Инфлацията става все "по-гореща" тема за дискусия сред инвеститори, анализатори и централните банки по света. Но този път в основата й са производствени проблеми, които по принцип се решават по-трудно, отколкото когато е стимулирана от потребителското търсене. Недостиг наблюдаваме по веригите за доставки, вариращи от чипове за производителите на автомобили, до контейнери за превоз на всякакъв род стоки от Китай.

Американската война между производителите на пилета например накара участниците да се презапасят с провизии. Тази година цените на пилешките гърди са се удвоили. Веригата за бързо хранене Chick-fil-A свърши сосовете. Burger King е имал проблеми с полуфабрикати - защото трудно са се намирали буркани, а не краставици.

Инвеститорите започват да се чудят какво означава всичко това.

Ако широко разпространеният недостиг доведе до продължителна, разрастваща се инфлация, Федералният резерв би могъл да обмисли повишаването на лихвените проценти. И само даване на сигнал за подобни действия може да е достатъчно, за да доведе до масирани разпродажби на пазарите. В края на краищата, десетилетие с почти нулеви лихви помогнаха за понижаване на индекса S&P 500 до това да се търгува за около 22 пъти прогнозираните печалби, близо до най-високото си ниво от "дот-ком" балона в началото на хилядолетието.

Но ако затрудненията в предлагането се облекчат, забавеното търсене е удовлетворено и икономическият растеж се върне на предпандемичното си ниво, ставките вероятно ще останат на исторически минимуми за по-дълго и фондовите индекси ще могат да продължат да блестят.

Помислете за трети, по-нюансиран резултат.

Причините за днешния недостиг са многобройни, разнообразни и променящи се. Но една тема обединява много от тях. Компаниите са прекарали десетилетия в мания към ефективността за сметка на инвестирането в устойчивост. Нашата дигитална, виртуална, споделена, икономика "точно навреме и когато са нужни" (по отношение на доставките) беше чудесна за маржовете на печалба, но остави много компании да не им достигат много неща - инсталации, оборудване и в някои случаи инвентар. Това може скоро да се промени. Някои тесни места ще продължат и през следващата година, а много компании ще се опитат да ги "запълнят".

Цените ще скочат това лято, но след това ще бъдат умерени, ако апатията на пазара на облигации е някакъв ориентир. Повишаването на заплатите може да се окаже по-трудно, но повечето големи компании, които са в състава на S&P 500, трябва да се справят достатъчно добре по две причини. Първо, автоматизацията и дългосрочното повишаване на производителността са намалили излагането им към заплатите; отнема средно едва двама работници, за да генерират 1 милион долара приходи днес, срещу осем през 1986 г. Второ, работниците също са клиенти и по-здравословната инфлация при най-ниските заплатите може да е здравословно като цяло.

Индексите на акциите могат да се изкачат след лятната вълна на инфлация и може би дори постепенно покачване на доходността на облигациите. Джонатан Голуб, главен стратегически акционер на САЩ в Credit Suisse, посочва, че напоследък акциите са нараснали в дните, когато очакванията за инфлация и доходност са се увеличили. Междувременно очакванията за печалбите се повишиха толкова бързо, че дори и при ръст на S&P 500 с около 12% през тази година, съотношението му цена/печалба леко се понижи.

"Всъщност мисля, че оценките изобщо няма да бъдат проблем, защото печалбите са толкова добри", казва Голуб. Той прогнозира, че S&P 500 ще завърши годината с 22% ръст, а цикличните акции ще удължат предимството си пред целия пазар, което са изградили, след като през ноември бяха обявени високоефективните ваксини срещу Covid-19.

BofA Research прогнозира, че компаниите ще заделят част от нарастващите си печалби, за да компенсират недоразхода си за заводи и оборудване от миналото. Средната възраст на дълготрайните активи е достигнала нива, които не са наблюдавани от 60-те години насам.

Инвеститорите, които искат да допълнят индустриалната си експозиция, може да искат да се съсредоточат върху компании, които продават машини и ноу-хау за укрепване на веригите за доставки, като Oshkosh (тикер: OSK) и XPO Logistics (XPO). Що се отнася до акциите за растеж, които поведоха печалбите на пазарите, през последните години, но напоследък спряха да правят това, инвеститорите избягват купуването на такива със съмнителни парични потоци.

"Цялата ликвидност, излята на пазара, създаде много развитие на нови компании, но всъщност намаля шанса за провал за компании, които вероятно би трябвало да се провалят", казва Ан Милети, която ръководи активните стратегии за акции в Wells Fargo Asset Management.

Как се стигна до този недостиг?

Някои еднократни събития определено съдействаха. Като например февруарския полярен вихър, който донесе рекордно ниски температури. Той затвори нефтохимическите заводи в Тексас, спирайки доставките на малко забелязани, но изключително важни стоки, като предпочитаната смола за задържане на компресирани дървени нишки.

Ураганът "Лора" през август миналата година подпали фабрика в Луизиана, от която производството на хлор не се възстанови напълно. Тази година лошото време в Бразилия и американския Среден Запад съдейства за поскъпването на царевицата.

Преминете към някои очевидни пандемични ефекти и някои по-малко очевидни. Времето, прекарано вкъщи, подхрани търсенето на велосипеди, както стационарни, така и мобилни.

Свиневъдите и преработвателите все още се възстановяват от миналогодишното затваряне на заводи от Covid-19, точно както ваксините и преминаването към храненето на открито, доведоха до голяма година за продавачите на хотдоци.

Доставките на някои стоки са се възстановили от едно "тясно място", но изглеждат уязвими за друго. Недостигът на тоалетна хартия в началото на пандемията дойде, когато производителите се калибрираха, за да опаковат по-малко ролки за ресторанти и офиси и повече за хранителни магазини. Натрупването не помогна. Сега ролките са в изобилие, но има недостиг на кораби за корабоплаване, което заплашва да наруши потока на дървесната маса, за да ги направи.

Проблемите в транспорта са много и всеобхватни. Контейнерите за превоз на повечето стоки в света изведнъж са трудни за осигуряване, но в същото време Даниел Миранда, президент на профсъюза Longshore and Warehouse Local 94, който работи на две масивни пристанища в Калифорния, вижда твърде много от тях.

"Вашите стоки са на пристанището, но кой ще ги вземе?" пита той. "Ако не ми вярвате, ще ви заведа до Лос Анджелис, Лонг Бийч и ще видите, че са подредени високо на осем нива."

Обработването на доковете, казва анализаторът на транспорта на Evercore ISI Джонатан Чапел, е проблематично по няколко направления - твърде малко разтоварваща техника, твърде малко камиони за товарене, твърде малко складово пространство, твърде малко складови работници и тесни условия в железопътните услуги.

Има и пулсиращи ефекти от недостига на ключови компоненти. Apple (AAPL) казва, че недостигът на полупроводници ще задържа производството на iPad и Mac и ще струва от 3 до 4 милиарда долара пропуснати приходи през това тримесечие. Ford Motor (F) заяви, че проблемите с осигуряването на чипове ще извадят 2.5 милиарда долара от оперативната печалба тази година, а General Motors (GM) изчислява загубата на печалба - на между 1.5 и 2 милиарда долара.

Разбира се, много недостиг на предлагане се дължи на това, че производителите просто предполагат твърде ниско търсене. В началото на пандемията дървесните дворове спряха да поръчват от дъскорезници, защото кой би си помислил, че някой ще иска да строи по време на пандемия? Сега изглежда, че всички отказали се дъскорезници се опитват да наваксат. Но намаленото предлагане в среда на силно търсене, доведе до рекордни цени на дървесината.

Изненадата на търсенето, от своя страна, се подхранва от ефекта на богатството на извисяващия се фондов пазар и изместването на потреблението от пътувания и развлечения към стоки. Правителствените плащания за облекчения са намалили трудностите за отделните лица, но като цяло те вероятно са допринесли за търсенето, надхвърлящо предлагането.

"Нивото на стимула изглежда по-голямо от размера на проблема", казва Голуб от Credit Suisse.

Недостигът на всичко

Всичко изброено до тук са скорошни проблеми. Има един, който се утвърждава от десетилетия преди пандемията. Производството тип "точно навреме", разработено от Toyota през 70-те години и постепенно възприето от компаниите по целия свят, освободи капитала и увеличи маржа на печалбата и възвръщаемостта на акционерите.

Има много вариации на подхода, като производство с непрекъснат поток и производство с кратък цикъл или просто производство, а модерният софтуер за вериги за доставки и технологията за проследяване издигнаха ефективността до нови висоти.

Това работи достатъчно добре при нормални условия или дори умерени шокове, когато производителите винаги могат да превключат стоките от кораби към по-скъпи самолети, за да посрещнат поръчките. Но пандемията и преди нея търговска война между САЩ и Китай изложиха рискове, като се съсредоточиха твърде тясно върху ефективността.

Мениджърите на веригите за доставки сега говорят за преминаване от подхода "точно навреме" към такъв за всеки случай. В проучване от миналата година, публикувано от Съвета на специалистите по управление на веригите за доставки, 42% казват, че веригите за доставки са станали твърде слаби. Поправките за това включват приближаване на производството до клиентите и укрепване на запасите, което ще изисква повече складови площи.

Intel например, харчи 20 милиарда долара за изграждането на две нови чип фабрики в САЩ. GM и неговият корейски партньор LG Chem изграждат втора фабрика за батерии в Тенеси за 2.3 милиарда долара. Очаква се складовото пространство в САЩ тази година да се покачи с 8%, според прогнози на Dodge Data & Analytics.

Оценките за много индустриални запаси изглеждат повишени, но това е оправдано от цикъл, който е в ранните етапи на възстановяване, с вероятни ревизии на прогнозите за печалбите, според индустриалните анализатори от KeyBanc Capital Markets.

"Смятаме, че непрекъснатите предизвикателства във веригата на доставки могат да стимулират дългосрочни инвестиции за повече изнесени проекти, инженеринг и производствени възможности, както и увеличено използване на роботиката, автоматизацията и индустриалния Интернет на нещата", пишат те в скорошен доклад.

Един от изборите им за акции е Oshkosh, производител на въздушни работни платформи и специални камиони, включително циментомесители, който се търгува при 17 пъти по-голяма прогнозна печалба. Друга е Wesco International (WCC), с 14 пъти по-голяма печалба, чиито дейности включват доставка на електрическо и автоматизиращо оборудване за капиталови проекти.

Анализатори от Credit Suisse казват, че пазарът на автоматизация на складовете ще се удвои до 2026 г., дори когато пандемията изчезне. Най-добрите им акции, свързани с тази тема, са XPO Logistics, търгувани при 22 пъти печалбата и двойка индустриални конгломерати: Honeywell International (HON) за 27 пъти печалбата и германската Siemens (SIEGY) на 18 пъти.

BofA препоръча компании, чиито продажби реагират бързо на разходите за нежилищни дълготрайни активи. В исторически план те включват Lam Research (LRCX), 24 пъти печалбата; интелигентен фабричен доставчик Rockwell Automation (ROK), 27 пъти; Deere (DE), 19 пъти; и Caterpillar (CAT), 23 пъти.

Кога недостигът ще се изчисти?

Някои анализатори смятаха, че веригите за доставки ще се запълнят до март, но сега изглежда, че това няма да се случи дори и през лятото. Голуб от Credit Suisse предполага, че ще са необходими повече от два-три месеца, но едва ли ще са необходими две или три години.

*Материалът е с аналитичен характер и не е препоръка за търговия на ценни книжа