Ваучерите за храна у нас са изгубили близо 45% от покупателната си стойност за последните пет години, показва анализ на Асоциацията на операторите на ваучери за храна в България. Основната причина е инфлацията при хранителните стоки, която налага спешна актуализация на необлагаемата месечна сума на ваучерите - от 200 лв. на 300 лв.
Какво показват цифрите?
Според данните на Евростат, ако се вземе предвид средната инфлация при хранителните продукти, загубата в покупателната способност на ваучерите за храна възлиза на 53% за последните пет години и на 38% за последните три години. Без да се включва инфлацията от началото на 2025 г., 200 лв. днес имат реалната стойност на едва 131 лв. от 2019 г. и 146 лв. спрямо 2022 г.
За да се запази покупателната стойност на 200 лв. от 2022 г., три години по-късно ваучерите трябва да бъдат поне 275 лв., сочат разчетите. Последната актуализация на сумата бе направена през 2022 г., а в момента стойността на българските ваучери за храна е сред най-ниските в ЕС.
Цените на хранителните продукти в България бележат значителен ръст. Според Европейската класификация на индивидуалното потребление, измерено чрез хармонизираната инфлация:
-
Хлябът е поскъпнал с 18,9%
-
Млечните продукти и яйцата - с 41,7%
-
Месото - със средно 41,1%
-
Зеленчуците - с 43,5%
Тези данни не отчитат последните увеличения от началото на 2025 г., когато хлябът поскъпна с нови 20%, краставиците с 13,7%, а олиото - с 5,4%.
Ефектът върху местната икономика
По-високата необлагаема сума на ваучерите би имала и фискален ефект - ще повиши събираемостта на ДДС заради по-голямото потребление на храна в страната. Ваучерите могат да бъдат използвани само в рамките на България, което допълнително стимулира местния бизнес.
Проучването Edenred Food Barometer 2024, проведено сред 6800 работещи, показва, че над 2/3 от служителите изразходват напълно сумата, предоставена във ваучери, до края на месеца. Ако тя бъде увеличена, 93% от хората биха пазарували повече продукти за домашна консумация, а 85% смятат, че ще подобрят качеството на храната си. Над половината от анкетираните (54%) споделят, че биха могли да обядват на работа всеки ден, без да се притесняват за бюджета си.
С оглед на растящите разходи за храна и несигурната икономическа обстановка, 72% от анкетираните смятат, че цените ще продължат да се покачват, а първото перо, което биха ограничили в бюджета си, е храненето в заведения. В същото време над 50% от домакинствата посочват, че храната заема над една трета от месечния им бюджет - и това е разход, който не са склонни да намалят.