Volkswagen Group ще ускори своите инвестиции в електромобилите - говорим за 180 млрд. долара, предимно в САЩ и Китай. Сумата е достатъчно голяма, че компанията да извърши стратегически анализ за това колко вероятно е КНР да нападне Тайван. Резултатът - рисковете в краткосрочен план са достатъчно малки и комунистическата държава остава основен пазар за групата, пишат западни медии, като се позоват на информация на FT.
Контекст: Наблюдателите по цял свят търсят отговор какви са намеренията на Пекин спрямо Тайван - остров с прозападно управление, който тя още от края на гражданската война в страната преди повече от 70 години смята за свой. Темата стана особено актуална след нахлуването на Русия в Украйна - в земи, които Владимир Путин по същия начин обяви за руски.
Новината: Според Financial Times висшият мениджмънт на VW е стигнал до заключението, че при евентуален опит за анексиране на Тайван Китай ще се сблъска със същия отлив на западни компании и капитали, както Русия през миналата година.
Заради това и управляващите в Пекин поне "в краткосрочен план" се въздържат от инвазия - икономиката на страната им е по-важна.
От друга страна: Не е ясно на какво се базира анализът на VW - на конкретна информация или просто на експертен анализ на рационалността на хипотетични действия. Ако е първото, автомобилният производител ще се окаже по-добре информиран от доста западни политици, които открито споделят опасенията си от атака срещу Тайван.
Опасенията на някои наблюдатели са, че вторият вариант (опит да се търси логиката в плановете на Китай) може да въведе в същото заблуждение като това, с което на Запад смятаха, че Путин никога няма да нападне Украйна.
Какъв е залогът: Volkswagen е в Китай още от 80-те и в момента половината от глобалните приходи на групата идват именно от този пазар.
Източник: EPA/БГНЕС
В момента обаче там надпреварата е ожесточена. Навлизането на електромобилите премахна преднината на традиционните лидери в автомобилния бранш и китайските компании се оказаха даже в привилегировано положение. Пекин през последните години изгради интегрирана система на доставки - от минералите в Африка през батериите до софтуерните платформи.
За VW решението дали да останат в Китай не е само геополитическо, то е въпрос и на много пари. Тепърва ще видим дали шефовете на компанията правилно са преценили плановете на Си Дзинпин.