До 3000 самолета на ден вече преминават през българското въздушно пространство, като допреди година техният брой не е надвишавал 1700. Това заяви министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ивайло Московски, по време на откриването на провеждащата се за първи път в България 54-та годишна конференция на Международната федерация на асоциациите на ръководителите на полети.
Събитието събира ръководители на полетите от цял свят и е едно от най-големите авиационни събития в света за годината.
Припомняме, че след инцидента с полета на Малайзийските авиолинии, който беше свален над Украйна се взе решение самолети да не преминават през тази част на света. Това доведе до увеличаване на трафика през България и други страни. По думите на Московски се очаква увеличен трафик и заради изграждащото се в момента ново летище в Истанбул, което се очаква да бъде най-голямото в света.
В тази връзка България планира да увеличи броя на ръководителите на полети към РВД между 40 и 60%, каза министърът.
На въпрос на Money.bg с колко са се увеличили приходите от транзитното преминаване на самолети над българското въздушно пространство Московски заяви, че такава тенденция има, но не може да даде конкретни резултати.
Министър Ивайло Московски изтъкна, че ключов момент за развитието на един от приоритетните проекти за нашата страна - DANUBE FAB е успешното въвеждане в края на миналата година на два трансгранични сектора между България и Румъния. Той уточни, че това е първото установяване на трансгранични сектори в рамките на функционалните блокове въздушно пространство в Европа. Тази инициатива допълнително оптимизира мрежата от въздушни трасета, носи реални икономии на гориво, спестява полетно време и намалява вредното въздействие върху околната среда, заяви още той.
По време на петдневната конференция на авиодиспечерите ще бъдат обсъдени редица ключови и актуални въпроси. Един от тях ще бъде за регулацията на управляемите от земята летателни апарати или по-популярни като дронове.
Директорът на Международната федерация на асоциациите на ръководителите на полети (IFATCA) Патрик Пиърс заяви, че Международната асоциация по цивилна авиация вече е разработила базови правила за регулиране на тази дейност.
Те ще бъдат предадени на националните правителства, които сами трябва да решат как да регулират този сектор. Пиърс посочи, че това е от изключителна важност защото не можем да допуснем движението на такива апарати над летища и други подобни обекти, където прелитат самолети с огромни скорости и евентуален сблъсък с дрон би бил катастрофален.
Пиърс коментира и появилото се предложение в авиационните среди авиодиспечерите да могат да приземяват полети в случай на инциденти като този с Germanwings в Алпите. По думите му това не е добро решение. Решението е да се спазват правилата, които очевидно са били нарушени, когато Андрес Лубиц е поел контрола върху самолета.
Трябва да се набляга на тренировъчния и обучителен процес, за да няма такива иницденти които са 1 на 1 000 000. Пиърс посочи, че в конкретния инцеидент не трябва да се хвърля вината върху пилота, а върху съблюдаването на правилата. Той изрази и критика към властите, които са допуснали медиите прекалено близо до разследването на инцидента.