На 22 септември хиляда велосипедиста се събраха пред катедралата Александър Невски, в центъра на София, за да отпразнуват европейската седмица на мобилността, но надслова на инициативата, да се намерят алтернативи на автомобилния транспорт, изглежда изгубена кауза за мнозинството българи.

Опашките от коли по държавните места за регистриране са обичайни в София, със 700 или 800 регистриращи дневно само за столицата. Докато употребяваните коли продължават да доминират в общите продажби, търсенето на нови луксозни автомобили също бележи стабилен ръст, а салоните за продажба се строят навсякъде из страната.

През първите осем месеца на годината, бяха продадени 31 920 нови коли в България, което е нарастване с 23.8% в сравнение със същия период миналата година. Продажбите на камиони също са нараснали драматично на годишна база, от 1078 за първите осем месеца на 2006 г. до 1703 тази година. Този ръст в продажбите на нови автомобили беше четвъртият най-голям в ЕС след Латвия (53.4%), Литва (34%) и Естония (30.3%). Страната не притежава собствено производство на леки автомобили.

В късния септември Porsche BG, местният оторизиран дилър на Audi, отвори съоръжение за продажби и ремонт в Божурище, което е софийско предградие. С обща площ от над 21,590 кв. м., комплексът е един от най-големите за автомобилния производител в Европа. Разширяването е в линия със скорошни масивни инвестиции от страна на авто-вносители, които искат да се възползват от ръста в продажбите на нови коли. През юни София Франс Ауто, основният вносител на Peugeot, отвори шоу-руум за 11 млн. евро и обяви планове за още 37.7 млн. евро, които ще бъдат инвестирани в 11 нови центъра за продажби в страната преди края на 2008г. През август, Toyota Balkans, които са дистрибутори на Toyota за България, Македония и Албания, обявиха, че ще инвестират 35 млн. долара в разширяването на съществуващия си център за продажби и ремонт в столицата и ще построят два нови.

Тези инвестиции отразяват потенциала на новия пазар на коли в една страна с почти 8 млн. човека. Въпреки високия процентен ръст, бройката продадени нови коли е все още най-малката в ЕС. За сравнение Словакия, с население от 5.5 млн. човека отчете продажби на 59,048 единици за същи период, докато в Дания, която има население близко до това на Словакия, тази цифра беше 156,275.

До голяма степен тази непропорционалност е резултат от продължаващия български апетит за евтини коли втора ръка от ЕС. След влизането на страната в ЕС този януари, премахването на вносните мита направи употребяваните коли достъпни за голяма част от населението за първи път. За първите шест месеца на годината 150 хил. коли втора ръка влязоха в България, надхвърляйки продажбите на нови коли със шест към едно.

Според Стоян Желев, председател на Съюза на вносителите на автомобили в България, много от тези коли не биха отговорили на стандартите на страните от ЕС за безопасност и опазване на околната среда. Статистика на Министерство на транспорта показва, че средната българска кола е на 19 години. Желев каза на местната преса, че страната „рискува да се превърне в автомобилното гробище на Европа".

Имайки в предвид проблемите, причинени на общественото здраве и безопасност от остаряващия автомобилен парк на страната, ръстът на продажбите на нови коли може да бъде видян като положителен знак. Ключовият механизъм е продължаващото силно икономическо развитие на България. „В близките години стабилният растеж на БВП от по около 6% на година спомогна за вдигане на нивата на приходите и с нарастването на възможностите за кредитиране, все повече българи проявяват желание да теглят заеми за покупка на автомобили.", каза  Майк Луковиц, управителен директор на Orchid Sports Cars Bulgaria, вносители на Porsche, за OBG[1]. Докато Toyota, Ford и Peugeot са пазарни лидери в продажбата на нови коли, много индустриални експерти смятат че търсенето на луксозни коли е предразположено към нарастване.

„В близките години истинският потенциал на пазара на луксозни коли стана ясен.", каза Луковиц за OBG. „България е в процес на стабилен икономически растеж, но тя е също страна с присъща любов към автомобила, може би по-голяма отколкото в други източноевропейски страни. Има демографски нарастваща група от видели свят новобогаташи, които са запознати със световните марки и искат първокачествени луксозни коли.

„За идните години аз очаквам да видя ръст на продажбата на нови автомобили в близост до или малко над 20-те в процентни пунктове.", каза той за OBG. Главният директор и отговарящ за връзките с обществеността за Балканите на Toyota, Асен Василев, се съгласи. Той каза на местната преса: „Пазарът се разраства с от 30% до 45% за всяка една от последните четири години. Ако този ръст продължава е възможно да имаме 100,000 или 110,000 коли, продадени в България през 2010г.

Въпросът остава дали този растеж е полезен за ставащите все по-тесни софийски улици и обтегната транспортна система. През септември, като софиянците се завърнаха от своите летни почивки, много в града се оплакваха, че трафикът е по-зле от всякога. „Вярно е, че София, и България като цяло, нямат инфраструктурата, за да се справят с увеличаващия се брой превозни средства по улиците.", каза Луковиц. „Но е така и при Индия, Китай и Русия - а във всички тези страни има бум в продажбите на коли". С ограничени услуги на трамваи и автобуси, толкова оскъдни паркови места, че колите рутинно се качват по тротоарите и фатални авто-инциденти често срещащи се по заглавията в пресата, може би велосипедистите, събрани пред катедралата имаха право в крайна сметка.

Превел от английски: Емил Бонев


[1] OBG - Oxford Business Group - Авторите на статията. - Б. пр.