Китай приключи един доста амбициозен проект. Нещо, което се смята за първият в света плаващ кораб за производство, съхранение и разтоварване , оборудван със система за улавяне на въглерод. Това е значителна стъпка към намаляване на емисиите при офшорния добив на петрол.

Според Science and Technology Daily 330-метровият кораб е построен в Шанхай и ще бъде доставен до края на този месец. Разработен от държавната Cosco Ocean Shipping Heavy Industry Company, корабът може да се похвали с дневен капацитет за производство на нефт до 120 000 барела, като същевременно улавя и съхранява въглероден диоксид, генериран по време на пътуването и процесите на производство. Изобщо това е първият в света подобен кораб. Построеният в Китай плавателен съд улавя емисиите, които сам си произвежда и оползотворява електричеството от топлината на изгорелите газове.

Той има за цел да съчетае производството на петрол с висока производителност с иновативен контрол на емисиите, което показва желанието на Китай да постигне своите въглеродни цели. Страната се ангажира да достигне пикови въглеродни емисии до 2030 г. и да постигне нулеви нетни емисии 30 години по-късно - до 2060 г.

Други големи световни петролни и газови компании също гледат на подобни проекти. През януари Американското бюро по корабоплаване одобри съоръжение за производство на амоняк с вградена технология за улавяне на въглероден диоксид.

Ще видим ли скоро първия европейски военен кораб на бъдещето? Страните от ЕС започват работа по проекта

Ще видим ли скоро първия европейски военен кораб на бъдещето? Страните от ЕС започват работа по проекта

Корабът се очаква да бъде готов през 2040-те години

Освен това холандската мултинационална SBM Offshore се подготвя да пусне подобен кораб със система за улавяне на въглерод.

Според Международната агенция по енергетика добивът, транспортът и преработката на нефт и газ са генерирали около 5,1 милиарда тона парникови газове през 2022 г., което представлява около 15 на сто от общите емисии, свързани с енергията в световен мащаб.