"Германските автомобилни производители са изключително зависими от Китай", казва Щефан Брацел, директор на Center of Automotive Management (CAM), пред Deutsche Welle.

Например, през 2019 г. 40% от продажбите на VW с в Китай. Зависимостта само расте през последните месеци, тъй като САЩ и Европа пострадаха по-тежко от пандемията отколкото Китай. "Автомобилният пазар в Китай се възстановява и за 2020 г. вероятно ще отбележи спад от едва 5% или по-малко. Другите пазари са изправени пред далеч по-големи загуби", казва той.

По думите му, зависимостта им има две страни. От една страна, фактът, че Китай "не само частично спасява германската, дори и световната автомобилна индустрия", е позитивен.

В дългосрочен план обаче трябва да отправим по-критичен поглед към Поднебесната империя. "Колкото по-голяма е зависимостта на един производител от Китай, толкова по-уязвим от изнудване е той", казва Брацел. Постигането на баланс не е лесна задача, тъй като Китай отбелязва най-силен растеж и ще остане най-големият пазар в света в бъдеще.

Глътка въздух

Данните за третото тримесечие дадоха така нужната глътка въздух в централите на Audi, BMW и Daimler благодарение на по-добрите резултати. Три месеца по-рано и трите производителя на премиум автомобили трябваше да преглътнат загуби от над 20% заради пандемията.

Но от юли до септември BMW, заедно с Mini, постига ръст на продажбите от 8,6% спрямо същия период на миналата година. Основният двигател се оказва Китай, където продажбите растат с една трета. Audi и Mercedes-Benz отчитат подобни резултати.

Ключовата роля на Китай

Федринанд Дуденхьофер от Center for Automotive Research (CAR) вижда ключовата роля на Китай във възстановяването на автомобилната индустрия. "Китай отново ще бъде локомотивът на възстановяването, както след финансовата криза", казва той.

Главният изпълнителен директор на Daimler Ола Калениус прогнозира силно търсене в Китай още дълги години. През последното десетилетие пазарът там нарасна драматично. "Очакваме най-силният растеж и през следващите 10 години да бъде там", каза той.

В страната с 1,4 млрд. души все още твърде малко притежават личен автомобил, а средната класа расте бързо, посочва главният изпълнителен директор. Друг двигател на продажбите е и невъзможността за пътуване, което оставя повече пари в джоба на китайците - и някои от тях решават да закупят нов автомобил.

Неизбежни рискове

Колкото до идеята, че германските производители са твърде зависими от Китай, Калениус посочва, че би било грешно да се твърди: "Бихме изпуснали толкова много възможности".

Дуденхьофер посочва, че зависимостта от един регион винаги е голям риск. "Но въпросът е кой риск е по-голям: зависимостта от Китай или компаниите да останат нишови играчи на най-големия пазар?"

А и според него рисковете могат да бъдат управлявани и поносими. САЩ при Доналд Тръмп е далеч по-голям риск, тъй като непредвидима, смята още той. "Ако Тръмп има лош ден и има нужда да се хареса на избирателите, ще наложи мита върху германската автомобилна индустрия веднага".

Китай слага край на продажбите на бензинови и дизелови автомобили през 2035 г.

Най-големият пазар за автомобили в света слага край на бензина и дизела от 2035 г.

Всички нови автомобили трябва да бъдат електрически или хибридни