Часовникът тиктака. Брюксел е готов да реши до 30 октомври дали да увеличи митата върху електрическите превозни средства, влизащи в ЕС от Китай. Митата, които идват в допълнение към съществуващия 10-процентов налог върху автомобилния внос, ще варират от 9% до 35,3% и ще останат в сила пет години. Пекин вече има отговор - ще сглобява все повече китайски електромобили на Стария континент, пише New York Times. Ето ги и примерите.
Зеленият унгарски град Сегед, който се гордее с широките си булеварди, престижния университет и богато украсените жълти къщи близо до границата със Сърбия, прилича повече на реликва от Хабсбургската империя, отколкото на мястото, където ще се развива автомобилната индустрия на бъдещето.
Източник: EPA/БГНЕС
На този фон обаче, на строителна площадка с площ от 3000 декара тежкотоварни машини вече са започнали да подготвят терена за първия европейски монтажен завод на водещия китайски автопроизводител BYD. Китайската компания се стреми да подобри репутацията си в Европа, като работи с дистрибутори в 19 страни, за да предложи електрически и хибридни модели и дори спонсорира Европейското първенство по футбол това лято.
BYD съвсем не са единствените. И други китайски автомобилни производители са нетърпеливи да убедят европейците, че техните коли предлагат добро изживяване на по-ниски цени. Автомобилната компания Chery обяви през април, че ще започне да произвежда електрически автомобили в Барселона, в партньорство с Ebro EV Motors.
Stellantis, чиито европейски марки включват Peugeot, Fiat и Opel, през май обяви, че ще си партнира с китайската Leapmotor за производство на електромобили в Европа, което ще стартира тази есен.
Zhejiang Geely Holding, която придоби шведския автомобилен производител Volvo Cars през 2010 г., също проучва евентуален производствен обект в Европа. Компанията притежава шведската Polestar, произвеждаща своите автомобили в Китай. По-рано тази година компанията започна изграждането на SUV в завод в Южна Каролина в САЩ, който ще се използва и за доставки към европейския пазар.
Преместването в Европа идва в момент, когато дискусиите относно митата навлизат в решителна фаза. Китайският министър на търговията Уан Уънтао е на обиколка из европейските столици и опитва да предоговори наложените мита с представителите на ЕК.
Пазицията на Брюксел е, че Китай представлява заплаха за европейската автомобилна индустрия, която представлява близо 7 на сто от икономическото производство на региона. Представителите на ЕС казват, че Пекин не е предложил решение, което да отговори в достатъчна степен на опасенията им, че годините на правителствена подкрепа са предоставили на китайските автомобилни производители несправедливо пазарно предимство пред техните европейски колеги.
В същото време анализаторите прогнозират, че преместването на производството по-близо до европейския пазар ще бъде от полза и за двете страни - европейската автомобилна индустрия ще получи работни места и достъп до по-авангардни технологии, а китайските производители ще избегнат големите мита и високите разходи за доставка.