По време на пандемията от коронавируса автомобилните производители увеличиха цените си в някои случаи значително, като последно това стана в началото на тази година. Факт е че все по-малко нови коли се предлагат за по-малко от 20 000 евро, дори в най-спартанската им основна версия.
Според анализаторите в момента има по-малко от 40 модела, за които началната цена на базовия модел без екстри и с най-малкия двигател е под 20 000 евро, пише auto-press.net.
Ето няколко примера. Попублярният в Европа модел Volkswagen Golf вече не се предлага за по-малко от 20 000 евро, по-малкото Polo сега струва най-малко 19 345 евро. Ако искате да платите доста под 20 000 евро, трябва да прибягвате до съвсем скромни по габарити и техническии показатели коли като VW Up, Citroën C3, Fiat Panda, Hyundai i10 или ценоразбиващите модели на Dacia.
Бестселърът Volkswagen Polo е пример за това колко са се повишили каталожните цени през последните години. От 2002 г. до старта на сегашното поколение през 2016 г. цената на базовия модел почти не се е увеличавала, а именно от 11 225 на 12 600 евро. От януари 2022 г. Polo може да се поръча само от ниво на оборудване Life от 19 345 евро. Това означава, че цената на малкия автомобил е нараснала с над 6000 евро от 2017 г. насам, докато преди това с по-малко от 2000 евро за малко над 15 години.
Разбира се, днешните основни версии предлагат значително по-добра технология и оборудване. Въпреки това става все по-трудно за хората с ниски доходи да си купят колат. И вероятно ситуацията ще се влоши, защото дори малките автомобили не могат да отговорят на по-строгите изисквания на ЕС за потребление на автопарка от 95 грама CO2 на километър без допълнителна, скъпа технология. Резултатът е че все повече моделни серии вече не получават наследник или се заменят с електрически версии, субсидирани от държавата с премии за покупка.
Резултатът: от почти 40-те моделни серии, които в момента все още са в базовотиш си оборудване струват под 20 000 евро, много вече надрасват тази ценова граница. Каталожните цени за Citroen C3 Aircross, Hyundai i30, Nissan Juke, Opel Crossland, Seat Arona, Skoda Scala, VW Polo и VW Taigo са вече плътно до границата от 20 000 евро.