Продажбите на леки коли в Китай, най-големият автомобилен пазар в света, спаднаха през октомври за пети пореден месец, тъй като глобалният недостиг на полупроводници продължи да ограничава производството в сектора.

През октомври продажбите на леки автомобили в страната са намалели с 13,9% на годишна база до 1,72 милиона автомобила, се казва в изявление на Китайската асоциация за леки автомобили (China Passenger Car Association,CPCA). Този пазар спадна със 17,3% през септември, най-бързият отрицателен темп от пролетта на 2020 година.

До края на годината CPCA очаква продажбите на нови леки автомобили (от заводи до дилърски представителства) да нараснат с 5%. Тази прогноза се основава на фактора за увеличаване на държавната подкрепа за стимулиране на потребителските разходи. От асоциацията подчертаха още, че недостигът на полупроводници ще продължи поне до началото на следващата година.

Отбелязва се също, че през последните два месеца на 2021 г. се увеличават факторите, ограничаващи икономическия растеж и запасите от малки коли ще ограничат стимулите за продажби. Това може да доведе до отлагане на търсенето за следващата година, каза генералният секретар на асоциацията Цуй Донгшу.

Продажби на японската Toyota Motor Corp. в Китай миналия месец спаднаха с 19,2% спрямо миналата година. Реализацията на автомобили Honda Motor Co. Е намаляла със 17,9%, на Nissan Motor Co. - с 22%.

Продажби на General Motors Co в страната през октомври падна с 32,4%, китайското смесено предприятие Volkswagen AG - с 40,8%.

В същото време продажбите на автомобили, използващи нови енергийни източници - главно електрически автомобили - се увеличиха повече от два пъти през октомври - до 321 хиляди автомобила.

Американската Tesla Inc. продаде 54 392 електрически автомобила, произведени в Китай миналия месец, 85,8% от които бяха изнесени за други пазари. Китайският конкурент на Tesla, BYD Co. увеличи продажбите през октомври повече от три пъти, до 80 003 хиляди автомобила.