Китайската държавна корабостроителна корпорация построи в Шанхай първия в Китай "умен" океански изследователски кораб.Както пише вестник China Daily, плавателният съд е наречен "Тунджи" на името на едноименния шанхайски университет.
"Това е ново поколение екологични, безшумни и интелигентни изследователски кораби с водоизместимост 2000 тона. Плавателният съд е независимо проектирани и построен от китайски компании", цитира изданието думите на главния конструктор на кораба Ли Джънхуа.
Плавателният съд е с електрически реактивен двигател и може да се управлява дистанционно от брега.
"Умният" кораб е снабден с автономна навигация в открити води и интелигентна система за управление на енергийната ефективност.
Плавателният съд е дълъг 81,5 м, широк 15 м и има газене 6,9 метра. Той може да побере до 45 души, включително 30 учени, и да достигне скорост до 15 възела (27 км/ч).
"Тунджи" може да се движи практически в почти всички океански райони, с изключение на ледените зони на Арктика.
Електрическият плавателен съд има може да измине до 80 хил. морски мили и може да работи автономно до 35 дни.
Предвижда се "Тунджи" да бъде използван за научни изследвания и инженерна работа, както и за стажове на студенти от едноименния шанхайски университет.
Китай приключи един доста амбициозен корабен проект, стана известно през февруари. Той се смята за първият в света кораб за производство, съхранение и разтоварване на петрол, оборудван със система за улавяне на въглерод. Както написа Science and Technology Daily, 330-метровият кораб е построен в Шанхай. Разработен е от държавната Cosco Ocean Shipping Heavy Industry Company. Плавателният съд съчетава производството на петрол с иновативен контрол на емисиите, което показва желанието на Китай да постигне своите "зелени" цели.
Други големи световни петролни и газови компании също гледат към подобни проекти. Например през януари Американското бюро по корабоплаване одобри съоръжение за производство на амоняк, с вградена технология за улавяне на въглероден диоксид.