Ормузкият проток - една от най-важните артерии на световната петролна търговия, вече е арена не само на нарастващо напрежение, но и на реални инциденти на фона на ескалиращия конфликт между Израел и Иран. Два танкера се сблъскаха и се запалиха в близост до стратегическия воден път, съобщават световните агенции.

Сблъсъкът между танкерите Adalynn и Front Eagle е станал на 24 морски мили от източното крайбрежие на Обединените арабски емирства. Бреговата охрана на ОАЕ е евакуирала 24 души от кораба Adalynn до пристанище Хор Факан, докато екипажът на втория танкер остава на борда без отчетено замърсяване след пожара на палубата.

Front Eagle, натоварен с 2 милиона барела иракски суров петрол и насочен към китайския град Джоушан, се движел на юг със скорост от 13,1 възела, когато направил остър завой надясно и се сблъскал с Adalynn - танкер клас Suezmax без товар, който се насочвал към Суецкия канал.

 "Иран може да събори самосиндикално световната икономика"

"Иран може да събори самосиндикално световната икономика"

Станислав Бачев, международен анализатор, пред Money.bg

Електронни смущения и навигационни проблеми

Инцидентът се случва на фона на засилени електронни смущения в района, които нарушават навигационните системи близо до жизненоважния морски маршрут между Иран и Оман. Многонационалният център за морска информация JMIC съобщи тази седмица за получени доклади за електронни смущения, произхождащи от района на иранското пристанище Бандар Абас и други части от Залива.

Тези смущения се появиха след като Израел и Иран започнаха да си разменят ракетни удари от петък насам, създавайки допълнителни предизвикателства за корабоплаването в една от най-натоварените петролни артерии в света.

Според най-голямата световна корабоплавателна асоциация Bimco, някои собственици на кораби вече избират да избягват стратегически важния Ормузки проток. Якоб Ларсен, ръководител по сигурността в Bimco, потвърди "скромен спад" в броя на корабите, преминаващи през района поради нарастващата несигурност.

"Обстоятелствата и толерантността към риск варират значително сред корабособствениците. Изглежда повечето избират да продължат, докато други се въздържат", обясни Ларсен.

Кога израелският удар по Иран ще се усети на българските бензиностанции

Кога израелският удар по Иран ще се усети на българските бензиностанции

На пазара избухна паника, никой не може да прогнозира цени при затваряне на Ормузкия пролив, заяви Светослав Бенчев от БПГА

Въпреки това, по време на периоди с повишени заплаха за сигурността, транспортните тарифи и заплатите на екипажите често се повишават, създавайки икономически стимул за някои да поемат риска.

Именно това стана и сега. Данните показват, че тарифите за танкери от Близкия изток до Китай са скочили с 24% в петък до $1,67 за барел. Въпреки това, застрахователните премии за корабоплаване засега остават стабилни, въпреки че това може да се промени драматично при по-нататъшна ескалация.

Експертите предупреждават, че въпреки относителното спокойствие на глобалните пазари, ситуацията може бързо да се промени. Роб Тъмел от Tortoise Capital прогнозира, че потенциално нарушение в Ормузкия проток би довело до скок на петролните цени към $100 за барел, тъй като четвърт от световните петролни доставки преминават през водния път.

Проток с глобално значение

През 2023 година средно 20,9 милиона барела петрол дневно са преминавали през водния път според Американската администрация за енергийна информация, което представлява около 20% от глобалното потребление на петролни продукти.

Неспособността на танкерите да преминават през протока, дори временно, може да повиши драстично глобалните енергийни цени, да увеличи транспортните разходи и да създаде значителни забавяния в доставките. Освен петрола, протокът е ключов и за глобалната контейнерна търговия, тъй като пристанищата в региона служат като трансферни центрове.