Спорно предложение за финансово стимулиране на покупките на електромобили направи социалдемократическата партия в Германия. Според критиците му така милиони евро се насочват в грешната посока, съобщава Euronews.
Схемата на SPD предвижда всеки собственик на кола на бензин, дизел или газ, който реши да я бракува и да я смени с нова на ток, да получи 6000 евро бонус. Ако пък става дума за покупка на употребяван EV - държавата да дава €3000, предлагат социалдемократите.
Целта им е да "върнат към живота" позамрелия преход на страната към електрическа мобилност, който е важен за амбициозните климатични цели - транспортът е отговорен за около 20% от въглеродните емисии на Германия.
Ключов фактор обаче си остава цената на електромобилите. Батериите поевтиняват, но все още говорим за едни много скъпи возила. Именно поради тази причина и в момента те не се купуват особено - а това е проблем за местните индустриални гиганти като Volkswagen, Mercedes-Benz и BMW, които направиха огромни инвестиции в EV портфолио. Сега компаниите имат сериозни проблеми.
Именно заради това и най-големият профсъюз в германската индустрия - IG Metall, подкрепя предложението на SPD. Според синдикалната организация така ще бъдат защитени работните места и ще се запази конкурентоспособността на страната.
Социалдемократите имат и добър пример. През 2009 г. подобна схема осигури до 2500 евро намаление за нова кола на всеки, който се отърве от над 9-годишен автомобил. След "инжекция" от 5 млрд. евро, продажбите на возила скочиха с 28% на годишна база.
Има обаче и сериозна съпротива срещу EV бонусите. Според тях се наливат пари за решаването на грешния проблем. "Не можем да принуждаваме хората да плащат електрически коли, ако не могат да намерят къде да ги зареждат. Приоритетът трябва да бъде изграждането на издръжлива и достъпна мрежа от зарядни станции, особено в селските райони", коментира депутатът от "Зелените" Михаел Мюлер.
И според други екологични организации шофьорите се притесняват повече дали ще могат да стигнат от точка А до точка Б с наличния заряд на батерията, отколкото за това колко по-скъпа е колата на ток от тази с ДВГ.