Повечето от хилядите американски автомобилни стартъпи през последните 120 години не успяха дори да потеглят. Други се движеха по пътищата за кратко, но след време изчезнаха. Съвсем малко марки все още са сред нас и една от тях е Dodge Brothers, разказва Deutsche Welle.

Във времена, в които каретите, теглени от коне, все още са популярни по улиците - дори и в Детроит - братята Джон и Хорас Додж искат да създадат превозно средство без жива тяга. Те започват в малък гараж през 1900 г. и скоро доставят почти всички движещи се части за Ford. Винаги търсещи прогреса те обаче искат да направят нещо ново, нещо по-голямо.

Така на 1 юли 1914 г. двамата братя създават собствен автомобилен производител. Без външни инвеститори те започват с един автомобил с 5 места и без твърде покрив. Само 6 години по-късно от завода им в Мичиган излизат 145 хил. автомобила.

Компанията е достатъчно гъвкава и произвежда автомобили и с десен, и с ляв волан, които продава по цял свят. Тя оцелява икономическия спад по време на Първата световна война, като продава на американската армия и произвежда части за оръжия. Така бизнесът им расте главоломно всяка година, но приказката намира своя край през 1920 г., когато и двамата братя умират, заразени от испански грип.

Снимка 486356

Източник: Wikimedia

Джон и Хорас са описвани като семпли и честни техници от селските райони на Мичиган. "Те бяха честни, те изискваха много, но и даваха много в замяна", заключава Фредерик Джей Хайнес, който познава братята в продължение на 20 години и поема компанията след смъртта им.

"Можем само да спекулираме какво братята щяха да постигнат, ако бяха живи още 10 или 15 години", казва Ким Зелински, експерт по Dodge.

След смъртта на основателите Dodge Brothers се изправя пред най-голямото си предизвикателство. Те оставят компанията в добро състояние с модерни съоръжения и талантливи служители. До 1920 г. заводът расте до над 300 000 кв. м. и произвежда пет различни модела на цени от $1 085 до $1 850, както и две лекотоварни превозни средства.

На 1 юли 1920 г., 6 години след старта, компанията произвежда общо 500 000 автомобила. През декември 2023 г. броят им вече е 1 млн.

Тъй като няма подходящ наследник в семейството, вдовиците на братят Додж решават да продадат компания през 1925 г. Общо те притежават или контролират 499 990 от общо 500 000 акции. Само две предложения са били обсъждани: от GM и от инвестиционната банка Dillon, Read & Company. Вторите печелят и сключват сделка на 1 май, като плащат $146 млн. - впечатляваща сума за семейна компания, започнала дейност преди едва 11 години.

Снимка 486359

Източник: iStock

За разлика от повечето големи сделки и тогава, които включват обмяна на ценни книжа, Dodge Brothers е продадена срещу парична сума и се превръща в най-голямата кешова трансакция за компания в историята на САЩ.

Dillon, Read местят седалището в Мериленд и поставят свои мениджъри начело, въпреки обещанието, че компанията ще продължи да работи независимост без промяна в политиката или директорите.

Новите неопитни мениджъри инвестират сериозни суми и се опитват да вкарат компания в по-високия пазарен сегмент, като в същото време намаляват разходите.

Но Dodge Brothers просто не е била създадена да се намесва сред по-луксозните автомобили и скоро закъсва. През 1928 г. компанията е продадена на Уолтър Крайслер за $170 млн. За Chryser Corporation това е начин да се сдобие с огромна мрежа дилъри и по-голям производствен капацитет. За Dodge Brothers това е краят на независимостта.

Реорганизацията означава още, че в САЩ се ражда "Голямата тройка": GM, Ford и Chrysler-Dodge отговарят за 75% от производството на автомобили. Сделката маркира и края на повечето независими производители, които не могат да се борят с гигантите.

Макар че Chrysler сменя името Dodge Brothers на Dodge през 1930 г. оригиналното лого и име се използват до 1939 г. Заводът работи чак до 1980 г.

Днес Dodge живее като част от Fiat-Chrysler. Но принципите, на които е основана отдавна са забравени и тя вече не е семейна компания със семпла структура.

Когато двамата братя са начело, Джон управлява бизнеса и работи с доставчиците, по продажбите, рекламата и финансите. Хорас създава дизайна на автомобилите, организира и управлява производството. Независимо от растежа на бизнеса и забогатяването на братята, те не оставят всекидневната работа в ръцете на друг.

Братята притежават изцяло компанията си и никога не са взимали заеми от банки. Финансово консервативни, те никога не са били заинтересовани от манипулация на цените на акциите, игри с дълга или други финансови трикове, използвани от Хенри Форд или GM. Както казва Джон: "Няма сива зона, когато става въпрос за честността в бизнеса. Едно нещо може да е или правилно, или грешно".

Братята управляват компанията все едно е малък гараж с дузина служители. Описвани като работохолици, тяхната цел не е била да изкарват много пари, а да произвеждат качествен продукт. А рецептата им за успех е простотата. Рецепта, която може да послужи на много компании и през 2020 г., един век след смъртта им.