"Шератон София Балкан" АД "Шератон София Балкан" АД е създадено през 1986 г. като туристическо предприятие - част от туристическата верига "Интерхотели - Балкантурист". По това време това е единственият хотел в България, който работи при условията на Международното споразумение за мениджмънт със световноизвестната хотелска верига "Шератон". През 1990 г. е вписано в Търговския регистър към Софийския градски съд като еднолично акционерно дружество, а по-късно и като акционерно дружество. Конкурентни предимства "Шератон София Балкан" АД е разположен на важен международен кръстопът - в центъра на Балканския полуостров, и притежава добри комуникации и инфраструктура. Високата категория и класата на хотела го правят част от луксозната колекция от хотели на веригата "Шератон Лъкшъри колекшън". БОРСОВА ТЪРГОВИЯ От началото на 2003 г. до момента на пода на борсата са сключени 205 сделки с общо 11 715 акции, като е постигната средна цена от 24.62 лева за бройка. За периода на блоков сегмент са регистрирани 4 сделки с над 112 хил. акции при цена от 72 лева за бройка. През годините след приватизацията на хотела водещ фактор за търговията с книжата на хотела беше изплащаният годишен дивидент, каквато практика въведоха корейските собственици. През последните две години книжата на хотела са търгувани в широк диапазон между 14.51 - 36 лева за акция. Максималната цена от 36 лева се постигна в периода, когато се очакваше да има търгово предложение към акционерите на компанията. В момента търсенето по тази позиция е на нива около 22.70 лв., а предлагането е около 25 лева за акция. ПРИВАТИЗАЦИЯ През септември 1996 г. Агенцията за приватизация продава 320 619 акции, представляващи 67% от капитала на дружеството на корейската "Деу груп". Цената за мажоритарния пакет е 22.3 млн. щатски долара, като купувачът поема задължение да вложи още 5 млн. долара до 2001 г. Други 15% от хотела са приватизирани по линия на първата вълна от масовата приватизация, като основен купувач е "Албена инвест холдинг" АД. Собственост на фонда станаха малко над 11%, които продаде в началото на 2003 г. на близки до мажоритарния собственик компании. 18% от "Шератон" държавата заделя за удовлетворяване на реституционни претенции. В началото на т. г. държавата приватизира 811 от притежаваните 825 акции. Последните 14 акции се продадоха на последния, пети, ЦПТ, който приключи на 18 май. Бизнеспартньори и конкуренти Клиенти Основните клиенти са бизнесгости, чието пътуване е свързано с чуждестранни инвестиции и търговия, както и визити на високопоставени държавни лица и членове на правителствени и международни организации. Клиенти на хотела са и повечето посолства, намиращи се на територията на столицата, както и министерства и ведомства. В бизнеса на дружеството се забелязва тенденция към предимство на бизнесклиенти пред класическия туристопоток, свързан с развлекателния туризъм, който е ограничен. Целогодишно хотелът се посещава от чуждестранни туристи. Предимно от страните от Западна Европа и САЩ, които съставляват около 95% от общия брой на клиентите. конкуренти Сегментът на луксозните хотели е относително нов за България. Основните конкуренти са останалите петзвездни хотели в страната, а именно хотел "Кемпински - Зографски", "Радисън САС", "Хилтън". Пазарна позиция Основен предмет на дейност на "Шератон София Балкан" АД са хотелиерство, ресторантьорство, съпътстващата с тях туристическа дейност и др. Хотелът е открит под това име през 1986 г. след подписване на мениджърски контракт с ITT Sheraton. Хотелът е един от четирите петзвездни хотели в София, разположен в т. нар. идеален център на столицата и има пряка връзка с административната, културната и търговската зона на града. Дружеството е разположено на площ от 25 433 кв. м, състоящо се от 7 надземни и 2 подземни етажа. Хотелската част се състои от 16 апартамента и 172 стаи. Ресторанската част включва 2 луксозни ресторанта и банкетна зала, винарна, грил-ресторант "Мелник" и виенска сладкарница, лобибар, нощен бар и 2 конферентни зали, казино и др. През последните години основните източници на бизнес са: САЩ, Германия и Гърция, които заемат средно една шеста, следват Великобритания, Франция, Италия, Австрия, Испания и Швейцария. Дружеството провежда изключително гъвкава ценова политика, която включва гама от 50 вида цени, в т. ч. официални цени, корпоративни цени по договор, цени за почивните дни, пакетни цени, диференцирани в зависимост от срока за резервация и др. Общите приходи от дейността на хотела за 2003 г. са 17.743 млн. лева, което е спад от 8.2% спрямо година по-рано. Една от причините за това е спадът на приходите от нощувки с 9.86% спрямо 2002 г. Намалението на приходите се дължи на използването на по-либерална ценова политика. През последните три години приходите отбелязват спад, като една от причините е пускането в експлоатация на хотел "Хилтън". Нетната печалба за миналата година е 3.222 млн. лева, което е спад от 19% спрямо същия период на предходната година. През изминалата година се подобрява структурата на пасивите. Собственият капитал нараства до 15.95 млн. лева спрямо 12.728 млн. за предходната година. Същевременно значителен спад от 2.181 млн. до 743 хил. лева отбелязват нетекущите и текущите пасиви, които от 5.151 млн. лева се понижават до 2.859 млн. лева през 2003 г. Спадът в привлечените средства се дължи на изплащането на заем в размер на около 2 млн. лева, взет от хотела още от времето на корейските собственици. 400 хил. евро са инвестирани в дружеството през изминалата година. Средствата са използвани за ремонт и модернизация, покупка на посуда и др. SWOT анализ Силни страни Отлична инфраструктура и перфектни услуги; ефективна международна и местна маркетингова услуга; централно разположение; безупречно обслужване; задоволяване на потребностите на клиентите; ефективна рекламна стратегия за постигане на необходимия имидж на хотела; висока рентабилност. Възможности Нарастване на посещаемостта в хотела предвид предстоящата олимпиада; засилване на позициите на хотела при провеждането на форуми, пресконференции и др. официални събития. Слаби страни Тенденция към намаляване на приходите от продажбите през последните години; част от хотела се нуждае от освежаване и модернизация. Опасности Загуба на пазарни позиции поради навлизането на конкурентни хотелски вериги.