Под „комунален капитализъм" трябва да се разбират многоликите сили, които изкривяват принципите на свободния пазар в интерес на общности като държава, групи, колективи, кооперативи, партии, кланове, престъпен свят и много други. Защото липсващото звено на българската икономическа история са тъкмо истински конкурентните пазари като социален опит. „Идеалният пазар е неудобен и това поражда заобикалянето му."
Авторът сам посочи, че броят на идеите, пронизващи труда му е голям и не очаква за малкото време, след като книгата е излязла от печат, хилядите страници да са проникнали сред четящата публика. Засега ще обърнем внимание на акцентите в лекцията на Аврамов и предговора на тритомника, като имаме амбицията да запознаем заинтересованите читатели по-подробно с автора, книгата и тезите й.
Аврамов е погледнал на българското стопанско минало „предубедено": в една пазарна (либерална) перспектива. Според него, икономическата перспектива се появява, когато престане да се мисли в общи и безлични категории като „българин" или „ние", а в първо лице единствено число. Направен е дълбок поклон към „добре премислените, почтени лични икономически начинания".
„В тях всеки представлява само себе си, носи отговорност за действията си, консумира успеха или неуспеха си като свои", пише Румен Аврамов. Именно отказът, неподготвеността за подобна „икономическа култура" е причина първият български капитализъм да приема непълноценната форма на „комунален" капитализъм. Неминуеми са и проекциите върху днешната обществена икономика.
Свикнали сме да слушаме за нашата история, дори за противоречивия първи български капитализъм, по величаещия Първановско-БожидарДимитровски начин, който помпа „гордост" чрез миналото.
Обаче погледнато от Западна Европа към Балканите, основания за гордост и идеализиране на гражданското общество преди 1944 г. няма. Още повече, нашето икономическо настояще, проекция на комуналното ни минало, не дава поводи за хвалби.
Аврамов е прекарал много време, изучавайки френските архивни материали за България от началото на XX век, което му дава основание да говори, че погледът на Европа към нас е поглед „от метрополията към колонията".
Вечното догонване ни обрича на пребиваване в миналото на онези, които догонваме - по-късното узряване не може да бъде компенсирано, звучи друга ценна нишка. По всичко изглежда, че и като член на ЕС ще заемем познатото си място на вътрешна периферия. Така че трябва да „приемем за почтен максимум превръщането в регионално оцветена периферия, която съжителства и си влияе взаимно с останалата част на Европа".
Вече е ясно, че анализът на Аврамов разбива много удобни митове и обяснения-скривалища за причините, довели до изостаналостта на България: „Ние не се връщаме в Европа, защото не сме били там". Да погледнем само във възприятието: българинът се отнася към Запада като към нещо чуждо. България няма да се превърне в икономическо чудо, защото липсват предпоставките за това.
Според писателя Стефан Бочев (1910 - 2002), „любим герой" на Румен Аврамов, основният недъг у нас е половинчатостта - вечно търсене на формулата „хем така-хем така".
Книгата „Комуналния капитализъм. Из българското стопанско минало" е написана в стил, който авторът определи като документална есеистика и избягване на сухия академичен стил и затова ще бъде интересна за широки кръгове неспециалисти. Политиката в нея също не преобладава: Аврамов не си прави илюзията, че нашите политици ще прочетат и ще си извадят изводи. При това, според него, от историята никой не се учи.
Нека споменем още някои неща за комуналния капитализъм: при отсъствие на конкурентни пазари, той представлява своеобразен „страх от капитала". Индивидуализмът у нас се разглежда като бягство от отговорност. През Третата държава се е проявил своеобразен „капитализъм без капитал" - отчаяна липса на средства за финансиране на икономическите начинания.
Недостатъчността на капитала е довела до повишаване важността на разпределителната функция на държавата, оттам до етатизъм и дава формата на отношенията ни с външните кредитори.
При нас с пълна сила се проявява синдромът на малкостта: ограничеността на пазара България обрича икономическите отношения да се превръщат в игра с нулева сума.
„Границите в икономическото развитие са условни": 1944 и 1989 години не са „такива синури, каквито се представят". По-съществени са невидимите прагове, каквато е модерността и особено вносната модерност, институциите, мрежата от интереси, която замразява или ограничава сферата на икономическата активност на банките.
„По-либерален" за Аврамов е равностойно на по-иновативен: като цяло най-либерални са икономиките на англо-саксонския свят, следва континентална Франция. Според икономическата култура на свободния пазар, мястото на Южна Европа се нарежда до Латинска Америка, където икономика и политика формират уникална симбиоза.
След лекцията Румен Аврамов отговори на няколко въпроса, два от въпросите зададохме ние. Интересувахме доколко крехката България след векове на робство е имала готовността да възприеме доста сложната либерална доктрина и не е ли малко суров авторът, критикувайки ни за „комуналност", която комуналност от една гледна точка може да се разбере и като „любов към съседите" - нека си спомним в тази връзка анализите на нашият голям Иван Хаджийски.
Аврамов отвърна, че България е имала избор, особено показателен е изборът на модел при учредяването на БНБ. Нашите съседи-балкански страни са направили различен избор, отклоняващ се от либералния път, но в крайна сметка резултатите им не са били много по-различни, отколкото у нас. Тоест, в крайна сметка решаваща се оказва регионалната специфика в икономическата култура.
По съществото на въпроса дали либерализмът в млада България не всъщност „на гол тумбак чифте пищови" - действително, липсва ни стопанският XIX век. Но трябва да разберем, че натуралното стопанство и свързаното с него братско чувство и пестеливост е изоставащо, при него напредък не може да има. Напредък може да има само в една монетарна икономика. А парите - продължаваме мисълта на Румен Аврамов - не обичат да принадлежат едновременно на много хора.
Румен Аврамов признава и даже акцентира върху това, че песимизмът е втъкан в идеите му. За него самото приемане на България в ЕС не е задължителен източник на промени у нас. Още повече, кога ли ще ни допуснат в „клуба на помазаните" на Еврозоната? Дори и хепи ендът, че паричният съвет е премахнал инструмента, с който БНБ можеше да бъде проводник на политически интереси, звучи по-скоро като наказание за свикналия да мисли в народностна рамка българин.
Определено по много проблеми може да се изрази несъгласие с фундаменталните изводи на Румен Аврамов за българите. Безценното в търсенето и откритията му, отвъд очевидната харизма и привилегията на знаещия, кристализираща от годините изследване, е че той се изправя лице в лице с проблеми и теми табу за нашата обществена наука.
Още по-кощунствени за нашите ортодоксални „мислители" ще са достигнатите и защитени изводи. Черпейки от богати извори, Аврамов формира перспектива към икономическата реалност, много рядко или почти несрещана досега в български текстове: как историческите ни наследства влияят на прехода от комунизъм към общо казано либерализъм.
lenko
на 26.10.2007 в 18:37:47 #11Според него (Аврамов), икономическата перспектива се появява, когато престане да се мисли в общи и безлични категории като „българин" или „ние", а в първо лице единствено число.

Неделчо Съботинов
на 26.10.2007 в 13:31:01 #10Прочетете книгата "Защо толкова малко успяваме?", там много добре е описана връзката народопсихолгия на българина и успехите и неуспехите му в живота. Горещо Ви я препоръчвам...А Аврамов си е прав, семката на това нашето население е сбъркана
Mamin Sin
на 26.10.2007 в 13:22:24 #9Човекът си е прав отвсякъде. Не мога да разбера обаче, защо всички го определяте като песимист. Нито един от форума не ми прилича на комунист, а основно за тях е характерен бодряшкия оптимизъм и грандоманщината. Ние не можем да бъдем либерални, никога! Първо, отдавна сме изпуснали момента, второ - сме природно мързеливи, трето - сме неорганизирани и хаотични, четвърто - сме сиромахомили и тарикати, пето - не сме особено интелигентни, има шесто, седмо.... Мога да продължа до 101 и обратно. И ако някой ревне, че не било вярно, веднага мога десетки аргументи да дам за обратното. Най - простият пример са народните приказки. Те дават идеален пример за народопсихологията ни (и на всяка една нация, разбира се...) Някой чел ли е скоро "Нероден Петко". Глупостта и тарикатщината там са издигнати в култ. Скоро я четох на детето и бях изумен. Със всичко написано по-горе не искам да кажа, че сме най-големите боклуци - аз съм българин и не се срамувам от това. Искам да спрем да се самонадценяваме постоянно. Ние не сме по-лоши, но не сме и по-добри от повечето от останалите нации по света. Просто трябва реално да си знаем мястото и да гоним реални цели. Това и Румен Аврамов е искал да обясни, ама някои зомбирани малоумници не го разбират.
Батко Тодоров
на 26.10.2007 в 12:16:33 #8Аз се приемам за успял бъгларин. Заплатата ми е много над средната. Имам жена и дете. Живея достойно в собствен дом и т.н. Докато у нас има такива черногледи и банални философи като автора на лекцията нещата ще боксуват. Докато има хора като част от далите мнение тук, които бягат панически от отечеството няма да се оправим. Има неща, които са по-важни от мен и от вас и от празнословията на един псевдо филосов. Родината е едно от тях. Докато нея я има ние сме ДЛЪЖНИ да работим за доброто й. Стотици хиляди само преди стотина години са загинали за да ни има нас. Жертвата, която днес ние трябва да направим е много по-малка.
Arhi
на 26.10.2007 в 09:38:57 #7do buddy ОК будди но това не го разбирам :"завършил колеж " има ли значение? аз съм завършил университет и все глегам да се усъваршенствам. Ако някой в БГ в завършил средно обр. (= колеж) найстина отива на заден план, защото по някаква неясна за мен причина в БГ се приема че ако имаш само средно обр. неможеш на вземаш по-сериозни позиции. Тук в чуйбина не е така. Ако си с университет ти казват БРАВО но само толкова. Всеки може да расте ако е кадърен.
Arhi
на 26.10.2007 в 08:50:56 #6до Патил "или просто запретнаха ръкави и направиха икономическо чудо. " ==="свикналия да мисли в народностна рамка българин"
buddy
на 26.10.2007 в 07:32:08 #5Патил Познаваш ли завършил колеж японец? Малайзиец? Китаец? Аз познавам. Амбициите им към професионално усъвършенстване са уникални. Резултатите от тези амбиции - също. На тези резултати хората по света се дивят. Познаваш ли завършили колеж българи? Сигурно познаваш. Аз също познавам. Амбициите им към професионално лентяйство са уникални. Резултатите от тези амбиции - също. На тези резултати хората по света се дивят. No more comments.
Патил
на 26.10.2007 в 00:42:55 #4Интересно дали идеите на Румен Аврамов могат да се приложат за държавите, които наистина направиха икономическо чудо. Дали Япония, Южна Корея, Тайван, Сингапур, Малайзия и другите азиатски тигри са се чудели имат ли предпоставки за растеж или просто запретнаха ръкави и направиха икономическо чудо.
alafek
на 26.10.2007 в 00:27:47 #3Затова и дясното в БГ не може да съществува!!!
lenko
на 25.10.2007 в 21:56:09 #2интересно...
Гоце
на 25.10.2007 в 19:39:38 #1мдааа....