2035 г. най-вероятно няма да е последната, в която в Европа ще можем да си купим нова кола на бензин, газ или дизел. Това стана ясно в началото на тази седмица, когато Германия официално поиска от ЕС да запази възможна продажбата на автомобили с двигатели с вътрешно горене, които използват единствено така наречените е-горива. Еврокомисията вече работи по конкретен план, който вероятно ще стане реалност.

Какво представляват тези "зелени" горива, "зелени" ли са въобще и колко ще ни струват? По-долу са някои от най-важните факти.

Е-горива?

Т.нар е-горива като е-керосин, е-метан или е-метанол се изготвят чрез синтезиране на уловен въглероден диоксид и водород, произведен от ВЕИ.

Тези горива също отделят CO2 в атмосферата, но идеята е, че емисиите им са равни на уловеното при производството. Така се постига въглеродна неутралност.

Еврокомисията с план как да спаси традиционните автомобили

Еврокомисията с план как да спаси традиционните автомобили

Те вече ще използват единствено въглеродно неутрални горива

Освен това, е-горивата могат да използват наличната инфраструктура за транспорт и съхранение.

Техните характеристики изключително близки до тези на изкопаемите горива. Някои експерти даже се съмняват в надеждността на системите в бъдещите коли, които би трябвало да засичат кога се зарежда "зелено" и кога - "традиционно" (и съответно да не позволяват автомобилът да се движи във втория случай).

"Зелени заедно"

е общ проект на Money.bg и Webcafe.bg, който обръща внимание на екологичните тенденции - както в ежедневието на всеки от нас, така и в бизнеса.

Научете повече тук:

zelenizaedno.bg

Скъпа алтернатива

Към момента технологията не се използва масово. Първото по-голямо производство стартира в Чили през 2021 г. с подкрепата на "Порше", като целта е да произвежда 550 млн. литра годишно. Догодина в Норвегия ще заработи завод, който ще е насочен най-вече към авиогоривото.

Историческо: Инвестициите в зеления преход и в изкопаемите горива се изравниха

Историческо: Инвестициите в зеления преход и в изкопаемите горива се изравниха

През 2022 г. нисковъглеродните технологии са привлекли $1,1 трлн.

Именно сектори, в които електрическото задвижване е трудно за внедряване - както е при самолетите и корабите, се очертават като най-големите потребители на е-горивата.

За традиционните автомобили поне към момента това е едно доста скъпо удоволствие. Карането на кола с ДВГ на е-гориво изисква около пет пъти повече възобновяема енергия, отколкото ако просто тя е със 100% електрическо задвижване, показва доклад от 2021 г., цитиран от "Ройтерс".

Подкрепа, но пълна

Някои автомобилни компании все пак подкрепят е-горивата като алтернатива на тежките батерии на електромобилите. Големи производители на компоненти от Германия като Bosch, ZF и Mahle членуват в лобистката организация eFuel Alliance заедно с ExxonMobil и други големи имена от нефтения бранш, а Porsche и BMW инвестират в компании, свързани с е-горивата.

"Суперкомпютри на колела": Mercedes-Benz показаха новата си платформа

"Суперкомпютри на колела": Mercedes-Benz показаха новата си платформа

Компанията иска да догони Tesla по отношение на автоматизираното шофиране

На този фон Volkswagen и Mercedes-Benz залагат на електромобилите, а Volvo и Ford даже призоваха ЕС да не се отказва от заложената първоначално цел през 2035 г. двигателите с вътрешно горене да останат в историята.

"Зелени заедно" показва добрите примери и важните съвети - всичко, което трябва да знаем по пътя към по-природосъобразно съществуване, работа и правене на бизнес. Проектът се осъществява с подкрепата на ProCredit Bank, LIDL, училище "Дени Дидро", Zagorka, Сердика Център, Cargotec, RÖFIX, Solvay Sodi, Insaoil, GreenPoint Logistics, Toki.bg, UniCredit Bulbank.