към първото тримесечие на 2005 г., когато продажбите нарастват двойно, сравнено със същия период на предходната година. Нетната печалба за 2004 г. също отбелязва ръст от 78.57% до 16 109 хил. лв., което е 2.41 лв. нетна печалба на една акция. Може да се направи извод, че преструктурирането вече дава резултат. Нетната печалба към края на март 2005 г. нараства с впечатляващите 118% до 4 485 хил. лв. при 2 048 хил. лв. за предходния период. Изключително важни ще са резултатите от второто тримесечие на годината, тъй като те може да бъдат определени като ключови по отношение на годишните резултати. Като ефект от нарастване на пазарната капитализация на дружеството през 2005 г. съотношението Price/Earnings нараства от 4.36х на 7.47х, което прави акциите на Дружба с потенциал за нарастване. Съотношението Price/Book value също се повишава на 1.07х, а Price/Sales - 1.02х, като това се дължи основно на високата норма на възвръщаемост /ROE от 12.98%/. ПРОДУКТИ И ПАЗАРИ Предметът на дейност на дружеството през 2004 г. e производство и търговия на амбалажно стъкло, изделия от домакинска стъклария, извършване на вътрешно- и външнотърговска дейност. През 2003 г. софийският производител на стъкларски изделия Стинд се влива в пловдивския завод Дружба. По този начин Стинд прекратява своето съществуване и всички материални и нематериални активи преминават под управление на Дружба. Допреди вливането и двете предприятия имат един и същ собственик - гръцкия производител на стъкло Юла гласуъркс, като обединението е изглеждало логична стъпка към развитието с цел постигане на икономии от мащаба и синергични ефекти от обединението. В процеса на вливане тогавашната Държавна комисия по ценни книжа налага забрана за извършване на сделки с книжата на Дружба поради опасения от изтичане на вътрешна информация за вливането, която би могло да доведе до манипулации с цената на акциите. Според плана за вливане справедливата цена за една акция на Дружба е 15.15 лв. и 0.80 лв. за акция на Стинд. СТРАТЕГИЧЕСКО РАЗВИТИЕ Капиталът на Дружба АД е увеличен почти двойно, след като акционерите гласуваха вливането на столичния завод Стинд. По този начин капиталът на Дружба нараства от 3.14 млн. до 6.68 млн. акции. Емисия на стойност 3 млн. лв. е разпределена между досегашните акционери на Стинд. Според одобрения от старата Държавната комисия по ценните книжа план за вливане 18.94 акции на Стинд се заменят за една акция на Дружба. Двата завода са собственост на една и съща компания - гръцката Юла гласуъркс, която е инвестирала от придобиването чрез приватизация до момента на вливане около 100 млн. EUR. Делът на обединената компания на пазара на стъкларски изделия след вливането достига 60%. Плановете на Юла гласуъркс са да инвестира над 74 млн. лв. в Дружба през следващите четири години. Над 50% от продукцията е предназначена за износ, но въпреки това заемат и най-висок дял на вътрешния пазар. Основен конкурент се явява плевенският завод Рубин. Към края на 2004 г. общият брой на персонала в дружеството е 733 работници и служители. През 2004 г. дружеството осъществява мащабна инвестиционна дейност за изграждане на нова пещ и шест автоматични производствени линии на стойност 20.880 млн. EUR. ПЕРСПЕКТИВИ - Висок дял на продажбите на вътрешния пазар. - 20% ръст на приходите през 2004 г., като темповете на нарастване остават високи през 1 Q 2005 г. - Прогнозните оценки за 2005 на база текущи цени са на нива: Price/Book value 0.95x, Price/Earnings 7.00x, Цена/Продажби 0.850x. - Стабилен паричен поток, който намалява ливъриджа. - Силно развита инвестиционна дейност. - Коефициент на покритие на лихвени разходи от 4.63 независимо от сравнително високото съотношение Нетни Задължения/Собствен капитал. - Поддържа политика на разпределяне на дивиденти. През 2003 г. коефициентът на разпределяне на нетната печалба е 33%. РИСКОВЕ - Влошаване на ликвидността, като коефициентът на обща ликвидност спада под 1%. - Сравнително ниска ликвидност на емисията. - Очаквания за засилване на конкуренцията.