Публикуваният днес двугодишен доклад на Европейската комисия за развитието на европейския железопътен пазар сочи, че макар железниците несъмнено да се разрастват, в няколко от държавите членки може да се постигне още по отношение на ефективността и качеството на услугите.

В доклада се подчертава също така, че откритата конкуренция и по-голямото използване на обществени поръчки осигуряват по-добри услуги за пътниците и гарантират, че парите на данъкоплатците се използват по-ефективно, съобщава Портал Европа.

Годишно железниците в Европа усвояват 36 млрд. евро публични субсидии (почти колкото набират от продажбата на билети).

Заместник председателят на Европейската комисия Сим Калас, който отговаря за транспорта, заяви:

„Железниците имат значителен потенциал като екологичен и устойчив вид транспорт. За да се отговори на изискванията на 21-ви век обаче, трябва да се предприемат някои смели мерки - да се рационализират процедурите за издаване на разрешителни за железопътни возила, да се увеличат инвестициите в инфраструктура и да се засилят научноизследователската и развойната дейност. Необходимо е също така да се либерализира конкуренцията на вътрешните междуградски пазари и да се приложат повсеместно тръжните процедури при обществените поръчки за услуги, както се предлага в четвъртия железопътен пакет.

ЕК прие своя подробен доклад за железопътния сектор - Проучването по схемата за наблюдение на железопътния пазар (СНЖП). В доклада се потвърждава, че от средата на деветдесетте години пътническите железопътни превози бележат удивителни темпове на растеж в страни като Обединеното кралство (+70%), Швеция (+42%), Франция (+37%) и Белгия (+26%).

Подчертава се също така значимостта на високоскоростните услуги, които представляват една четвърт от целия трафик в ЕС. Международните пътнически превози също се увеличават, като основните икономически групи в европейските железници вече не са традиционните държавни монополи - все по-често става въпрос за международни железопътни групи, които генерират повече от една четвърт от своя оборот извън държавата, в която са установени. Товарните ЖП превози също нарастват. В момента те съставляват почти половината от трансграничния трафик в железниците. Новите стопански субекти в сектора дават работа на близо 120 000 души и вече имат пазарен дял от 21% при пътническите превози и от 28% при товарните.

В доклада се посочва, че цените са по-ниски и пътниците получават по-добра услуга там, където има открита конкуренция между различните железопътни компании. Цените по високоскоростните линии например са по-ниски, когато има конкуренция между операторите. Цените по маршрута Рим - Милано, където се конкурират два железопътни оператора, са с 25 до 40 % по-ниски от тези по маршрута Мадрид - Барселона, който още не е либерализиран. Честотата на пътуванията по италианския маршрут е двойно по-голяма, което показва наличието на правопропорционална зависимост между степента на използване и конкуренцията, която за момента е факт най-вече при високоскоростните линии и услугите „интер сити" на дълги разстояния.

От друга страна, от доклада става ясно, че железопътният сектор (все още) разчита в значителна степен на публични субсидии (близо 36 млрд. евро през 2012 г.) - почти в същата степен, в която и на търговски приходи.

А ръстът в товарните ЖП превози изостава в сравнение с другите видове транспорт. В доклада се подчертава също така, че пристанища като Ротердам и Антверпен биха могли да поемат повече товарен железопътен трафик и че нивото на удовлетвореност от ЖП транспорта и ЖП гарите все още не е на висота (58-процентно ниво на удовлетвореност).

Железниците, например, не използват значителните възможности, които представлява за тях осигуряването на транспорт за хората с ограничена подвижност: 19% от европейците не се возят на влак заради проблеми с достъпността (едва 6% от европейците се возят на влак поне веднъж седмично).

Същевременно цените на билетите по много от високоскоростните линии продължават да бъдат сравнително високи, особено в сравнение с някои вече либерализирани линии.
Общо 94% от железопътните пътнически превози са вътрешни, като половината от тях са по крайградските железници. В обсъжданото в момента предложение на Комисията за четвърти пакет за железниците се предвижда задължение за държавите членки да проведат процедури за обществени поръчки за тези услуги, за да постигнат по-високо качество на железопътните услуги и по-голяма икономическа ефективност.

Поради същата причина конкуренцията ще бъде наложена и при високоскоростните и интер сити линиите. Според доклада данъкоплатците получават повече за вложеното от тях, когато компанията, която ще обслужва крайградската железница, се избира чрез процедури за възлагане на обществени поръчки.

Крайградските маршрути в Обединеното кралство, където пазарът е либерализиран, например се определят като по-добре обслужвани, с по-надежден и по-евтин за данъкоплатеца транспорт отколкото тези в Белгия и Франция, където пазарите все още са затворени за конкуренция. Поради тази причина в четвъртия пакет за железниците Комисията настоява за по-голямо прилагане на обществените поръчки за услуги.