България, която бе сред малкото европейски държави, които не предоставят стимули при покупката на електромобили, скоро също ще започне да подпомага изчистването и подмладяването на застарелия и мръсен автопарк.
Правителството е заложило помощ в размер до €6 135 (12 хил. лв., или до 30 процента от стойността) в новата програма "Околна среда", публикувана за обществено обсъждане, съобщава в-к "24 часа".
Предвидени са €60 млн. за мярката, които биха стигнали за едва около 10 хил. автомобила.
От публикувания документ се разбира, че помощта, поне на този етап, ще бъде само за гражданите, които живеят в общини с мръсен въздух и които ще трябва да предават за рециклиране старите си автомобили, които са с категория Евро 1 или не отговарят на никаква еврокатегория.
По-рано Европейският съюз взе решение да отдели €20 млрд. за подкрепа на продажбите на чисти автомобили, както и за изграждане на 1 млн. станции за електромобили и водородни коли до 2025 г.
Към 2020 г. България бе сред шестте държави от Европейския съюз (заедно с Белгия, Кипър, Дания, Латвия и Малта), в които стимулите за покупка на електромобил са почти нищожни и включват само данъчни облекчения и други подобни. Литва пък бе единствената, в която няма абсолютно никаква стимули.
Каква е ситуацията при съседите на България?
В Гърция потребителите получават обратно до 15 процента от стойността на електромобила (до €5 500), плюс още €1 000, ако върнат за скрап стар автомобил. В Румъния помощта пък е €10 000.
Стимули има и за плъгин хибридите.
Резултатът е ясно видим: почти една от всеки пет автомобила, продадени в Европейския съюз през третото тримесечие на 2021 г., е бил електрифициран. Продажбите на електромобили подскочиха с почти 57 процента до 212 хил., а плъгин хибридите записаха ръст от почти 43 процента до 197 хил.
България иска общо €1,835 млрд. по програмта "Околна среда" до 2027 г. Мерките по нея включват още подмяната на отоплителните уреди на твърдо гориво в 100 хил. жилища, както и други.
Като цяло, спестените емисии на фини прахови частици трябва да достигнат до 1 650 тона на година. За това ще допринесе и допълнително озеленяване, както и модернизация на станциите за мониторинг.
vladimir-mladenov
на 06.11.2021 в 15:36:25 #2Също така ще ви трябва и така нареченото улично зареждане. Не всички живеят в къща с двор, колко хора живеят в блок и си паркират колата на улицата, за тях трябва да помислите. По света са помислили по въпроса. В Лондон слагат зарядни по стълбове за осветление и по електрически стълбове. Също така имат и не един или два дизайна за зарядни, който представляват едно колче като тези дето ги слагат на края на тротоара, за да не си качваме автомобила на тротоара, само че от него излиза кабел. Такива ще трябва да се появят и у нас.
vladimir-mladenov
на 06.11.2021 в 15:36:04 #1Това е подигравка! Има изискване автомобила да е по стар от 25 години или да е най много евро 1. Я се огледаите по улиците колко коли са евро 1 и колко има с евро 2, 3 и 4, че и по нови. После има изискване за максималната цена на електромобила, дават ти едни 6135 евра или 12270лв, но които са до 30% от цената на автомобила. Я сметнете колко ще струва този автомобил. Поправете ме ако греша, но ако са ми правилни сметките това прави почти 41000лв, сега влезте в мобиле.бг или друг такъв сайт вижте какви електрически автомобил ще си вземете за тези пари и какъв му е пробега, далеч не е като да можете да ходите в провинцията. При повечето най много да стигнете най-много до някое софийско село, а ако си вземете Хюндай Йоник, можете да си го вземете втора употреба за около 40000лв, може би ще успеете да стигнете до Пловдив. Колко хора ще се възползват от тази програма? Тази програма е обречена на провал от самото начало!