У нас се пие много бира (около 500 млн. литра годишно по данни на НСИ - втората най-популярна напитка след водата), но не са много тези от нас, които са приготвяли пиво в домашни условия. Затова и малцина си дават сметка, че подборът на качествени малц и хмел не е достатъчен за топ резултат. За хубавата бира е нужна хубава и чиста вода.
По същия начин, едно огромно производство може да има най-новото оборудване, но няма как да се нарече "модерно", ако не разчита на чиста и възобновяема енергия. Доказва го най-старата бирена марка на пазара в България.
"Каменица" с широкото си портфолио е един от главните играчи в индустрия за около половин милиард лева. Компанията е сред водещите в международната група на Molson Coors в много аспекти, включително - в прехода към по-устойчиво развитие. Това става и с помощта на доставчика "Токи", който предоставя 100% енергия от ВЕИ.
Малко цифри
Хладилните витрини в магазините трудно дават представа за мащаба на бизнеса на "Каменица" - не е лесно човек да си представи 1,148 млн. хектолитра (един хектолитър са 100 литра - б.р.), а толкова компанията продава само в рамките на 2022 г.
Мениджърът "Корпоративни въпроси" в "Каменица" Стелияна Митрева прави полезно сравнение: "Ако превърнем това количество продадена бира в кенове от по 500 мл. и ги наредим едно до друго, бихме направили една пълна обиколка на Екватора".
Източник: Каменица
Стелияна Митрева
Това количество излиза от пивоварната на компанията в Хасково - една от най-модерните в групата на Molson Coors. Тя се простира на площ от около 126 000 кв.м и е в състояние да произвежда по 64 000 литра бира в стъкло, кен, кег и пластмасови бутилки в час.
"Зелени заедно"
е общ проект на Money.bg и Webcafe.bg, който обръща внимание на екологичните тенденции - както в ежедневието на всеки от нас, така и в бизнеса.
Научете повече тук:
Над 250 са пряко заетите във веригата на доставките и работата на завода.
С разум за ресурсите
Когато производството ти е толкова мащабно, не е трудно да се появят проблеми, свързани с прахосването на ценни ресурси - а това струва скъпо както на компанията, така и на природата.
По думите на Митрева в случая темата за устойчивото развитие е важна за служители, партньори, клиенти и инвеститори и затова на международно ниво Molson Coors следва стратегия, която се прилага с измерими резултати и в България.
Източник: Каменица
"Технологиите, които днес променят нашия бизнес, са свързани с намаляване на въглеродния ни отпечатък, повишаване на процента на използваната енергия от възобновяеми източници и въвеждане на методологии, които ни позволяват да вървим към оползотворяване на отпадните продукти", подчертава тя.
Истински "зелена" енергия
Една от важните стъпки в стратегията на компанията е внедряването на възобновяеми енергийни източници: "От началото на 2022 г. компанията закупува само "зелена" енергия". Прави това в партньорство с "Токи". Освен това, "Каменица" има изграден фотоволтаичен парк на територията на своята пивоварна в Хасково, който генерира 30% от необходимата за оперирането на завода електроенергия. Това е и първият соларен парк в подобен мащаб за Molson Coors в Европа.
Според мениджъра "Корпоративни клиенти" от страна на енергийния доставчик Людмила Великова такъв тип решения не са просто инструмент за подобряване на имиджа и привличане на нови клиенти и инвеститори: "Заради дългосрочните прогнози за понижаване на цените на ВЕИ технологиите и произвежданата от тях енергия, компаниите могат значително да намалят разходите си, а в някой случаи и да постигнат оптимизация на разходите и по-добра устойчивост на бизнеса си".
Източник: ТОКИ
Людмила Великова
От екипа на "Токи" посочват като свои предимства както своите опит и лидерска позиция във ВЕИ индустрията, така и фокуса си върху иновациите. Компанията инвестира в развитието на модерни технологии за анализ и планиране и пълна дигитализация на предлаганите услуги, като всички процеси по управление на доставките и разходите за електроенергия са достъпни и за клиентите онлайн.
"Бизнесите, които мислят в посока спестяване на енергиен ресурс започват да изискват от нас като търговци и все по-иновативни решения при доставката на енергия. Тези решения са свързани както с "озеленяването" на енергийния микс, така и с използването на смарт технологии. Именно затова усилията на целия ни екип са насочени ексклузивно в тези две посоки, като целта ни е да споделяме и предаваме ползите от тези разработки и с нашите клиенти", допълва Великова.
Един амбициозен проект
За "Токи" работата с различни по мащаб компании не е нещо ново. Проектът с "Каменица" обаче прави предизвикателствата международни: "Националната разпознаваемост не е толкова голямо предизвикателство, колкото принадлежността на компанията към консорциум, който присъства в държави от цял свят - това поставя още по-високи стандарти във връзка с енергийната обезпеченост на компанията".
По думите на Великова работата с пивоварния гигант е затвърдил убеждението "колко е важно да поддържаш връзка с клиента през цялото време, а не само в предварителните разговори и при подписване на договора, като тази връзка включва и споделянето на информация и опит, свързани с пазара на електроенергия и неговите регулации. Енергийната индустрия претърпява драстична трансформация, а от взетите решения сега, зависи дали енергийните нужди на компаниите ще са адекватно гарантирани и дали ще постигнат желаните финансови и устойчиви предимства. Затова екипът на "Токи" влиза и в ролята на доверен консултант в прехода към въглеродно неутрален бизнес за своите клиенти.
Стелияна Митрева от "Каменица" споделя: "В тяхно (на "Токи") лице намираме достоен и надежден партньор, на когото можем да разчитаме за подкрепа в различни ситуации".
Източник: Каменица
А ситуацията за бизнеса е не просто различна, а качествено нова - живеем във време, в което крупните производства не просто могат, а трябва да се развиват благодарение на, а не за сметка на природата. Така отново се връщаме към началото - без чиста вода и чиста енергия няма как да имаме в чашата си хубава бира.
"Зелени заедно" показва добрите примери и важните съвети - всичко, което трябва да знаем по пътя към по-природосъобразно съществуване, работа и правене на бизнес. Проектът се осъществява с подкрепата на Кауфланд България, UniCredit Bulbank, Cargotec, RÖFIX, Insaoil, GreenPoint Logistics, Toki.bg, Инвестбанк, BILLA България.