Виктор Фачев е мениждър "Човешки ресурси" в Kaufland България. Компанията е лидерът в модерната търговия с изградена верига от 58 хипермаркета на територията на цялата страна и на първо място по годишен оборот. Money.bg му зададе въпроси във връзка с кампанията на PwC "Твоите 25 причини да избереш България", в която веригата участва.
Какво e Вашето образование - как го избрахте, къде завършихте и как Ви помогна за кариерата?
Завърших Международен маркетинг и мениджмънт в Lauder Business School във Виена - една широкоспектърна специалност в практично ориентирано учебно заведение.
Междувременно от ранна възраст се занимавам и с доброволна образователна дейност. Така във втори курс открих пресечната точка между бизнес ориентираното ми образование и вдъхновението ми да работя с хора. Интересът ми към сферата на човешките ресурси се задълбочи и започнах да специализирам усилено в тази посока.
Придобитите академични знания в сферата, както и практическият ми опит като стажант в едни от водещите компании в сферата на бързооборотните стоки и автомобилната индустрия, ми помогнаха да изградя една добра основа за своето развитие.
Как стигнахте до топ мениджърскa позиция в компанията и кое лично качество смятате, че най-много Ви помогна за това?
Усърдната работа, личната дисциплина и желанието да бъдеш по-добър и полезен е в основата на това да бъдеш успешен за себе си и околните. Това е моето отношение както към образованието, така и към професионалното развитие след това.
Как се отнасяш към възможностите, които постигаш в резултат на това развитие, е още по-важно и определящо. Да бъда част от ръководния състав на компанията лидер в модерната търговия в България не е самоцел, а всекидневна отговорност, която аз и целият екип на Kaufland България поемаме и надграждаме всекидневно както към клиентите и служителите ни, така и към обществото.
Защо избрахте да работите в България?
За мен нямаше по-голямо удовлетворение от това да работя за кауза там, където ще бъда най-полезен - у дома.
Заедно с екипа ни превръщаме KauflandБългария в една от най-добрите компании у нас и като топ работодател сега създаваме възможности и условия за следващите поколения да избират да се развиват тук.
Според Вас кои са най-важните качества, за да успее човек в България?
България не се различава от другите места по света, където се прилагат високи стандарти и добри практики в бизнеса. Горд съм, че Kaufland България се развива всеки ден и е ярък пример за компания, която прави именно това благодарение на професионализма и ценностите, които хората от нашия екип споделят.
Компетентност, коректност, лоялност и иновативност - всеки ден виждам на практика как тези качества на нашия екип са добавената стойност, която осигуряваме на потребителите, и ни задържат на лидерското място през последните години.
Те са моят пример за успех.
Кое е най-важното качество, което търсите у младите/новите служители?
Коректност, доверие, отговорност, ясна комуникация и развитие - това са ценностите, които изграждат работната култура в нашата компания и са основни характеристики на нашия успешен екип.
Ние сме ориентирани към резултатите, работим в много динамична среда и се отличаваме с коректно отношение не само към клиентите и партньорите ни, но и към нашия екип.
Именно тези качества търсим и в младите хора, с които се срещаме всекидневно.
Какво трябва да се промени в образованието?
Взаимодействието между теория и практика става все по-ефективно благодарение на нарастващото партньорство между образователните институции и бизнеса. В днешно време, когато всичко е толкова динамично, това е от полза за всички - както за начинаещите професионалисти, които търсят стимулиращото място, където да се развиват, така и за компаниите, които търсят талантливи кадри.
Какъв тип служител предпочитате - завършил в България или завършил в чужбина?
Екипът ни е изграден от хора, които са целеустремени и имат желание да се развиват в един от най-конкурентните сектори. Това е характеристиката, която е от значение за нас, независимо къде са завършили образованието си.
В компанията ни има редица успешни примери и в двете посоки, при това в различните сектори от дейността ни - търговия, строителство, финанси, IT и други. За нас е важно да осигуряваме и поддържаме отворена и плуралистична работна среда.
По-скоро оптимист или по-скоро песимист сте за бъдещето на България?
Оптимист съм, разбира се. Затова преди години избрах да се върна, за да работя и да живея в България. Тук всеки ден има все повече добри примери за развитие.
Щастлив съм, че всички работим в името на това все повече млади хора да виждат и да се стимулират от тези примери.
Какво прави Вашата компания за развитието на образованието в България?
Основният ни бизнес е търговия - един от най-предизвикателните и променящи се сектори на глобално ниво, за който иновациите се превръщат в основен фактор. Като меджународен и местен лидер ние отдавна мислим и действаме именно в тази посока, като прилагаме най-добрите и модерни практики във всички наши сфери на дейност - от проектиране, строителство и логистика, финанси и счетоводство, до IT и управление на човешките ресурси.
Споделянето на този опит е доказано успешна вътрешна политика в цялата група Kaufland. Работим все по-задълбочено за това тя да се превърне в устойчива практика и навън.
Затова в Kaufland България предоставяме възможност на млади таланти да придобият практически опит още, докато са в гимназията или университета. Ние сме един от надеждните партньори на пилотния проект на Австрийската стопанска камара за създаване и поддържане на паралелките със специалност "Търговия", обучаващи по модела на дуалното образование в Националната финансово-стопанска гимназия в София.
Развиваме и дългогодишната си стажантска програма и работим в тясно сътрудничство с катедра "Логистика" в УНСС, като организираме посещения и активности със студентите в модерния ни логистичен център в с. Стряма, който е най-голямата логистична база като цяло в България.
Според Вас как може да бъде решен проблемът с намирането на кадри в България?
Вярвам, че ролята на бизнеса е основополагаща. Инвестирането в програми за дуално обучение, както и разработването на собствени стажантски академии, създават добри условия за "отглеждане" на талантите, от които компаниите имат нужда.
В допълнение - конкурентните работни условия, добрата среда и атмосфера на работа, както и коректното и лоялно отношение са принципите, които не само привличат талантите в една компания, но и ги стимулират да бъдат дългосрочна и ефективна част от нея.
Кое е умението/качеството, което най-често липсва на младите/новите служители?
Младите поколения, които сега започват своята кариера, са израснали във време на бурни технологични и икономически промени. Често те са много опитни с дигиталните технологии и онлайн общуването, а основна градивна част от успеха в бизнеса са междуличностните отношения и лидерските умения. Със сигурност това е ясен сигнал и към бизнеса, който активно се развива и иска да привлича нови и млади таланти.
Колко важна трябва да бъде заплатата за начинаещия служител?
Винаги съветвам младите таланти да избират не просто компанията, в която искат да започнат своята кариера, но да обръщат внимание и на екипа и средата, в която работят. Те са основополагащи за цялостното им развитие и последваща кариера. Разбира се, трудът трябва да бъде коректно и адекватно възнаграждаван, което е един от основните принципи, към които Kaufland България строго се придържа.
"PwC България", водеща консултантска компания и работодател с над 168-годишна история, организира кампанията "Твоите 25 причини да избереш България" в подкрепа на младите и амбициозни студенти. По повод 25 години от създаването й "PwC България" заедно с водещи компании партньори ще подкрепи 25 български студенти със стипендии по 6000 лв., стажове в престижни компании и менторство. Близо 1300 студенти, обучаващи се в страната или чужбина, изпратиха есета на тема "Моите 25 причини да избереш България" и кандидатстваха в конкурса. Победителите ще бъдат избрани от независимо жури и ще бъдат обявени официално на 1-ви март.