Преди 2 години един от лидерите в търговията с облекла и домашни потреби на ниски цени в Централна и Източна Европа (ЦИЕ) - Pepco, обяви, че България е следващият пазар в региона, на който компанията планира да навлезе. Тогава от веригата посочиха, че целта им е да имат 60 магазина и 500 служители в страната до 2021 година.

Първата стъпка на Pepco у нас беше направена в Пловдив през март 2019 година с два дебютни обекта, а след това последваха и първите магазини, отворили в останалите големи градове в страната.

Към днешна дата или година и половина след навлизането на веригата на българския пазар, целта за бърза експанзия изглежда изпълнена, а следващата голяма крачка е в рамките на следващите 12 месеца да има още 40 нови магазина и общо 100 до края на 2021 година и 200 в по-дългосрочен план.

За това как се разви бизнесът на европейския дискаунтър от пролетта на миналата година насам и какви са плановете му в краткосрочен план за бизнеса у нас, пред Money.bg разказва оперативният мениджър на Pepco България Драгия Драгиев.

Pepco e европейска верига от дискаунт магазини, предлагащи облекла за цялото семейство и домакински продукти. Веригата има повече от 2100 магазина в 12 държави в Европа. Наскоро отвори първите си обекти в Италия и ѝ предстои дебют и в Сърбия. За нея работят над 20 000 служители, а клиентите ѝ са над 18 милиона клиенти всеки месец.

Бързият старт

"Относно навлизането ни в България - ние работим в дискаунт сегмента с много атрактивни цени. Предимно предлагаме мода за деца и жени, но разполагаме и с интересни артикули за дома", обяснява той и добавя:

"За първите 6 месеца, или по-малко от 200 дни, успяхме да открием 20 нови магазина в цяла България и да обслужим над 650 000 клиенти. Екипът ни нарасна само за първите 12 месеца от 5 служители до над 200 колеги в към края на миналия септември. Към този момент се изравнихме по брой обекти с повечето търговци в модния бранш в България.".

Оперативната година за Pepco приключва през септември, така че от деветия месец на 2019 година до същия през настоящата веригата увеличава броя на обектите си с 32 и към настоящия момент те вече са повече от 50.

"С това вече сме на шесто място сред по-големите търговци в България, които работят с обекти с над 300 кв.м. търговска площ. Удвоихме и екипа си, вече сме 420 колеги към края на септември 2020", казва Драгиев.

Снимка 502065

Драгия Драгиев е управител и оперативен мениджър на Pepco България. През последните 18 години той работи в различни мултинационални компании в сектора на търговията на дребно, бързооборотните стоки и търговските недвижими имоти. Има опит в изграждането на търговски центрове и търговски площи, като е заемал и ръководни позиции в сферата на финансите и логистиката в Германия и България.

100 обекта до края на 2021-а и 200 в дългосрочен план

В краткосрочен план или до края на декември компанията ще добави към актива си още 13 магазина на различни места в страната, като новите локации са избрани, а инвестициите за тях са одобрени. Преди следващата Коледа трябва да заработи и 100-ният обект на Pepco в България.

Що се отнася до по-краткосрочните планове, през следващите 60 дни до края на 2020 година веригата ще заработи в градове като Павликени, Дупница, Монтана и Нова Загора, като ще увеличи и броят на тези в по-големите градове - София, Пловдив, Бургас, Стара Загора и Русе.

"Вече присъстваме в 26 града в България. Имаме обекти от Видин до Бургас, дори Елхово, ако търсим по-далечна локация, както и от Гоце Делчев до Силистра. Целим се и във всички градове, които са центрове на общини с около 10 000 жители", разяснява Драгия Драгиев.

"Според последните ни анализи можем да направим над 200 магазина в България. Този анализ е базиран освен на резултатите на нашите вече 53 обекта в България, така и на опита и резултатите на Pepco в съседните страни в Източна Европа. Вече имаме над 2100 магазина в ЦИЕ. Това ни дава много добри база данни в какъв тип градове концепцията ни работи добре", допълва той.

По 1 магазин на седмица и по 35 нови служители на месец

За постигането на заложените цели от веригата спазват сравнително постоянен темп при откриването на нови обекти.

"Целим се да откриваме по 1 магазин на седмица, като обичайно не планираме откривания след средата на декември и през януари. Това е средната скорост до момента", посочва Драгиев. "В някои месеци имаме по 6 откривания, в други по 2-3. Средно наемаме по около 35-40 нови колеги на месец в цяла България. Това също изисква много добра организация на всички процеси по подбор, първоначални обучения и въвеждане на новите ни колеги в компанията", казва той.

Снимка 502067

Източник: Pepco България

Друг фактор, който позволява подобна бърза експанзия, е бизнес моделът при подбора на обектите, като голяма част от тези на веригата са откривани във вече изградени търговски площи.

"За да можем да работим с подобна скорост, залагаме предимно на наемни обекти. Ако работехме предимно с наши собствени обекти, самият процес за закупуване на терен, проектиране, минаване през целия процес на одобрения на проекти и разрешителни, би увеличил сроковете от намирането на нов обект до откриването му, поне 5 пъти", обяснява той и допълва:

"В много от тези градове, където се целим да открием нови магазини, няма подходяща търговска инфраструктура за нашия размер магазини, но има местни предприемачи, които имат желание да ни построят нови обекти, най-често до хранителен магазин, които да наемем дългосрочно".

Откъде идват стоките в магазините в България?

Цялата верига на Pepco в региона ползва няколко големи дистрибуционни центъра, намиращи се в Полша и Унгария, като всеки от тях прави доставки до няколко страни.

"Конкретно за българския пазар получаваме доставките от Гял, новия ни дистрибуционен център до Будапеща. Този склад обслужва магазините ни в Унгария, но също и магазините ни в Румъния, Хърватия, Словения. Този логистичен център ще обслужва и новите ни обекти в Сърбия", коментира Драгиев.

Снимка 502068

Източник: Pepco България

Що се отнася до това дали Pepco би могла да открие подобен център за доставки и в България, който да подкрепи бързото разрастване на бизнеса ѝ, той посочва:

"Това е въпрос, който се решава на централно ниво, на база мрежата ни от магазини в цяла Европа. Новият ни дистрибуционен център в Гял е с много голяма площ, почти 100 000 кв.м. В сферата на логистиката това са едни от най-големите складове. Той е разчетен да покрива операциите и доставките за няколко страни и то с перспектива за идните години. Освен развитието във всяка една от съществуващите ни държави се отчита и в какво посока ще се развива веригата на европейско ниво, а също и в кои нови държави тепърва предстои да бъдат открити магазини. Това също е от значение, когато се правят анализи и се вземат решения за разполагането на новите дистрибуционни центрове".