„Приходите от приватизация са 1.4% от заложените", разкрива от първата си страница „Дневник"
И през тази година държавата по всяка вероятност няма да изпълни заложените в бюджета приходи от приватизация. От данни на ресорната агенция, предоставени на "Дневник", става ясно, че постъпленията за първите шест месеца са едва 6.5 млн. лв. (1.4% от заложените), като в тях са включени, глоби, неустойки и плащания от предходни сделки, а една част е в компенсаторки.

В бюджета за тази година са заложени приходи от приватизация за 450 млн. лв., колкото бяха и за миналата. Тогава обаче държавата успя да събере под 3 хил. лв. Приходите от продажба на държавни фирми бяха част от антикризисния план на правителството.

Беше създадена дори Консолидационна компания, в която да постъпват средствата от продажбата вместо в Сребърния фонд, както е по закон.

Освен това има и разминавания в очакванията за постъпленията.

Според наскоро публикуван план на агенцията за приватизация през 2011 г. тя трябва да събере от продажби 248.6 млн. лева, докато бюджета ще търси 450 млн. От пресцентъра на агенцията обясниха разминаването с факта, че не са знаели какви дружества ще бъдат извадени от забранителния списък и са правили изчисления на база разполагаемия си ресурс.

Според плана си ведомството трябва да получи сумите от продажбата на мажоритарни пакети от дружества като "Булгартабак холдинг", ВМЗ и "Свободна зона Свиленград". В него фигурират и 33% от електроразпределителните дружества на Е.ОН и ЕВН в България.
Още от статията на „Дневник"

„И с 270 лв. минимална заплата България ще е последна в ЕС", предупреждава от първата си страница „Сега"
Дори и след повишението на минималната заплата у нас от 123 на 138 евро (от 240 на 270 лв.), което ще се случи от 1 септември, България ще остане на последно място в Европейския съюз по този показател. Това показва справка на Евростат към юли 2011 г., разпространена вчера. Ако обаче се сравнява с друг, далеч по-реален показател - средната заплата, положението е различно. Според Евростат в България минималната работна заплата (МРЗ) е 38.3% от средната, а в други пет държави от ЕС съотношението е по-лошо.

В Румъния например е едва 33.3%. А в САЩ най-ниската заплата дори не стига една трета от средната - тя е едва 30.9%.

Позицията на България в класацията на Евростат по минимална заплата не е изненада или аномалия, защото заедно с Румъния (която е на предпоследно място със 158 евро) сме страните в ЕС с най-слаби икономики и с най-ниски ценови равнища. Повечето държави от Източна Европа са в групата с ниски по евростандартите МРЗ - до 500 евро, закъсалите Португалия и Гърция са по средата с по 566 и 877 евро. В групата на най-богатите са Франция, Холандия, Ирландия, където трудовите договори не падат под 1000 евро и на практика превъзхождат 3-4 и повече пъти средната за България заплата, която е около 300 евро.

В класацията на Евростат обаче не влизат всички страни от ЕС, защото някои държави изобщо нямат минимално заплащане, а други го прилагат ограничено. В Германия например синдикати и работодатели се договарят за долни прагове на заплащането по браншове. В Италия, Австрия, Финландия, Дания и Швеция въобще не се ползва МРЗ. Извън ЕС Швейцария, Кипър, Норвегия и Македония също не работят с такива прагове.

Така или иначе данните на Евростат ясно показват, че доходите - и средни, и минимални, зависят от равнището на съответната икономика, и няма как страни с нисък брутен вътрешен продукт като нашата да се мерят по заплати с държави като Германия и Франция.
Още от статията на „Сега"

„Фирменото кредитиране скочи с близо 50%", информира от първата си страница „Класа", като се позовава на данните на БНБ за първото полугодие на 2011 г.
От началото на годината до края на юли банките в страната са отпуснали нови кредити за бизнеса на стойност 7,28 млрд. лв., показват данни на БНБ. Въпреки че икономическата обстановка на световните пазари все още е нестабилна, бизнесът у нас плахо започва да се възстановява. Статистиката на централната банка показва, че спрямо година по-рано отпуснатите средства за компаниите са с близо 50 на сто повече, или с 2,38 млрд. лв. През януари-юли 2010 г. фирмите са били изтеглили заеми за 4,9 млрд. лв. Друга причина за ръста експертите обясняват с ниската база през миналата година.

През юли 2011 г. бизнесът в страната е бил активен при взимането на заеми, като са изтеглени 1,199 млрд. лв., или с 53,6% (418 млн. лв.) повече спрямо същия месец на миналата година и с 270 млн. лв. спрямо месец по-рано. Май е бил най-силен за корпоративното кредитиране, като според данните на 2011 г. само в рамките на месеца фирмите са получили заеми за 1,23 млрд.

Тенденциите при лихвените нива също дават положителни сигнали. Лихвите за бизнеса и домакинствата продължават да падат и през юли, което се случва за трети пореден месец. Най-много са поевтинели заемите, отпускани на компании за започване на нов бизнес в размер до 1 млн. в евро - с 0,29 процентни пункта до 8,3% спрямо юни. Почти толкова е и понижението при отпуснатите нови кредити над 1 млн. в лева - 0,28 на сто до 7,88%, като това е и най-изгодният кредит в момента. Най-скъпи продължават да са кредитите до 1 млн. в лева, като там средната лихва е 9,46%.
Още от статията на „Класа"

Наливат 30 млн. в прохода Петрохан" е водещото заглавие на икономическите страници на „Стандарт"
3 млн. лв. отпуска кабинетът, за да стартира през есента обновяването и ремонтът на прохода "Петрохан". Това обяви зам.-шефът на парламентарната група на ГЕРБ Искра Фидосова. С тях ще се обезпечи договорът и авансът за строителните работи. Съгласието е постигнато след продължителни преговори с вицепремиера Симеон Дянков, обясни дамата. Проектът ще се финансира с държавен инвестиционен заем от ЕИБ и е на стойност 30 млн. лв. След завършването му ще се съкрати с 47 км пътят от Северозападна България до столицата. Още през септември ще започне рехабилитацията на 30-километровия най-разрушен участък в област Монтана и на части от трасето между София и Петрохан, обясни Фидосова.

Сред обновените в първия етап на проекта ще са трасето между село Борован и Кнежа, отсечката от Йончеви ханове до село Благово и обходният път на Берковица. За първите два има издадено строително разрешение още от 2010 г.
Още от статията на „Стандарт"

"Двойно по-дълги шофьорски курсове", информира от първата си страница „Монитор"
Двойно по-дълги курсове за обучение на водачи искат от Асоциацията за квалификация на автомобилистите в България (АКАБ), като по този начин ще се доближим до австрийската практика от 150 ч. кормуване и отделни часове по теория. Това каза за „Монитор" Красимир Георгиев, изпълнителен директор на АКАБ. Само така ще започнат да намаляват катастрофите по пътищата, защото ще се промени разбирането и нагласата на новите водачи за тяхното участие в пътното движение. Крайно време е да се сложи точка на дискусиите за книжките на 16-годишните, допълни Георгиев. С промяната в Закона за движение по пътищата, която удължава срока на обучението, най-младите бъдещи шофьори ще започнат да се учат на философията на шофирането на 16 години.

Тогава те ще преминат 40 часа теория и 40 часа кормуване, което е с 9 часа повече от заложените в сегашния закон 31 часа управление на колата. След успешно преминаване на този курс, явяването на вътрешни изпити по теория и кормуване, те ще преминават на втори етап на обучение със същата продължителност. Тогава ще се овладява теория, която ще надгражда усвоените познания.

Изискванията за новите шофьори с по-напреднала възраст в никакъв случай не могат да са по-леки, коментира Красимир Георгиев, защото това са хора с установени характери и те трябва да вникнат във философията на безопасното кормуване, което е по-лесно достъпно за младите хора. В моята практика съм обучавал шофьори на над 60-годишна възраст, които минаха курсовете по три пъти, за да сме сигурни, че наистина ще са адекватни участници в движението, разказа Георгиев. Той сравни обучението на водачите у нас с това в Австрия, където шофьорският курс е завършен след 3 хил. км кормуване. При средна продължителност от 20 км за един час практика това означава около 150 учебни часа зад волана.
Още от статията на „Монитор"

„И пристанището в Никопол отива на концесия", съобщава „Сега"
Транспортното министерство подготвя поредното дунавско пристанище за концесия. Този път ведомството на Ивайло Московски търси фирма, която да подготви процедурата за концесия на пристанище Никопол. От обявата става ясно, че ще се актуализират концесионните анализи на пристанищния терминал, който от няколко години е част от пристанище Русе. Само преди дни от ведомството на Ивайло Московски обявиха конкурс за фирма, която да се заеме с изготвянето на анализ за пристанище Тутракан, което също е част от русенското пристанище.

Участниците в процедурата трябва да имат минимум 30 000 лв. оборот от предната финансова година и екипът им да разполага с определен брой юристи, финансисти и други експерти. За 30 дни избраният кандидат трябва да направи технически, а за още 15 дни - правен и финансово-икономически анализ за предстоящото концесиониране.

И докато държавата се опитва да отдаде поредния порт на концесия, националната статистика отчете драстичен спад на превозените товари по вода за второто тримесечие. Само за една година те са се стопили с 24.4 на сто до 1.5 млн. тона. Експертите обаче припомнят, че националната статистика отчита пратките, пътували с кораби, регистрирани у нас, а повечето плавателни съдове всъщност плават под чужд флаг.
Още от статията на „Сега"

„Яйцата поскъпват", предупреждава „Стандарт"
Цената на яйцата тръгна нагоре. Засега скачат само изкупните цени на яйцата, но до дни това може да се отрази и на етикетите в магазините. Сега едрите черупки вървят по 25 ст., но скоро може да минат прага от 30 ст. Причината за поскъпването са по-високите изкупни цени, които търговците дават на фермерите от седмица насам. Доскоро едно яйце се изкупуваше на 7 до 10 ст., а сега за бройка ни дават 17 ст., което е глътка въздух за производителите, каза за "Стандарт" Никола Тодоров, управител на птицеферма. Търговците вдигат изкупната цена, за да си набавят достатъчно яйца, с които да напълнят щандовете си. Тъй като дълго време яйцата се продаваха много под себестойността им, голяма част от фермерите в страната бяха принудени да затворят или да изколят част от птиците. Друга част от стопанствата пък са временно затворени, защото трябва да изпълнят европейските изисквания за хуманно отношение към птиците и да сложат нови евроклетки, обясни Тодоров. Това създава недостиг на яйца на пазара и се налага търговците да наддават, за да получат нужните им количества.
Още от статията на „Стандарт"

"Започва ремонтът на 107 км път между Силистра и Шумен", информира „Класа"
Започна обновяването и реконструирането на пътя от 107 км между Шумен и Силистра. Първа копка на проекта направиха министър-председателят Бойко Борисов и регионалният министър Росен Плевнелиев вчера. По думите на строителния министър трасето не е част от първокласната пътна мрежа, но не е ремонтирано 35 години.

Премиерът заяви, че в най-тежката финансова криза правителството намери пари, с които да се подобри качеството на шосето, защото то е важна транспортна връзка в Североизточна България.

По време на символичната първа копка министър- председателят обясни, че по цялото трасе няма нито един кмет от ПП на ГЕРБ, в отговор на обвинение, че само общинските управници от партията изпълняват проекти с европейско финансиране. Повече от 90% от големите общини са бенефициенти по Оперативна програма „Регионално развитие", допълни министър Плевнелиев.

Предвидените средства за ремонта на пътя Силистра- Шумен са 42,38 млн. лв. без ДДС.
Още от статията на „Класа"

„БДЖ купува спални вагони за последно", информира „Монитор"
БДЖ купува 30 спални вагона за последно. В момента те се произвеждат в Турция по поръчка на националния железопътен превозвач и ще влязат в употреба  от май 2012 г. Това съобщи за „Монитор" шефът на Борда на директорите на БДЖ Владимир Владимиров. Наличните 11 спални вагона са крайно недостатъчни за нуждата на пътниците, а сега съществуващата инфраструктура не позволява високи скорости за пътуване с влак коментира той. За да гарантираме комфорта на хората и правото им на модерен превоз, ние осигуряваме от догодина чисто нови, а не преработени или рециклирани неизвестно кога, къде и от кого вагони. Пътниците ни ще получат най-доброто от май 2012 г. и до момента когато по българската железница ще се движим със 160 км/ч, комфортът на хората, както и потребността от билети за спални вагони ще бъде напълно задоволена, категоричен бе Владимиров.

След въвеждането на високите скорости по нашите жп трасета, което зависи от изпълнението в срок на ремонтните дейности и рехабилитацията на жп линиите от страна на Национална компания „Железопътна инфраструктура", спални вагони по вътрешните ни линии вече няма да са необходими, обясни шефът на борда. Хората ще прекосяват страната за четири часа и може да подремват, но няма да се нуждаят от спално място. Тогава БДЖ ще се концентрира върху разработката на международни линии и осъществяването на връзки с Централна и Западна Европа по релсите. Ще бъдем особено актуални през зимния сезон, когато поради честите промени във времето много летища из Европа не могат да функционират нормално, а железницата остава най-сигурен транспорт.

В пика на лятото от БДЖ отчитат 100% запълняемост на местата и не малко правостоящи по най-популярните дестинации Варна и Бургас, а спалните места се продават около месец преди пътуването. Ускорените бързи влакове, бизнес вагоните в някои композиции, първокласните вагони са постоянно пълни на 100%, коментират от БДЖ. За предстоящите празници през септември от превозвача пускат допълнително вагони.
Още от статията на „Монитор"

„Стив Джобс слезе от върха на Apple след пълната й промяна", обобщава „Дневник"
Човекът, който стои зад успеха на най-голямата технологична компания в света - Apple, Стив Джобс напусна поста си на главен изпълнителен директор 14 години след като се завърна на него и успя да я превърне от потъваща компания в нещо много повече от производител на компютри.

В официално писмо до борда на директорите на технологичния гигант Джобс пише: "Винаги съм казвал, че ако дойде ден, в който не мога да изпълнявам задълженията си на изпълнителен директор на Apple, вие ще сте първите, които ще научите. За жалост този ден дойде."

Освен че уведомява борда за напускането си, в писмото Джобс "горещо препоръчва" за свой наследник настоящия оперативен директор на компанията Тим Кук, който го замества на поста му заради принудителния отпуск по болест.

Въпреки доброволния си отказ от поста изпълнителен директор Джобс ще остане в управлението на основаната от него компания като председател на борда на директорите, в който ще влиза и Кук, а решението влиза в сила веднага.

"Сигурни сме, че Тим е правилният човек, който да бъде следващият ни изпълнителен директор", обявиха в официално изявление от борда на Apple. Първоначалната реакция на пазара беше спад на акциите на компанията, но впоследствие доверието на инвеститорите се върна и книжата отбелязаха лек ръст в началото на търговията вчера.
Още от статията на „Дневник"