От политици и експерти, през собственици на компании, до ИТ специалисти, всички казват, че изкуственият интелект не бива да се приема като заплаха за пазара на труда, напротив - AI ще бъде в помощ на служителите. На този фон обаче изкуственият интелект ще направи така, че много компании по света да наемат по-малко кадри и то още през следващите пет години. Това твърдят от Adecco в доклад за възхода на изкуствения интелект на работното място, цитиран от Reuters.
Около 41% от висшите мениджъри очакват да имат по-малка работна сила заради изкуствения интелект, става ясно от доклада, базиран на проучване сред ръководителите на 2000 големи международни. Генеративният AI, който може да създава текст, снимки и видеа в отговор на заявки, засилва както надеждите, че повтарящите се задачи могат да бъдат премахнати от задълженията на хората, така и страховете, че много работни места бързо ще станат излишни.
Източник: iStock
Вълна от съкращения
Технологичните компании, включително глобални гиганти като Google и Microsoft, започнаха вълна от съкращения през последните няколко месеца, тъй като изместиха фокуса си към системи като ChatGPT на OpenAI и чатбота Gemini на Google. Проучването на Adecco е едно от най-големите по въпроса за AI и следва изследването на Световния икономически форум от 2023 г., според което 25% от компаниите очакват AI да доведе до загуба на работни места, а 50% смятат, че технологията ще създаде нови позиции.
Въпреки че повечето висши мениджъри твърдят, че AI ще промени правилата на играта, по-голямата част все пак смятат, че не са постигнали достатъчно напредък в ползването на технологията.
"Почти всички работни места ще бъдат повлияни от изкуствения интелект по един или друг начин", казва Денил Мачуел - главен изпълнителен директор на Adecco.
"Твоето БЪДЕЩЕ" е обща платформа на Webcafe.bg и Money.bg за кариерно развитие, която свързва талантите с бизнеса.
Компаниите трябва да се подготвят за промените, като обучат своите служители да работят с изкуствен интелект. По този начин по-малко работни места ще бъдат застрашени, коментират HR специалисти.
Страховете, че технологии и инструменти с изкуствен интелект ще поемат работните задължения в много сектори, извършвани в момента от хората, се засилиха още в края на 2022 година, след като ChatGPT стана изключително популярен. Интересът не стихва до днес, а темите за това как роботът ще измести човека остават обсъждани във всички сектори.
54% от българските фирми използват понякога или по-често изкуствения интелект
Година след дебюта на ChatGPT, използването на платформи с генеративен изкуствен интелект в българските компании е по-скоро норма, отколкото изключение. Вече са видими и някои от рисковете, които AI носи със себе си - включително за заетостта. Това стана ясно от проучване на LS-S Leadership Support от края на 2023 година сред повече от 200 компании, работещи в 10 сектора у нас и в Германия.
54% от българските фирми използват понякога или по-често изкуствения интелект, а в още около една трета са изпробвали такива приложения или имат най-обща представа от тях. Близо 60% очакват AI да има силно въздействие върху работните им процеси или да ги промени коренно, докато само 10% очакват малък или никакъв ефект.
Резултатите от проучването показват в кои сфери генеративният изкуствен интелект е навлязъл най-успешно:
- Информационни технологии;
- Маркетинг и комуникации;
- Научноизследователска и развойна дейност;
- Човешки ресурси;
Във всяка от тези сфери над 50% от организациите или вече използват AI, или го тестват, или имат конкретни планове за внедряването му.
С нарастване на популярността на чатбота, възможностите и потенциалът на изкуствения интелект ставаха все по-ясни и сред обществеността. Наред с това избухна дебат за това как технологията може да повлияе на кариерата на хората. този дебат не спира до днес и едва ли ще спре скоро.
Експертите обаче са единодушни в едно - AI несъмнено ще окаже влияние върху работните места и поне частично ще ги автоматизира. В същото време те посочват, че технологичният напредък често създава и нови работни позиции.
"Твоето БЪДЕЩЕ" се реализира в партньорство с Cetin, Първа инвестиционна банка, Kaufland, Yettel, Силвър Стар.