Турция обяви, че очаква китайската автомобилна компания Chery Automobile да инвестира около $1 милиард в изграждането на местен завод за електрически автомобили, предават местните медии. Според заявката - производството трябва да бълва по 200 000 коли на година, които да отиват за местния европейския и световния пазар.
Както Money.bg писа през февруари, китайският конгломерат и турската държава обявиха напреднали преговори за създаване на производствено предприятие в Турция- Според информацията, публикувана в турските медии тогава, планираната инвестиция трябваше да е в диапазона $1,5-2 милиарда, като дори може и да надхвърли $2 милиарда.
Дори и инвестиция в размер около $1 милиард обаче, това определено е ход, който ще подкрепи амбициите на Анкара да се превърне в регионален производствен център, съобщава Bloomberg към днешна дата. Според информацията на анонимен източник, Министерството на промишлеността и технологиите на Турция преговаря с ръковдството на Chery относно изграждането на завода, който да се намира близо до черноморския пристанищен град Самсун.

Източник: iStock
Осигуряването на подобна инвестиция би било от полза за турското правителство, което напоследък се сблъсква с мащабни протести и изтичане на чужд капитал на фона на репресиите срещу опозицията. Анкара от години се опитва да използва географското си местоположение като връзка между Азия и Европа, за да подсили своя производствен сектор.
Създаването на местен завод на Chery междувременно ще разшири присъствието на китайските производители на автомобили в Турция, която постепенно се превръща в център за техния износ на автомобили към Европа.
Припомняме, че миналата година китайската компания BYD, коятоедин от най-големите производители на електромобили в света, обяви планове за изграждане на фабрика за $1 милиард в страната, за да заобиколи митата на Европейския съюз срещу китайските електрически превозни средства. Турция не е член на ЕС, но има митническо споразумение с блока.
Планираното съоръжение в Самсун може да улесни износа на автомобили по море както за Европа, така и за Централна Азия.
От Chery наистина полагат неимоверни усилия за разширяване на присъствието си в Европа. Компанията стартира дейността на първия си съвместен производствен завод в Барселона, Испания, отбелязвайки значителен етап като първия китайски автомобилен производител, който произвежда леки автомобили в Европа.
Този ход е част от по-широката стратегия на Chery за въвеждане и налагане на марките Omoda и Jaecoo на европейските пазари, като до края на 2025 година планира да пусне на пазара множество SUV модели с различни видове гориво и очаквано - на доста по-ниски цени спрямо тези на европейските конкуренти.