Пазарът на бира в Германия е изправен пред сериозни предизвикателства - високи разходи за суровини, енергия, логистика и опаковки, както и свито потребителско търсене. Но въпреки трудностите, пивоварната индустрия демонстрира завидна устойчивост. Това заяви Кристиан Вебер, президент на Германския съюз на пивоварите (DBB), по време на онлайн събитие, организирано съвместно с института Rheingold.
Според последните предварителни данни, продажбите на бира в Германия са намалели с 2,1% до ноември 2024 г., въпреки ръста от 2,5%, отбелязан през първата половина на годината. Капризите на времето - дъждовни пролет и лято, в съчетание с високата инфлация и предпазливостта на потребителите, са сред основните причини за този спад. Окончателните данни за годината предстоят да бъдат публикувани през февруари, но вече е ясно, че 2024 г. е била трудна за бирената индустрия.
И все пак, не всичко е мрачно. Безалкохолната бира се очертава като светъл лъч на пазара. С производството ѝ, което е нараснало повече от два пъти от 2003 г. насам и достигнало 670 милиона литра през 2023 г., този сегмент продължава да се развива с впечатляващи темпове. Според данни на Nielsen, през есента на 2024 г. безалкохолната бира вече има пазарен дял от 8,9%, което я поставя на трето място сред най-популярните видове бира в Германия - след пилзенската бира (48,1%) и светлата бира (10,6%).
"Скоро всяка десета произведена в Германия бира ще бъде безалкохолна", споделя с оптимизъм Вебер. Той подчерта, че безалкохолната бира не само отговаря на новите предпочитания на потребителите, но и предлага иновации и разнообразие, което поддържа интереса към индустрията.
Въпреки трудностите, пред които е изправена пивоварната индустрия, Вебер е уверен в способността на сектора да се адаптира и да се развива. "Иновациите и традицията вървят ръка за ръка. Освен това устойчивостта е наша силна страна - отговорното производство и високите стандарти, които спазваме, ни поставят в лидерска позиция", добави той.
С поглед към 2025 г., Германският съюз на пивоварите поставя важни приоритети: достъпна енергия, намаляване на бюрокрацията, подкрепа за гастрономията и популяризиране на многократната употреба на опаковки. Иновативният дух и стремежът към устойчивост ще бъдат ключът към успешното бъдеще на пивоварите.