Намирането на добри кадри в страната, а и в световен мащаб, става все по-голямо предизвикателство: поколението на "лоялните служители" (baby boomers) вече се пенсионира; "милениалите" предпочитат да бъдат на свободна практика, а генерация Z тепърва се влива в трудовите редици. Надпреварата между работодателите за намаляващите кандидати е все по-голяма и се случва на фона на дигитална революция, която драстично променя правилата.
За да отговори на изискванията и нуждите на новите, технологично грамотни кандидати, най-големият ритейлър у нас - Kaufland България, въведе редица иновации в процеса си на подбор. Последната стъпка в тази посока е внедряването на дигитален чатбот. Как работи той разказват специалистите от отдел "Човешки ресурси" на компанията - Мила Вълкова, старши ръководител "Подбор, работодателска марка, мотивиране и задържане", и Анелия Панчева, експерт "Подбор".
Защо решихте да внедрите чатбот в процеса по подбор на хора в компанията?
М.В.: С използването на интерактивния чатбот ние осигуряваме на потенциалните ни кандидати още един начин да научат за различните кариерни възможности, които компанията предлага, както и да получат отговор на своите въпроси относно Kaufland. Като лидер в сектора си и сертифициран за пета година Топ Работодател, ние непрестанно се стремим да се развиваме и да сме в крак с новите тенденции. Дигитализацията вече навлезе във всяка сфера от живота ни и развитието на този допълнителен канал за връзка с кандидатите ни е естествено продължение на изцяло дигитализираната ни система по подбор, която внедрихме още през 2018-та година.
По какъв начин чатботът помага на кандидатите по-лесно да си намерят желаната работа и какви са стъпките това да се случи?
М.В.: Кандидатите могат да използват чатбота както онлайн от своя мобилен телефон, таблет или компютър (на нашата кариерна страница kariera.kaufland.bg), така и през терминалите, разположени на Информация във всички наши магазини. През кариерната ни страница чатботът дава две опции. С първата потенциалните кандидати могат да задават и получават отговори на всякакви въпроси, свързани с работата при нас или да бъдат насочени към страница с повече информация.
Втората функция, която е активна и на терминалите, е кандидатстването чрез помощта на чатбота. Той може да предостави информация за отворените позиции и когато кандидатът прояви интерес към конкретна такава - да отговори на няколко въпроса и да кандидатства за нея. Следващите стъпки от процеса са сходни с тези при останалите кандидатури, които постъпват от другите ни канали: кандидатурата се разглежда внимателно и в случай, че кандидатът е одобрен по документи, пристъпваме към телефонен разговор и среща.
За всички обяви и сфери на дейност на компанията ли може да е полезен чатботът и има ли ограничения в използването му през различните платформи?
А.П.: Чатботът може да се използва за всички сфери на дейност в компанията. Въпреки това, нашата препоръка е ползването му на терминалите в хипермаркетите да е само за позиции във филиалите на Kaufland. За кандидатстване в останалите ни две структури - Централен офис и Логистична база, се изисква автобиография. С оглед на сигурността и защитата на личните данни, засега тя няма как директно да бъде приложена през терминалите.
Съветваме всеки, който се интересува от кариерен старт при нас, да прегледа нашата кариерна страница за отворени позиции. През нея кандидатите могат да използват опцията "Лесно кандидатстване" и само с няколко клика в рамките на минута да попълнят данните си и да изпратят свое CV. Това може да стане с или без да си създават персонален профил. Освен това, тук желаещите да започнат работа в Kaufland могат да получат много полезна информация и отговори на въпроси, свързани с професионалните възможности, които предлагаме.
Източник: Kaufland
Анелия Панчева – експерт "Подбор"
Освен за свободните позиции, за какво друго дава информация чатботът?
А.П.: Стремим се непрекъснато да подобряваме и допълваме съдържанието, което чатботът ни предоставя на потребителите. Освен за отворените позиции и начините за кандидатстване по тях, с помощта на чатбота в момента те могат да получат и актуална информация за нашите младежки програми, за работодателските ни награди, за придобивките, работното време и условията на труд, които предлагаме.
Какви са целите, които си поставихте, когато решихте да внедрите тази дигитална иновация?
М.В.: От една страна, бихме искали чатботът да може да предоставя максимално коректна и пълна информация, а това означава да не спираме да допълваме "знанията" му за компанията. От друга, желанието ни е с негова помощ да дадем възможност на все повече хора, които имат интерес към нас като работодател, да получат лесно и бързо информация и контакт с нас, както и допълнително да улесним кандидатстването им.
Как всъщност се случи внедряването на чатбота?
А.П.: Предвид многото технологични стъпки и способността му да отговори на няколко хиляди въпроси, внедряването му не беше нито лесна, нита бърза задача. Крайният резултат със сигурност е удовлетворяващ и за тримесечието, в което той функционира пълноценно, през него са проведени над 1000 разговора. Преди интегрирането му извършихме редица технически проверки от наша страна, както и с помощта на колеги от други отдели на компанията, за да сме сигурни в безпроблемното функциониране на платформата.
Само в България ли е въведен чатботът в помощ на кандидатите за работа в Kaufland?
М.В.: Чатботът като информационен портал, част от кариерната ни страница и терминалите в магазините ни, както и като допълнителен канал за кандидатстване, беше внедрен във всички държави от Kaufland групата. Като голяма международна компания с почти 150 000 служители в Европа, налагането и следването на единни стандарти е важно за нас. Вярваме, че по този начин предлагаме на нашите кандидати добри практики, утвърдени на световно ниво. Имплементирането на чатбота във всички държави, в които Kaufland оперира, е част и от международната ни стратегия за дигитализация.
Дигитализирането и използването на иновативни технологии са неизменна част от HR стратегията на Kaufland България. Освен че затвърждават лидерската позиция на компанията като работодател, нововъведенията допринасят и за постигането на значителни успехи в категорията "Дигитален HR" на международния сертификат Топ Работодател. С признанието, което носи проучването, веригата затвърждава мястото си сред водещите компании в Европа, които прилагат високи стандарти в управлението на човешкия капитал, грижата за хората, условията на труд и развитието на своите служители.