Към днешна дата общият спад в продажбите на бира в България е 6 процента, спрямо същия период на 2022 година, но пък ръстът на консумация на безалкохолна бира е с цели 22 процента. Това заяви пред Money.bg изпълнителният директор на "Каменица" Владан Матич.

Към юни 2023 година пазарът на бира у нас се доближава до нивата от предпандемичната 2019 година.

В българските търговските обекти вече задължително има поне по една безалкохолна бира

Снимка 212516

Източник: БГНЕС

Към въпроса за това как се движат продажбите на бира в България, изпълнителният директор на "Каменица" уточнява:

"Искам да споделя нещо много интересно. Както отбелязахме, целият бирен пазар в България бележи общ спад от 6 процента, но безалкохолните бири отчитат ръст от 22 процента спрямо миналата година.

Нещо повече - през последните няколко години отчитаме двуцифрен ръст на тези напитки, като очакванията са тенденцията да продължи още нагоре. Това ни показва, че има все по-голям интерес към този вид напитки", коментира Матич.

Производството и продажбите на бира в България генерират над 350 милиона лева приходи за бюджета

Производството и продажбите на бира в България генерират над 350 милиона лева приходи за бюджета

Пивоварната промишленост продължава да осигурява работна заетост за близо 25 000 души

От онлайн магазинът shop.gladen.bg потвърждават тенденциите, налице е спад в продажбите на традиционни бири и ръст в продажбата на безалкохолна бира. Негативната тенденция засяга повечето напитки, които са газирани, за разлика от негазираните такива.

"Докато продажбите на вино и негазирани безалкохолни напитки, включително сокове, бележат ръст през първите 5 месеца на 2023, тенденцията при газираните напитки, включително бирата е негативна. Единственото изключение са пенливите вина и безалкохолна бира, които бележат известен ръст в продажбите" - коментира Иво Апостолов, мениджър на онлайн магазина.

Потребителски нагласи

От "Каменица" казват, че ще продължат да залагат на развитието на този тренд. Безалкохолните бири стават все по-търсени в цяла Европа, като основната причина за това е възможността човек да се наслаждава на любимата си напитка дори когато е с колата и ще трябва да шофира.

Повече от половината българи смятат, че допустимото количество алкохол в кръвта по време на шофиране трябва да е 0.0 промила, а едва 20% подкрепят, че 0.2 - 0.5 промила е допустима граница. Данните са от национално проучване, проведено по повод 15-ата годишнина на кампанията "Алкохолът е лош шофьор" по поръчка на "Каменица" АД.

Близо 84% от българите определят шофирането след употреба на алкохол като причина за войната по пътищата, сочат още резултатите от допитването. Сядането зад волана в нетрезво състояние се нарежда на второ място като посочена предпоставка за ПТП, след нарушаването на правилата за движение - посочено от над 90%.

Въпросите, зададени от "Каменица" АД в проучването, включват и такива за отношението на българите към безалкохолната бира. Тя се нарежда на втора позиция като най-предпочитана категория след традиционните безалкохолни напитки, които шофьорите консумират, когато са навън с колата, а делът на хората, които консумират безалкохолна бира всеки път, когато излязат с колата, е 41%.

"В България бирата продължава да е най-консумираната напитка след водата. Освен това, биреният пазар в България стои много добре спрямо съседните пазари и по-добре спрямо сръбския. Особено при премиум марките", подчертава Владан Матич.

Снимка 615901

Източник: Съюз на пивоварите в България

Ще се покачват ли цените?

От "Каменица" коментират, че "цените е чувствителна тема и не могат да кажат дали може да очакваме поскъпване на бирата".

Същевременно обаче подчертават, че има успокоение на инфлацията, което е добър знак. Тоест, едва ли в скоро време ще бъдем свидетели на някакви "сериозни турболенции на бирения пазар".

Инвестиционната програма

"Нашата компания инвестира в обществото и природата. Ние направихме една сериозна инвестиция в соларни панели миналата година и от началото на април сами си произвеждаме тока. Догодина ние ще продължим в екологична посока, а нашите партньори скоро могат да очакват много интересни новини нас", обобщава Матич.

От "Каменица" очакват силен летен сезон с много консумирана алкохолна и безалкохолна бира.

На осмо място сме в ЕС по консумация на бира, но по производство сме малко по-назад

На осмо място сме в ЕС по консумация на бира, но по производство сме малко по-назад

Пазарът на бира в България генерира близо 530 милиона лева добавена стойност