90 години е сериозна възраст за един въздушен превозвач - за толкова време той спокойно може да се изкачи до водещите позиции в сектора. Когато, обаче, той постигне това само в рамките на последните 20 г., очевидно случаят е по-специален. Именно това се случи с Turkish Airlines. Авиокомпанията от южната ни съседка днес е сред най-разпознаваемите в света и по този начин е и силен инструмент за засилване на влиянието на Анкара, пише Les Echos в свой материал.

Историята на Турските авиолинии започва през 1933 г., но дълги години те, подобно на родната си страна, са предимно регионален фактор. Само за две десетилетия това рязко се промени и разрастването на мрежата на Turkish Airlines продължава непрестанно - в Европа, Северна Америка, Близкия Изток и Африка. Чрез споразумения с превозвачи от Индия, Виетнам и Тайланд тя се готви да стъпи здраво и в Азия.

Сериозен играч

"Между 2009 г. и 2019 г. Turkish Airlines почти утроиха броя на превозените си пътници - от 21,5 млн. до 74,3 млн.", отбелязва Ричард Малсен от Capa Center for Aviation. Това прави авиокомпанията шеста в Европа, но освен това тя се възстанови от пандемията в много по-голяма степен в сравнение с големите западни превозвачи.

Turkish Airlines вече е осмата най-мощна авиокомпания в света

Turkish Airlines вече е осмата най-мощна авиокомпания в света

Авиопревозвачът повиши стойността си с 26%

Тя има най-много международни връзки - с цели 129 държави, далеч пред Air France - KLM.

Освен това, с печалба от 2,7 млрд. долара през миналата година, само Emirates е по-успешна от нея от бизнес гледна точка ($2,9 млрд.).

Инвестиции с резултат

Turkish Airlines дължат успеха си на огромното летище в Истанбул, което днес е глобален хъб на кръстопътя на Европа, Азия, Африка и Близкия Изток.

Много от полетите са с крайна точка именно южната ни съседка. Тя инвестира много в туристическата си индустрия и днес е в световния Топ 5. И по време на COVID-19, и след изолирането на Русия от традиционните дестинации за нейните граждани, Turkish Airlines оптимизираха своите полети и спечелиха максимума от двете сложни ситуации.

Снимка 643068

Източник: GettyImages

Важен фактор е и слабата лира - разходите на авиокомпанията за заплати са в местна валута, докато приходите са в долари и евро.

Освен това, Turkish Airlines разчитат предимно на самолети с тесен фюзелаж, които са по-евтини и икономични. През следващите 10 години авиокомпанията ще придобие общо 600 нови машини, като целта е те да возят 170 млн. пасажери годишно.

Turkish Airlines готвят рекордна покупка - 600 нови самолета

Турските авиолинии готвят рекордна покупка - 600 нови самолета

Те ще бъдат доставени през следващите 10 години

В сянката на Ердоган

Ако погледнем историята на Turkish Airlines, добрите времена за нея започват след идването на власт на Реджеп Ердоган и неговата партия. Макар превозвачът формално да е приватизиран и държавата да притежава 49% от него, тя има специални управленски правомощия и на практика от правителството зависят редица стратегически решения.

В същото време властта в Анкара преговаря директно за достъп до въздушните пространства на различни държави. Според експерти можем да говорим за припокриване между дейностите на Turkish Airlines и външнополитическите интереси на Турция. Това се вижда много добре в Африка, където отварянето на турско посолство обикновено идва заедно с начало на полети на авиокомпанията и пристигане на бизнес делегации.

Turkish Airlines ще се казва Türkiye Hava Yolları

Авиокомпанията, която лети до най-много държави в света, сменя името си

Това обяви президентът на Турция Реджеп Тайип Ердоган

В Анкара не пестят пари за имиджа на Turkish Airlines. Не е случайно и че звезди като Лео Меси и Морган Фрийман са били лица на превозвача.

Така авиокомпанията се оказва колкото много успешен бизнес, толкова и класически инструмент на "меката сила" в международната политика.