Американската компания General Motors изгаря толкова много кеш, че е възможно да фалира още преди Барак Обама да бъде официално обявен за президент на САЩ - пише английската секция на „Дойче Веле".

Едновременно с това поделенията на GM в Германия и във Великобритания са в отлично състояние. Нито в Opel, нито в Vauxhall има проблеми с ликвидността. Още повече, моделът на ОПЕЛ Insignia бе избран за автомобил на годината в Европа през 2009 г.

Наследниците на Адам Опел продават компанията на американците по времето на Голямата депресия за внушителната тогава сума от 33 милиона долара. Това не пречи сега германската преса да говори за развод - в противен случай потъването на Детройтския гигант може да завлече към дъното и тези, които сами могат да плуват.

Миналата седмица говорител на GM е заявил пред агенция AFP: „ОПЕЛ не се продава". Германец, който е висш представител на  GM за Европа, пояснява, че всички модели на GM се разработват в германския R & D център в Рюселхайм, седалището на ОПЕЛ,така че германското поделение представлява твърде голяма ценност, за да бъде продадено.

Говори се, че американците дори дължат на Опел над един милиард долара в кеш - сега същата сума Опел търси като помощ от германското правителство. Ако GM фалира, заводите в Рюселхайм искат гаранции от Берлин за един милиард евро през 2009 г.  

Проблемът на германците е, че Опел е твърде печеливш и GM в никакъв случай няма да се разделят с него - до края.

Миналата седмица „слънчевият крал"Франк Асбек от фирмата за зелена енергия SolarWorld е предложил на GM един милиард евро в налични и гарантирани кредитни линии в замяна на четири производствени завода на Опел в Германия, на които GM наскоро спря производството.

Сумата бе оценена от американците като „екстремно ниска" и бе публично отхвърлена с презрение, но спусъкът вече бе дръпнат и спекулациите за бъдещето на Опел се изляха като порой.

Банкер във Франкфурт твърди: GM и Opel са заедно от 80 години и са толкова плътно взаимосвързани, че ще е изключително трудно да се разделят.

Известният германски автомобилен анализатор д-р Фердинанд Дуденхофер е на различно мнение: продължителните тесни отношения между Опел и GM не са точната история. Специалистът напомня как наскоро „Форд" продадоха луксозната марка Aston Martin на консорциум от кувейтски инвеститор, тексаски банкер и британски пилот.  

Освен това според Волфганг Майнинг от Центъра за автомобилни изследвания (FAW) през последните десетилетия бракът между двете компании е куцал. За  GM ще е проява на здрав разум да продаде Опел, преди да попълни процедурата по банкрута в САЩ - счита той.

Според Майнинг има вероятност Опел да бъде купен от финансови инвеститори.

Миналата сряда 1000 дилъри на Opel се обединиха и предложиха да изкупят компанията от сегашния собственик - но самите тези дилъри, според запознати, са с тежки финансови проблеми. Освен това някои марки на Опел са със застаряващ имидж, например Astra, Omega, Corsa, което на пазара на ФРГ не говори добре.  

Проблемите с имиджа са дошли по вина на американските собственици. През последните десет години другите германски производители просто са правели по-добри автомобили от Опел, така че пазарният дял на компанията през последните 15 години пада. През 1993 г. в Западна Европа 13.2% от продаваните автомобили са били Опел, а сега 8.6%. За същия период основният конкурент VW покачи дела си от 16.3% на над 20%.  

Анализатор съветва германците да гледат по-концептуално на нещата. В крайна сметка Опел е само една марка. Пазарът на автомобили на запад е твърде наситен. А кой знае дали GM, ако се стигне до процедура по банкрут според Глава 11 от кодекса в САЩ, няма да излезе по-силен, а заедно с него и Опел? Пазарът е този, който регулира кои марки оцеляват, а кои не.

Но дори и най-суровите специалисти признават, че Опел е автомобилна марка, която заслужава да оцелее. Опел изкарват добри пари, така че не заслужават да бъдат наказвани от фалита на компанията майка.

Според Дуденхофер е възможно и такова решение, според което процедурата по банкрут в САЩ ще бъде разрешена на GM само тогава, ако Опел бъде продаден. В такъв случай интерес от покупката на германското предприятие ще има на първо място Китай, който с Опел не само би получил достъп до европейския потребителски пазар, но и до технологии - но това вече са откровени спекулации.

Не е ли всъщност спекулация и мотото на Дженеръл мотърс: Каквото е добро за GM, е добро и за Америка. В крайна сметка САЩ миналата година реши да не спасява „Крайслер". Какво е по-важно: едно автомобилно предприятие или цялата държава? Защо GM да е свещена крава? Засега ясно е само това: американците изобщо не бързат да се разделят със своята дойна крава Опел.