Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) обяви, че започва производство във връзка с нормативната уредба, която регулира ваучерите за храна на електронен носител.

Дигитализацията на ваучерите - масово раздавани от работодателите на служителите им към заплатата, тъй като не плащат данъци върху тях, е процес, който сблъска бизнес и държава заради важния въпрос кой ще поеме допълнителните разходи.

Хипермаркетите алармират, че електронните ваучери могат да доведат до по-високи цени

Хипермаркетите алармират, че електронните ваучери могат да доведат до по-високи цени

Ще видим ли дисбаланс на пазара у нас?

Сред плюсовете са улеснената обработка, но най-вече възможността да се плаща точна сума: при старото положение обикновено хората плащаха с комбинация от ваучери и пари в брой или средства от личните си сметки. Не е случайно, че масово ваучерите в Европа са именно електронни.

Темата не е маловажна, тъй като касае 1,4 млрд. лева само през тази година.

5 ползи за работодателите от електронните ваучери

5 ползи за работодателите от електронните ваучери

Вижте и се убедете

Антимонополният орган е започнал работата си по случая след сигнал от физическо лице, получен на 2 октомври. "В сигнала се посочва, че от няколко месеца ваучерите за храна са в електронен вариант, с които се пазарува на принципа на картово плащане. Но определени малки магазини не работят със системата за електронни ваучери, тъй като трябва да заплащат 5% за всяка транзакция", пише в решението на КЗК.

От комисията цитират и интервю на изпълнителния директор на Сдружението за модерна търговия Николай Вълканов, в което той потвърждава информацията от сигнала, но и посочва, че "при хартиените ваучери имаше една такса за обработка, издаване, за целия процес по окомплектоване и винаги зависи от договорка между търговеца и оператора на ваучера на база на оборота, който ще осъществява. Сега при електронните - вместо да се понижи тази услуга, към стандартните такси към операторите ще се добавят още 0,7% банкови такси и ще се поемат от тези, които приемат ваучери".

България е последната държава в ЕС без електронни ваучери за храна

България е последната държава в ЕС без електронни ваучери за храна

Повече от половината от фирмите, които дават ваучери, са малки и средни предприятия с под 50 служители

"Съгласно Насоките на КЗК за оценка за съответствието на нормативни и общи административни актове с правилата на конкуренция, регулации, които значително увеличават разходите за навлизане или излизане от пазара, принадлежат към категорията ограничения на конкуренцията, които намаляват броя или кръга от участници на пазара", заявяват от антимонополния орган.

Затова и според тях има нужда от задълбочена оценка на нормативната уредба за ваучерите за храна, "за да се прецени дали са налице ограничения на конкуренцията, а ако да - дали са оправдани с оглед на постигане на други цели от обществено значение и дали тези цели могат да бъдат постигнати, без да се ограничава конкуренцията".