Пивоварният сектор в Европа постепенно си връща позициите отпреди последните кризисни години. Очакванията са през 2023 г. производството и потреблението на бира да доближат достигнатите през 2019 г. пикови стойности. Това стана ясно на състоялото се преди дни в Брюксел девето издание на годишния икономически форум на Пивоварите на Европа, провеждан под мотото ,,Бирената индустрия в полза на Европа" (Beer Serves Europe), съобщиха от Съюза на пивоварите в България.

Статистиката показва, че през 2021 г. консумацията на бира в ЕС е над 30 милиарда литра, като покачването е с близо 2 милиарда литра в сравнение с 2020 г. Броят на големите, средни и малки пивоварни компании също се връща на нивата отпреди пандемията и сега в ЕС те са повече от 9500. Добавената стойност на индустрията е над 55 милиарда евро, а данъчните приходи към фиска на 27-те страни членки на общността надхвърлят 40 милиарда евро.

Производството и продажбите на бира в България генерират близо 530 милиона лева добавена стойност и над 335 милиона лева приходи за бюджета на страната. По обем на бирения пазар през 2021 г., отново сме на 12-о място в ЕС, а по консумация на пиво на глава от населението - на 8-о място със 77 литра.

Водещи за устойчивото развитие на бранша са иновациите, екологичните практики за оптимизиране на ресурсите и изключително цененото от консуматорите богатство на бирените марки и асортименти, отчетоха европейските пивовари.

На този фон безспорен е авторитетът на Съюза на пивоварите в България (СПБ), като родните производители на пенливата напитка продължават и през 2022 г. да са с най-висока репутация в Европа (по данни от международно изследване за бирения сектор). Това се дължи най-вече на икономическия и социален принос на пивоварните компании в страната и на отговорните им политики към консуматорите.

Според последните данни на браншовата организация, за първите девет месеца на тази година пивоварните в страната са пуснали общо на пазара над 25 нови марки и асортимента бира, а продажбите надхвърлят с 5,3 милиона литра нивата за същия период от 2021 г.

За редица страни, включително България, първите големи инвестиции съобразно новите изисквания в ЕС са, най-вече за осъществяването на прехода към депозитна система (DRS) за обратно връщане на опаковките от бира, безалкохолни напитки и бутилирани води.