Продажбите на безалкохолна бира у нас към септември 2023 г. са скочили с цели 42% на годишна база. Тези данни от проучване на Nielsen оповести в интервю за Money.bg изпълнителният директор на "Каменица" Владан Матич. По думите му това е сегментът, в който има най-голямо развитие.

"След пандемията от Ковид-19 хората обръщат много по-голямо внимание и грижа за своето здраве и благосъстояние и търсят продукти, които да допринесат към техния активен начин на живот. Това са обикновено нискоалкохолни или безалкохолни продукти, с по-малко калории и натурални съставки", посочи Матич.

Кои са страните, в които се пие най-много бира? България е в топ 20

Кои са страните, в които се пие най-много бира? България е в топ 20

Девет от първите 10 потребители на бира на глава от населението са европейски страни.

Като общо представяне, той посочи, че "Каменица" е лидер в премиалния сегмент с бранда Staropramen с пазарен дял от 36% от началото на годината. Компанията пък е на второ място на база целия бирен пазар.

"За последните 10 години имаме значителни цифри: 270 млн. лв. капиталови инвестиции, 440 млн. лв. платени данъци и акциз, 15,7 млн. хектолитра произведена бира (1 хектолитър = 100 литра)", отбеляза изпълнителният директор.

През следващите две години компанията планира разширение на соларния си парк с 5000 кв.м.

Интервю на Явор Николов

- Вече вървим към края на 2023 г. - как изглежда българският бирен пазар днес? Ако трябва да сравним ситуацията с тази от същото време на 2019 г., какви са най-големите промени, които виждате?

Последните няколко години се оказаха наистина предизвикателни за индустрията. Биреният бранш постепенно си възвръща позициите от преди пандемичните години. Високата инфлация, войната в Украйна и последвалите прекъсвания и затруднения във веригите на доставки също са сред факторите за по-бавните темпове на стабилизиране.

Въпреки това, имаме много добри новини през последните две години в развитието на компанията. Щастливи сме, че "Каменица" АД е лидер в премиалния сегмент у нас с марка Staropramen и пазарен дял от 36% от началото на годината до момента по данни на Nielsen, както и че заемаме второ място като компания на база общ бирен пазар. В началото на 2023 г. получихме новината, че Пивоварната ни в Хасково заема почетното първо място в глобалната класация на Molson Coors за 2022 г.

Общият пазар на бира в България бележи спад, с едно изключение

Общият пазар на бира в България бележи спад, с едно изключение

Пред Money.bg говори изпълнителният директор на "Каменица" АД Владан Матич

През изминалата година успяхме да реализираме повече от 10 млн. евро капиталови инвестиции. През месец септември открихме официално и соларния ни парк, който е първи в подобен мащаб за Molson Coors Европа. Разширихме допълнително портфолиото си от безалкохолни бири и към момента предлагаме най-разнообразното безалкохолно бирено портфолио у нас (по данни на Nielsen) с марките Каменица, Fresh, Staropramen, Stella Artois и Beck"s. Това е едно успешно интегриране и със стратегията ни за устойчиво развитие в частта отговорна консумация, като още един голям повод тук е и отбелязването на 15 години от социално отговорната ни кампания "Алкохолът е лош шофьор".

Имайки предвид всичко това, очакваме да завършим годината положително и вярвам, че ще имаме поводи да отпразнуваме една успешна година. Тук е моментът да благодаря на целия екип на "Каменица" АД и на моя лидерски екип за положените усилия и енергия да постигнем всички тези страхотни резултати.

- Кои са най-големите предизвикателства пред производителите на бира в момента?

Освен икономическата и геополитическата ситуация, която остава непредвидима, големи предизвикателства са все по-високите очаквания на потребителите, а и на регулаторите, по отношение на качеството на продуктите. Говоря за очаквания, свързани както с грижата за здравето на хората, така и с грижата за околната среда.

Също така, когато потребителите променят своите предпочитания по отношение на вкус, стил и качество на бирата, като производители от нас се очаква да бъдем гъвкави, иновативни и чрез устойчиви практики и добро управление да предложим това, което клиентът търси. Към септември 2023 г. по данни на Nielsen спрямо същия период за 2021 г. е продадена 42% повече безалкохолна бира. В България това е сегментът в нашата категория, който се развива и расте най-много. В отговор на тези търсения на потребителите предлагаме 5 различни марки безалкохолна бира в средно-ценовия и премиалния сегмент - Каменица, Staropramen, Stella Artois, Beck's и безалкохолния бирен микс Fresh. Всички те са създадени по специални технологии, така че максимално да се запази автентичния бирен вкус на тяхната алкохолна алтернатива.

Топ износител на бира за ЕС е Нидерландия, а най-големият внос идва от Франция

Топ износител на бира за ЕС е Нидерландия, а най-големият внос идва от Франция

Производството на пивото се върна на нивата от преди пандемията

Когато говорим за предизвикателства извън продуктово-ориентираните, за нас като индустрия е изключително важна темата за въвеждането на депозитната система в България. Работим активно по този въпрос с колегите от Съюза на пивоварите в България, както и с останалите заинтересовани страни и държавните институции.

Не на последно място по важност сред предизвикателствата бих добавил намирането и привличането на кадри особено за технически и инженерни позиции, каквито търсим активно за пивоварната ни в Хасково. По тази линия работим с различни университети, предлагаме стипендиантски програми, форми на дуално обучение и други възможности. Инвестициите в развитието на нашите хора и бъдещи таланти е от първостепенно значение за нас.

- Не е тайна, че големите български производители на бира са част от мултинационални компании. Такъв е и случаят на "Каменица" и Molson Coors. С какво българският пазар се отличава от останалите, на които сте представени?

"Каменица" АД е част от Molson Coors от 2012 г. За последните 10 години имаме значителни цифри: 270 млн. лв. капиталови инвестиции, 440 млн. лв. платени данъци и акциз, 15,7 млн. хектолитра произведена бира (1 хектолитър = 100 литра). Те показват развитието на компанията и нейната важност в регион Централна и Източна Европа на Molson Coors като част от бизнеса на дивизионално ниво (EMEA APAC).

"Каменица" АД е единствената компания на бирения пазар у нас, която обединява 4-те световно известни пивоварни традиции - чешката, белгийската, германската и ирландската. Произвеждаме и продаваме локални и международни марки под лиценз като Каменица, Бургаско, Astika, Staropramen, Stella Artois, Beck's, Corona, Guinness и др. в пивоварната ни в Хасково. Пивоварната ни в Хасково е в топ 3 на най-добрите пивоварни на Molson Coors в света, като за 2022 г. заехме първо място, благодарение на страхотните професионалисти, които работят там.

- Как традиционните компании от Вашия сектор намират път към по-младите потребители - тези, които виждаме предимно с енергийна напитка в ръка, но и тези, които търсят craft изживяването и персоналния подход в бирата, която пият? Планирате ли въвеждането на нови продукти на българския пазар?

През последните години наблюдаваме развитието на т. нар. "мегатрендове". По данни на IPSOS от месец юни тази година това са: "Моето по-добро аз" (здраве и благосъстояние), "Направете живота ми по-лесен" (продукти, които осигуряват възможно най-голямо удобство), "Преживяванията са моята обменна валута" (преживявания, експериментиране и свързване с бранда във физическа и дигитална среда), "Моята група на моето място" (отговорни марки с принос към обществото), "Действайте по правилния начин" (иновации за устойчиво развитие).

Първите две тенденции са едни от най-релевантните за българските потребители. След пандемията от Ковид-19 хората обръщат много по-голямо внимание и грижа за своето здраве и благосъстояние и търсят продукти, които да допринесат към техния активен начин на живот. Това са обикновено нискоалкохолни или безалкохолни продукти, с по-малко калории и натурални съставки. Следвайки тези тенденции, ние разширихме нашето безалкохолно бирено портфолио, за да предложим максимално широка гама от продукти за бирените любители.

От гледна точка на експериментирането и търсенето на нови вкусове и преживявания, индустрията вижда голям скок и в търсенето на крафт бира през последните години. Потребителите предпочитат занаятчийската бира, тъй като тя предлага разнообразие от стилове и вкусове. В отговор на тези тенденции предоставяме цялостно крафт портфолио с нашата марка FRIK&S, която произвеждаме в микропивоварната ни в Пловдив. Скоро отвори врати и ресторантът "Пивоварница FRIK&S", който предлага крафт преживяване - крафт бира, крафт храна и крафт музика.

Неотдавна "Каменица" АД откри първия етап от своя голям соларен парк. Защо за компаниите от Вашия сектор е важно да инвестират в "зелена" енергия?

Пивоварният бранш в страната се стреми да превърне възобновяемата енергия в производствена норма, а технологичните продукти да се трансформират в нов ресурс, от който да могат да се възползват други икономически отрасли. През последните години в "Каменица" целенасочено работим в посока закупуване само на зелена енергия като част от стратегията ни за устойчиво развитие. Затова и инвестирахме в соларния парк. В момента фотоволтаичният парк генерира 30% от нужната ни енергия, а останалата я закупуваме като зелена енергия от доставчик, с който работим.

Снимка 644276

Източник: Каменица

Енергийната трансформация за бизнесите е от изключително значение заради положително въздействие, което оказва това върху планетата и околната среда. Тук влизат намаляването на използваните ресурси, както и на въглеродните емисии, извличането на енергия от възобновяеми източници, което пък дава гъвкавост и енергийна независимост. Компаниите се трансформират и заради изискванията, които имат всички по веригата към тях - служители, потребители, клиенти, инвеститори.

Добрата бира се прави с чиста вода и... чиста енергия

Добрата бира се прави с чиста вода и... чиста енергия

"Токи" и "Каменица" по пътя към истински "зелен" преход

- Хубавата бира изисква качествени естествени съставки и най-вече чиста вода. По какъв начин "Каменица" балансира между качеството на продукта си и опазването на природните ресурси?

Водата за пивото трябва да бъде с най-високо качество. Една от важните инвестиции, които направихме още през 2015 г., беше изграждането на първия в бирената индустрия в България анаеробен реактор, който се явява първо стъпало на пречистване на отпадните води от завода. Той произвежда биогаз и между 5 и 15% от него в момента използваме обратно в производството. Освен това използваме собствени водоизточници за производството на нашите продукти и влаганата вода преминава през стриктен контрол на качеството, включително и по метода на обратна осмоза.

Глобалната стратегия за устойчиво развитие на Molson Coors и "Каменица" АД цели намаляване и на използваното количество вода в производствените процеси в дългосрочен план. През 2022 г. количеството вода за производството на 1 хектолитър бира е спаднало от 4,07 на 3,35 хектолитра спрямо 2016 г., което се равнява на намаление от 18%.

Поради ключовата локация на пивоварната, нашата пречиствателна станция пречиства и отпадъчните води на цялата Северна индустриална зона на Хасково, в която влизат и други производствени предприятия. Това е ангажимент, който приехме преди няколко години и отново е обвързан със стратегията ни да намаляваме негативното си въздействие върху околната среда. Това е само един пример за това, че една компания може да се грижи едновременно за осигуряването както на висококачествени продукти, така и да се грижи да намалява негативния си отпечатък върху околната среда.

- Мнозина казват, че в момента светът е в несигурно положение, криза е и, едва ли не, всички усилия за по-екологичен бизнес трябва да чакат по-добри дни. Защо устойчивото развитие е сила, а не слабост за една компания с мащабите на Вашата?

С помощта на технологиите и разработването на различни програми правим все по-смели стъпки за опазване на ресурсите на планетата, намаляване на въглеродния ни отпечатък и за осъществяване на кръгова икономика през устойчиви решения в производството.

Глобалната ни дългосрочна стратегия за устойчиво развитие, която всички компании по света от групата на Molson Coors следват, е насочена в три основни направления. На първо място е грижата за хората. Това включва нашите служители, потребители, клиенти, доставчици, партньори и обществото.

Снимка 644277

Източник: Каменица

Второто направление е грижата за планетата, като тук усилията ни са насочени към това да използваме по-малко ресурси, да намаляваме въглеродните ни емисии, да създаваме устойчиви опаковки, които след това могат да се използват отново и да се рециклират.

И третият стълб от стратегията ни е отговорната консумация на алкохол. Вярваме, че само когато употребяваме разумно нашите алкохолни продукти, можем истински да им се насладим. Вече 15 години с кампанията "Алкохолът е лош шофьор" подкрепяме отговорната консумация, отговорното шофиране и безопасното поведение на пътя. Инвестирането в програми за устойчиво развитие на бизнеса е сила, която води към по-доброто и отговорно бъдеще. Нашият бизнес е част от един по-голям свят, в който живеем и в който се изисква трансформация от различни страни по веригата. Служителите искат да работят за социално отговорни компании, потребителите искат да купуват продукти, произведени по устойчив начин, клиентите следят за устойчиви практики, инвеститорите вземат предвид зелените политики на една компания за своите инвестиционни решения. Всички тези групи от хора сме обединени в една затворена система и е от изключително значение да работим заедно, за да постигаме устойчиви решения за по-добро бъдеще.

- В каква посока ще са инвестициите на "Каменица" през следващата година? Можете ли да дадете ориентировъчен размер?

През следващата година ще продължаваме да концентрираме нашите инвестиции в три основни направления - развитие на страхотните ни хора, растеж на изключителните ни марки и устойчиви решения в производството. През следващите две години предвиждаме разширение на соларния ни парк с 5000 кв.м площ. Стремежът ни е да бъдем първи и да сме водещи, както сме го доказвали неведнъж през годините.

- Във Вашето портфолио влизат много утвърдени брандове като Staropramen, Corona, Stella Artois и Guinness. Какво прави една бира "глобална"?

Бирата е социална напитка, която се приготвя и консумира по цял свят. В този смисъл можем да я наречем "глобална". Това е напитка, която обединява хората да празнуват заедно моментите от живота - такава е и мисията на компанията ни. Истински се гордеем, че в портфолиото на "Каменица" АД имаме обичани глобални марки като Staropramen, Stella Artois, Corona, Beck's и Guinness. Това са все международно признати марки с утвърдена и разпознаваема идентичност във всички държави, в които се продават.

Staropramen е известна като пражка бира №1 в света и се продава в 36 страни. Тя е в топ 3 премиални марки на много европейски пазари: в България е №1, в Хърватия и Сърбия е №2, в Унгария заема трето място в премиалния сегмент. Beck's е една от най-известните германски бири по света. Още от самото начало преди 150 години напитката се произвежда според Закона за чистотата на бирата от 1516 г. Stella Artois е белгийското бижу в нашето бранд портфолио с над 600-годишна история и известна със своя 9-степенен ритуал по наливане на бира. Corona е най-известната мексиканска бира в света и първата бирена марка, която отпечатва своя етикет директно върху бутилката. Guinness е най-новото попълнение в нашето премиално портфолио. Това е третата най-дистрибутирана марка в света и иноватор в използването на азот за производството си.