Общата нетна стойност на подкрепата на Kaufland към българските земеделци за 2022 година надвишава 32 милиона лева, като в последните 4 години делът на родните плодове и зеленчуци във веригата нараства повече от два пъти. През изминалата година от магазинната мрежа на ритейлъра са продадени над 25 000 000 бр./кг плодове и зеленчуци.

Плановете на компанията за 2023 година включват разширяване на дела на на българската продукция във веригата с 30 %, както и въвеждане на редица мерки за повишаване на партньорствата в сектора.

С подкрепата си към българските производители, ритейлърът се нарежда на една от водещите позиции по цялостно икономическо и социално въздействие.

През 2023 г. Kaufland ще стартира директен телефон за български производители и специализирана Kaufland Агро Академия.

За развитието и насърчаването на българските производители говори Иван Иванов - ръководител в направление "Плодове, зеленчуци и цветя" в Kaufland България:

През 2022 година Kaufland е изкупил българска земеделска продукция на стойност 32 милиона лева. Какво включва тя?

През 2022 реализирахме множество целенасочени политики за разширяване на партньорствата ни с родни земеделски производители. Подпомагането на производството на българските стоки е наш ангажимент, който надграждаме през годините. Миналата година сключихме общо 25 договора за производство и изкупуване на земеделска продукция, които включват над 65 артикула.

Сред тях са всички основни традиционни зеленчуци за българския потребител - като започнем от нужното за хубавата българска салата - краставици, домати, марули и репички, минем през задължителните картофи, моркови, лук, зеле и чушки и стигнем до спанак, тиквички и патладжани. Асортиментът ни покрива всички елементи на традиционната българска кухня.

Кои са доминиращите продукти по вашите договори и от кои региони на страната идват те?

Определено по-големият асортимент е от зеленчуци, тъй като те са сезонни едногодишни култури, които присъстват ежедневно на трапезата на българина. В стратегията ни за диверсификация на производствените райони е заложено изкупуване на продукция от цяла България. Към момента обаче, основният обем идва от Южна България, тъй като това е доказан район за производство на вкусни и свежи зеленчуци.

Предстои увеличение на българския асортимент с 30%, как ще се отрази това върху предлагането на български плодове и зеленчуци? Планирането ли въвеждано на нови артикули?

Политиката на Kaufland България винаги е била насочена към постигане на максимална удовлетвореност на нашите клиенти, чрез богат асортимент и оптимален баланс между качество и цена.

Важна част от нашите политики е насочена към сътрудничество с доставчици на продукти българско производство, чрез осигуряване на достъп на българските производители до национален пазар и популяризиране на техните търговски марки.

Имаме много успешни дългогодишни партньорства, които са започнали със стъпването на Kaufland на българския пазар и се развиват и до днес. Така заедно и устойчиво растем с нашите доставчици.

Българските продукти винаги са имали важно значение за предлагания от нас асортимент и ще продължат да заемат достойно място в нашите магазини.

Ние винаги сме работили за оптимално увеличаване на броя на българските производители и продукти, чиято продукция предлагаме.

Можем ли да кажем на каква приблизителна стойност ще бъдр изкупена българска продукция през 2023 година?

Плановете ни за развитие на договорите за изкупуване на обеми за 2023 г. предвиждат ръст с около 20% на стойността на продуктите, което се равнява на около 38 млн. лв.

Има ли потенциал България да изнася продукция за други пазари през търговския канал на Kaufland?

Да, има такъв реален потенциал. Дори в момента имаме производители, които изнасят своята продукция за други страни. Важно условие обаче е, тяхната продукция да отговаря на строгите международни стандарти за качество и добри производствени практики, гарантирани и със съответните сертификати.

Собствената ви марка "Брей!" вече се наложи много успешно. Как продължи нейното развитие занапред?

Изключително сме горди с марката "Брей!", която за втора поредна година беше определена от българските производители като любима марка. В края на годината добавихме към асортимента й и 10 пресни плодове и зеленчуци, с гарантиран български произход, произведени под стриктния контрол на международна институция. Плановете ни за 2023 година са да удвоим броя им.

През 2023 година ще разкриете директна телефонна линия за консултации и специализирано агро обучение. Защо въвеждате тази инициатива?

Вярваме в Българските продукти и Българските производители. Нашите дългогодишни усилия са насочени към промотирането на все по-успешни локални партньорства, чрез които да осигурим все повече родни плодове и зеленчуци на трапезата на всеки наш клиент.

Директната телефонна линия цели да скъси пътя между нас и земеделските производители. На телефона всеки производител, който има въпроси, ще може да получи нужната му информация за изискванията на Kaufland към всеки наш доставчик, включително за задължителните условия и стандартите, на които трябва да отговаря продукцията, за да намери мястото си в мрежата ни.

През март предстои първото издание на форума Kaufland Агро Академия. Към кои производители е насочено събитието и какви бизнес практики ще бъдат представени на него?

Това ще бъде поредната стъпка към българските земеделски производители. В Kaufland Агро Академия ще представим световни трендове, добри международни практики и конкретни изисквания на бизнеса с бързооборотни стоки.

Ще разкажем подробно и за възможностите за договорно изкупуване на продукцията, с което ние много се гордеем и което гарантира, както качеството на продукцията, така и нейната последваща реализация в нашите хипермаркетите.

Нашият екип от професионалисти ще бъде на разположение на всички производители, които отговарят на изискванията и сертификациите за доставки на пресни плодове и зеленчуци.

Kaufland Агро Академия цели да стопи разстоянието между очакванията и реалните възможности за производство на продукти, отговарящи на нашите високи стандарти. Към форума ще могат да се включат всички предварително селектирани производители.

Смятам, че доброто партньорство между нас и родните производители е в основата на по-големи ползи за обществото като цяло. Защото ние гарантираме, че всяка стока на нашите рафтове отговаря на изискванията за супер качество и свежест на нашите клиенти.

Kaufland България е лидер в сектора на търговията с годишен оборот от близо 1,9 милиарда лева и един от най-големите работодатели в страната с екип от близо 6 600 служители. През 2022 година компанията разполага с 63 хипермаркета в 35 града у нас.