Изненадващи нови данни от службата на Statistisches Bundesamt разкриват, че глобалният интерес към германската бира бързо се изпарява. Това идва заедно с продължаващо намаляване на консумация на местна бира в самата Германия, пише The Drinking Business.

Отрезвяващ упадък

Поглеждайки към данните за 2024 г. от Федералната статистическа служба на Германия EWN виждаме, че Германия е изнесла 1,45 милиарда литра бира миналата година - отбелязвайки спад от 6% в сравнение с 2014-а.

Германци намериха нестандартен начин да печелят от изпитата бира

Германци намериха нестандартен начин да печелят от изпитата бира

Граничната търговия тече с пълна сила

Добре е да се отбележи, че повече от половината от този износ (55,7%) е бил изпратен до други държави-членки на ЕС, което показва, че вътрешното търсене също намалява.

Разбира се, консумацията на алкохол е намаляла на много световни пазари, съвпадайки с нарастващия обществен интерес към продуктите за здраве и уелнес. В допълнение към това, безалкохолната бира е във възход, отбелязвайки бум в продажбите и предлагайки начин на пиячите да адаптират навиците си за пиене. Но защо всичко това има толкова пагубно въздействие именно върху германската бира?

Снимка 640829

Източник: iStock

Статистиката показва, че "въпреки спада на чуждестранното търсене, износът на бира се оказа по-устойчив от продажбите на вътрешния пазар" и, както наскоро подчерта db, в самата Германия продажбите на бира са спаднали до 6,8 милиарда литра миналата година - обем, който е значително по-нисък с дразнещите 15,1% в сравнение с преди десетилетие.

И тъй като продажбите намаляват, броят на пивоварните също се свива. Миналата година Германия преброи 1459 пивоварни, което е с около 7,4% повече в сравнение с 2014 г., но тази цифра все още се срива от пика си преди пандемията - 1552 беше бройката им през 2019 г. Сравнете това с 2023 г. и броят на пивоварните всъщност е намалял с 3,4%.

Един стар местен закон, който може и да пречи

Новите статистически данни бяха публикувани преди годишния ден на бирата в Германия, който се чества на 23 април и винаги е бил дата, поддържана в чест на прочутия Reinheitsgebot - Законът за чистотата на бирата, който беше приет за първи път в Бавария през 1516 година.

Тази година обаче цифрите не предлагат ефекта на ореола, който някога са имали върху репутацията на бирата в Германия. Говорейки пред Германската асоциация на пивоварите, EWN отбелязва как законът, който винаги е ограничавал съставките на бирата само до четири елемента: вода, малц, хмел и мая, в миналото е бил начин за запазване на пивоварните традиции на страната, както освен това е и най-старата хранителна регулация в света, която е в сила до днес.

Нарастващите разходи и намаляващите съставки

Друго предизвикателство, което удря германския бирен пазар е нарастващата цена на суровините - европейският хмел става все по-труден за отглеждане поради изменението на климата, което засяга добивите и съдържанието на алфа киселина.

По информация на db цяла Европа ще изпита спад между 4 и 18 на сто в добивите от традиционен ароматен хмел до 2050-а година, плюс 20-31% спад на алфа киселините. Всичко това оказва влияние както върху цената, така и върху иновациите и ентусиазма в сектора.

Безалкохолната бира като последна надежда за германските пивоварни

Безалкохолната бира като последна надежда за германските пивоварни

Пазарът на бира в Германия продължава да се свива, но този на безалкохолна бира расте

Понастоящем пивоварните в Германия плащат средно около 600 милиона евро данъци върху производството си на държавата, макар да се твърди, че общата сума е намаляла през последните години - главно поради това, че германците вече пият по-малко бира.

На този фон малките пивовари се опитват да развият творческия си потенциал. Бонус за тях е, че не трябва да отчитат годишното си производство на митницата или да плащат данък върху напитките си, дори ако са повече от 200 литра.