Електронните ваучери за храна, които се наложиха като популярен инструмент за стимулиране на покупателната способност, могат да създадат дисбаланс на пазара на дребно. За това предупреди Николай Вълканов - изпълнителен директор на Сдружението за модерна търговия в интервю за БНР.

Според хипермаркетите разходите за тези ваучери вместо да намаляват, се увеличават, което води до потенциални негативни ефекти за търговците и крайните потребители.

"При хартиените ваучери имаше една такса за обработка, издаване, за целия процес по окомплектоване и винаги зависи от договорка между търговеца и оператора на ваучера на база на оборота, който ще осъществява", обяснява Вълканов.

Снимка 657471

Източник: iStock Images

Експертът  посочва, че при електронните ваучери, вместо да се понижи тази услуга, към стандартните такси към операторите ще се добавят още 0.7% банкови такси и ще се поемат от тези, които приемат ваучери.

"За една компания, която трябва да поеме тези разходи, това означава, че или се отказвате от този паричен поток и той се насочва към други магазини, или го приемате, но по-някакъв начин трябва да компенсирате. Това може да доведе до увеличаване на цените", допълва Вълканов.

Правителството на Гърция подгони супермаркетите за високите цени със задължителни регулации

Правителството на Гърция подгони супермаркетите за високите цени със задължителни регулации

Според закона не могат да се правят никакви промоционални оферти или отстъпки за стоки, за които е имало увеличение на цените, в продължение на три месеца

Увеличаването на таксите за електронни ваучери може да има няколко негативни ефекта. Първо, това може да принуди част от търговците да се откажат от ваучерната система, ако тя стане икономически неизгодна за тях. Второ, за да компенсират нарастващите разходи, търговците могат да бъдат принудени да повишат цените, което би се отразило на потребителите.