След финансовата криза от 2007-2009 г. дисбалансите и рисковете в световната икономика се изострят от политически грешки. Така че вместо да се справят със структурните проблеми, които финансовият срив и последвалата рецесия разкриха, правителствата създават предпоставки, които могат да направят следващата голяма рецесия неизбежна.

Всъщност, според някои експерти, голямата репресия е вече тук.

"Голямата репресия" може да е още по-грозна от спада отпреди десетилетие, според икономиста Дейвид Розенберг. Последният, често е наричан "мега-мечка", заради негативните сценарий, които рисува. Но мнението на Розенберг не бива да се пренебрегва с лека ръка.

В "базовия случай" за американската икономика, публикуван от Розенберг, икономиката се отваря поетапно през май в индустриите и регионите. Ще има "периодични успехи и неуспехи по отношение на броя на случаите на COVID-19, които ще са достатъчни, за да направят хората по-малко уверени в разходите си, отколкото преди кризата. В тази прогноза не е разработена ваксина, но лечението, което облекчава най-лошите респираторни симптоми се е появило в рамките на следващите шест месеца", пише той.

Какво означава това за икономиката и финансовите пазари, според него?

Свиване с 30% на реалния брутен вътрешен продукт през второто тримесечие, отрицателен годишен ръст на потребителските цени за 5 тримесечия и безработица от 14.2% до края на 2020 г., средно 13% през 2021 г.

Доходността по 10-годишните облигации на Министерството на финансите, която в момента е 0.658, потъва още повече всяко тримесечие и достига до 31 базисни пункта до четвъртото тримесечие на тази година, както и 18 базисни пункта през 2021-ва година. Доходността пада, когато цените на облигациите се повишават. Инвеститорите във високодоходния дълг се насочват към изходите, оставяйки тези облигации с над 700 базисни пункта по-скъпи от държавните облигации в края на тази година.

Акциите достигат дъно през второто тримесечие, като S&P 500 се понижава до 2000 пункта, след което започва "бавно възстановяване". Но то няма да е бързо: индексът ще е средно само 2600 през 2021 г. Казано по друг начин, Розенберг предполага, че акциите ще поевтинеят с 30% през следващите месеци, след което ще прекарат по-голямата част от следващите 18 месеца в плавно възстановяване до оценки с 10% по-ниски от текущите.

Розенберг също така определя "най-добрият случай", който зависи от ваксина или лечение на вируса, които се очакват през следващите шест до 12 месеца. Тази перспектива включва средно около 9% безработица за следващите две години, борсово дъно от 2 500 за S&P 500 през второто тримесечие и цикличното ниско ниво от 29 базисни пункта за 10-годишните облигации през 2021 г.

Най-лошият сценарий не включва ваксина, нито лечение, а втора вълна на вируса през следващата зима, което силно намаля доверието на бизнеса и домакинствата. В тази перспектива процентът на безработните достига 20% и остава средно 17.5% до 2021 г.

Дефлацията се повишава. "Помислете как години наред няма сила на ценообразуване за тези корпоративни парични потоци в бъдеще", пише Розенберг, "дори държавната намеса не е в състояние да се противопостави на намаляващото търсене. Япония е класическият пример за това."

Дори и при този най-лош сценарий обаче Розенберг не приема, че Федералният резерв на САЩ ще отведе лихвените проценти при отрицателни нива: 10-годишните облигации докосват 31 базисни пункта през четвъртото тримесечие и остават при 19 базисни пункта през 2021-ва година.

Но ще има много повече щети, нанесени на фондовата борса. S&P 500 ще види дъно при 1800 през второто тримесечие и ще е средно само 2200 през 2021 година според експерта.

Перспективите за "V"-образно възстановяване са твърде малки. Ето 10-те най-зловещи риска:

Сред анализаторите намалява мнението, че ще видим бързо възстановяване след настоящата криза. За съжаление, дори ако Голямата рецесия доведе до по-слабо U-образно възстановяване през тази година, L-образна "по-голяма депресия" ще последва по-късно през това десетилетие, поради 10 зловещи и рискови тенденции.

Дефицитите и дълговете

Първата тенденция се отнася до дефицитите и техните последващи рискове: дългове и неизпълнени задължения. Реакцията на политиката на кризата COVID-19 води до значително увеличение на фискалния дефицит - от порядъка на 10% от БВП или повече - в момент, когато нивата на публичния дълг в много страни бяха вече високи, ако не и неустойчиви.

Популистките лидери често се възползват от икономическата слабост, масовата безработица и нарастващото неравенство. В условията на засилена икономическа несигурност ще има силен импулс към "хеликоптерни пари".

По-лошото е, че загубата на доходи за много домакинства и фирми означава, че нивата на дълга на частния сектор също ще станат неустойчиви, което потенциално ще доведе до масови неизпълнения и фалити. Заедно с нарастващите нива на публичния дълг, всичко това гарантира по-анемично възстановяване от това, което последва Голямата рецесия преди десетилетие.

Демографската бомба със закъснител в развитите икономики

Коронавирусната криза показва, че много повече публични разходи трябва да бъдат разпределени за здравните системи и че универсалната медицинска помощ и други обществени блага са необходимост, а не лукс. Въпреки това, тъй като повечето развити страни имат стареещи общества, финансирането на такива разходи в бъдеще ще увеличи косвените дълговете на днешните нефинансирани системи за здравеопазване и социално осигуряване.

Нарастващият риск от дефлация

В допълнение към причиняването на дълбока рецесия, кризата създава и масивна изолация на стоки (неизползвани машини и капацитет) и пазари на труда (масова безработица), както и предизвикване на срив на цените на стоки като нефт и промишлени метали. Това прави дефлацията на дълга вероятна, увеличавайки риска от несъстоятелност.

Четвъртата заплаха е свързана с понижаването на валутата

Тъй като централните банки се опитват да се борят с дефлацията и да се справят с риска от увеличаване на лихвите (вследствие на масовото нарастване на дълга), паричната политика ще стане още по-нетрадиционна и всеобхватна.

В краткосрочен план правителствата ще трябва да управляват монетизирани фискални дефицити, за да избегнат депресия и дефлация. И все пак, с течение на времето, постоянните отрицателни шокови доставки от ускорената деглобализация и подновения протекционизъм ще направят стагфлацията почти неизбежна.

По-широкият дигитален срив в икономиката

С милиони хора, които губят работата си или работят и печелят по-малко, неравенството в доходите и богатството на икономиката на 21-ви век ще се разширява още повече. За да се предпазят от бъдещи сътресения по веригата на доставки, компаниите в развитите икономики ще пренасочат производството от региони с ниски разходи на вътрешни пазари, към такива с по-високи разходи. Но вместо да помага на работниците у дома, тази тенденция ще ускори темповете на автоматизация, оказвайки натиск върху заплатите и допълнително разпалвайки пламъците на популизма, национализма и ксенофобията.

Деглобализация

Пандемията ускорява тенденциите към фрагментиране, които вече бяха в ход. Съединените щати и Китай ще се отделят по-бързо, а повечето страни ще отговорят, като приемат още по-протекционистични политики за защита на местните фирми и работници от глобални смущения.

Следпандемичният свят ще бъде белязан от по-строги ограничения върху движението на стоки, услуги, капитал, труд, технологии, данни и информация. Това вече се случва във фармацевтичния, медицинския и хранителния сектор, където правителствата налагат експортни ограничения и други протекционистки мерки в отговор на кризата.

Реакцията срещу демокрацията ще засили тази тенденция

Популистките лидери често се възползват от икономическата слабост, масовата безработица и нарастващото неравенство. В условията на засилена икономическа несигурност ще има силен импулс за това. Работниците със сини яки и широки групи от средната класа ще станат по-податливи на популистка реторика, по-специално на предложения за ограничаване на миграцията и търговията.

След като администрацията на Тръмп положи всички усилия да обвинява Китай за пандемията, режимът на китайския президент Си Дзинпин ще удвои твърдението си, че САЩ заговорничат, за да предотвратят мирния възход на Китай. Китайско-американското разделяне в търговията, технологиите, инвестициите, данните и паричните договорености ще се засили.

По-лошото е, че това дипломатическо разпадане ще постави началото на нова студена война между САЩ и нейните конкуренти - не само Китай, но и Русия, Иран и Северна Корея.

С наближаването на президентските избори в САЩ има всички причини да очакваме подем в тайната кибер война, което потенциално води дори до конвенционални военни сблъсъци. И тъй като технологията е основното оръжие в борбата за контрол на индустриите на бъдещето и в борбата с пандемиите, американският частен технологичен сектор ще става все по-интегриран в националния комплекс за сигурност и индустрията.

Краен риск, който не може да бъде пренебрегнат, е нарушаването на околната среда, което, както показа кризата COVID-19, може да доведе до много по-голям икономически хаос от финансова криза.

Повтарящите се епидемии (ХИВ от 80-те години, SARS през 2003 г., H1N1 през 2009 г., MERS през 2011 г., Ебола през 2014-16 г.) са, като климатични промени - по същество бедствия, причинени от човека, породени от лоши здравни и санитарни стандарти, злоупотреба с естествени системи и нарастващата взаимосвързаност на глобализирания свят. Пандемиите и многото болезнени изменения на климата ще станат по-чести, тежки и скъпи през следващите години.

Тези 10 рискове, които вече бяха сериозни, дори преди настъпването на пандемията от СОVID-19, сега заплашват да подхранват перфектната буря, която може да насочи цялата световна икономика в десетилетие на отчаяние.

До 2030-те години технологията и по-компетентното политическо лидерство може да са в състояние да намалят, разрешат или сведат до минимум много от тези проблеми, пораждайки по-приобщаващ, кооперативен и стабилен международен ред.