Ормузкият проток - една от най-важните артерии на световната петролна търговия, вече е арена не само на нарастващо напрежение, но и на реални инциденти на фона на ескалиращия конфликт между Израел и Иран. Два танкера се сблъскаха и се запалиха в близост до стратегическия воден път, съобщават световните агенции.
Сблъсъкът между танкерите Adalynn и Front Eagle е станал на 24 морски мили от източното крайбрежие на Обединените арабски емирства. Бреговата охрана на ОАЕ е евакуирала 24 души от кораба Adalynn до пристанище Хор Факан, докато екипажът на втория танкер остава на борда без отчетено замърсяване след пожара на палубата.
Front Eagle, натоварен с 2 милиона барела иракски суров петрол и насочен към китайския град Джоушан, се движел на юг със скорост от 13,1 възела, когато направил остър завой надясно и се сблъскал с Adalynn - танкер клас Suezmax без товар, който се насочвал към Суецкия канал.
Електронни смущения и навигационни проблеми
Инцидентът се случва на фона на засилени електронни смущения в района, които нарушават навигационните системи близо до жизненоважния морски маршрут между Иран и Оман. Многонационалният център за морска информация JMIC съобщи тази седмица за получени доклади за електронни смущения, произхождащи от района на иранското пристанище Бандар Абас и други части от Залива.
Тези смущения се появиха след като Израел и Иран започнаха да си разменят ракетни удари от петък насам, създавайки допълнителни предизвикателства за корабоплаването в една от най-натоварените петролни артерии в света.
Според най-голямата световна корабоплавателна асоциация Bimco, някои собственици на кораби вече избират да избягват стратегически важния Ормузки проток. Якоб Ларсен, ръководител по сигурността в Bimco, потвърди "скромен спад" в броя на корабите, преминаващи през района поради нарастващата несигурност.
"Обстоятелствата и толерантността към риск варират значително сред корабособствениците. Изглежда повечето избират да продължат, докато други се въздържат", обясни Ларсен.
Въпреки това, по време на периоди с повишени заплаха за сигурността, транспортните тарифи и заплатите на екипажите често се повишават, създавайки икономически стимул за някои да поемат риска.
Именно това стана и сега. Данните показват, че тарифите за танкери от Близкия изток до Китай са скочили с 24% в петък до $1,67 за барел. Въпреки това, застрахователните премии за корабоплаване засега остават стабилни, въпреки че това може да се промени драматично при по-нататъшна ескалация.
Експертите предупреждават, че въпреки относителното спокойствие на глобалните пазари, ситуацията може бързо да се промени. Роб Тъмел от Tortoise Capital прогнозира, че потенциално нарушение в Ормузкия проток би довело до скок на петролните цени към $100 за барел, тъй като четвърт от световните петролни доставки преминават през водния път.
Проток с глобално значение
През 2023 година средно 20,9 милиона барела петрол дневно са преминавали през водния път според Американската администрация за енергийна информация, което представлява около 20% от глобалното потребление на петролни продукти.
Неспособността на танкерите да преминават през протока, дори временно, може да повиши драстично глобалните енергийни цени, да увеличи транспортните разходи и да създаде значителни забавяния в доставките. Освен петрола, протокът е ключов и за глобалната контейнерна търговия, тъй като пристанищата в региона служат като трансферни центрове.