Добивът на нефт в България е пренебрежимо малък (по информация от 2003 г. възлиза на 2900 барела дневно). Прозаичната първа петролна новина би трябвало да е от особен интерес за нашата икономика. Логично е да се помисли, че не разполагащата с петролни залежи България, принудена да внася 37 пъти повече петрол, отколкото произвежда, се отнася пестеливо с този невъзобновяем и твърде мръсен при консумация ресурс.
Нищо подобно. По данни на европейската статистическа служба Евростат, икономиката на България е най-енергоемка в цяла Европа, или казано по друг начин, България е страната, която в цяла Европа е най-малко пестелива откъм петрол. Честит рекорд за най-ниско КПД.
Както може да се види на картата горе, България заедно с Латвия, Литва, Естония, Чехия и Словакия попада сред държавите, които изразходват най-много петролен еквивалент за създаване на единица добавена стойност. По показател брутна вътрешна консумация на енергия, разделена на БВП (килограми петролен еквивалент на 1000 евро), България за 2005 година постига впечатляващия показател 1582.41.
Ние сме единствената държава освен Румъния, която през 2005 година има четирицифрена стойност за този коефициент, но румънците с 1164 кг петрол за 1000 евро все пак остават далеч под нас, както може да се види на гарфиката долу.
Европейските статистици ни предлагат за сравнение и данните за енергийната ефективност на икономиките на САЩ, Япония и Еврозоната от тринадесет държави. Японците с 118 кг. петрол за създаването на 1000 евро изглеждат като извънземни на българския фон. Еврозоната с 183 кг петрол/1000 евро няма от какво да се срамува. Но да си отбележим, че „разхитителите" САЩ с еквивалента на 302 кг. петрол/ 1000 евро имат над пет пъти по-ефективна икономика от българската (говорим само в енергийно отношение).
Ако икономиката на България при сегашната си ефективност бе с размерите на САЩ ... ето тогава щеше да види светът какво е истинска продоволствена, енергийна и екологична криза.
Но това не е всичко. Върхът на енергийната неефективност на България е постигнат през 1996 г., когато за създаването на продукция за 1000 евро са ни били нужни 2543 кг. петрол. В таблицата за европейско сравнение действително няма подобна цифра.
Няма проблеми. Значи в рамките на десет години сме повишили енергийната ефективност на нашата икономика с 40% - вероятно така нашите държавни служители отчитат своите успехи.
alibaba
на 16.04.2008 в 19:36:21 #12FlashyGuy, много си наивен, те САЩ защото мразят ислямистите, затова признаха Косово и го подкрепят нали (също Франция и Германия признаха Косово)? Както Англия подкрепя Турция! В момента в който светът почне да ползва друг тип двигатели (без петрол) или петрола спре да се търгува в долари, САЩ ще се сринат икономически !
Screw
на 16.04.2008 в 10:59:58 #11Бе може и да са прави. Мерцедесите-пури, гъзарските дзверове, както и 15-годишните опелчета и фордчета горят доста бензин (сега че можело да са на газ можело, но газта не влиза в сметката, говорим за бензина). А за 20-годишните пътнически автобуси-таралясници да не говорим. Така че наистина не сме ефективни в това отношение, нема какво да си кривим душата.
marana
на 16.04.2008 в 10:46:25 #10БатСпиро
шевкед
на 16.04.2008 в 10:11:02 #9FLASH GUY, Прегледай се при психиатър.!Коментарът ти е много наивен.
Прустутия ду Шия
на 16.04.2008 в 08:13:41 #8Много ясно, в бг селяндурите и до кенефа ходят с колата.
Antonov86
на 16.04.2008 в 05:26:10 #7Щедър на петрол е к*** ми

IMRO
на 15.04.2008 в 22:06:20 #6Станислав Лем -
StanislavLem
на 15.04.2008 в 21:14:32 #5Стига с тези статии от типа, "Българския слон, най-големия слон." От екологична гледна точка е много по-важен показателя петрол на глава от населението, така че твърдението на автора за екологична катастрофа е безсмилено. Мисля че на всички ни е пределно ясно че един американец, или британец, потребява в пъти повече петрол от колкото един българин и румънец. Що се отнася до енергоефективноста на българското производство, то тук също има сериозна критика. 1. Българското БВП има сериозен "сив" елемент, който не може да се отчете от статистиката, както и не може реалистично да се отчете продуктицията на аутсорсинг производствата в България (софтуер, и т.н.) 2. Тази статистика по-скоро показва проблем със структурата на експорта и импорта ни, а не енергоефективноста на производствата ни. 3. Не се отчита разликата в покупателната сила на парите.
StanislavLem
на 15.04.2008 в 21:02:09 #4There are three kinds of lies: lies, damned lies, and statistics. --Benjamin Disraeli All theorems are true. All models are wrong. And all data are inaccurate. What are we to do? --LASmith
batSpiro
на 15.04.2008 в 20:50:54 #3Това сравнение е спекулативно в известна степен. Защото се приравнява на пари-продукт, а не на продукт само. Давам пример - ако в България един продукт произведен с X количество петрол, например някой химически продукт, като да речем масло за кола, изисква приблизително еднакво количество петрол и еднакво количество енергия за производство у нас и в западна европа. Но този химикал би бил продаден за Y пари в Европа, и Y/2 у нас. Следователно изглежда, че у нас за производството на продукция за 1000 евро, ще се употреби 2 пъти повече петрол, което е естествено следствие от разликата на цената на този продукт у нас и в Европа, но от гледна точка на енергийната ефективност количеството изразходвана енергия за единица стока (а не пари) би била еднаква. Тоест сметката се бърка и показва грешни резултати. Това не значи, че ние сме енергиино ефективни. Просто по данни на CIA покупателната стойност на еврото у нас е средно 2 пъти по-голямо отколкото в западна европа. Или реалната сметка би трябвало да бъде към 800 а не 1600. Разбира се това е далеч повече от 300-те средно за ЕС, но не е толкова повече, колкото изглежда написано така.
IMRO
на 15.04.2008 в 20:28:18 #2Такива статии (с подобни сравнения) са направо смешни. Проблемът не е, че ползваме прекалено много петрол (както намеква статията), а че БВП-то ни е много ниско. Ако БВП-то ни беше 2 пъти по-високо, пак щяхме да ползваме горе-долу същото количество петрол - освен ако всеки не си купи по още една кола.
IstinaTa
на 15.04.2008 в 19:04:21 #1Ами ако не друго поне с трабантите и старите Немски Опели да джъткаме до морето.Освен това старите багерчета и работни машини горят едно към гьотере.