Какво е "метавселената" и колко доходоносна ще бъде тя за технологичните компании? Зависи кого питате.

Общоприетото определение на концепцията е цифрово изживяване, което съчетава виртуална реалност, поточно видео, мобилни игри като Roblox и Fortnite, криптовалути, социални медии, 5G, изкуствен интелект и имейл - и всичко това на едно място. "Това е като всичко в технологиите: всеки определя нововъзникващ пазар, който най-добре отговаря на неговите силни страни и нужди", каза Зевс Керавала, главен анализатор в ZK Research, пред MarketWatch.

Когато Марк Закърбърг сподели своята версия за "метавселената", заради което промени и името на Facebook на Meta Platforms, той каза, че не иска това да бъде "градина със стени", а по-скоро част от по-голяма, отворена екосистема. Това беше не толкова фина нападка към Apple, една от многото, които Зукърбърг направи, когато проповядваше за откритост на метавселената.

Антагонистите на Apple - Epic Games и Facebook - виждат метавселената като начин за атака срещу Apple от финансова, стратегическа и правна гледна точка. Но Диоселин Гонзалес, бивш главен софтуерен архитект в Microsoft Research, вярва, че повечето корпорации са ангажирани в отчаяно заграбване на "земя" за част от пазара на метавселената, за да могат да я превърнат в своя собствена версия на App Store на Apple или Google Play на Alphabet.

"Facebook предупреждава за затворения Apple Store, но той ще има собствена оградена градина в метавселената, въз основа на своята история", каза тя пред MarketWatch.

На технологична конференция в Южна Корея тази седмица главният изпълнителен директор на Epic Games Inc. Тим Суини сравни метавселената с универсален магазин за приложения, който работи във всички операционни системи и предлага на разработчиците алтернатива на доминирането на Apple и Google в икономиката на смартфоните. Epic, един от лидерите в нововъзникващата метавселена с популярната си игра Fortnite, съди Apple и Google във федерален съд за антитръстово поведение.

"През следващите десетилетия метавселената има потенциала да се превърне в част от световната икономика за много трилиони долари, отворена за всички компании по света като равни", каза Суини. "Правилата на Apple и Google забраняват на други компании да създават метавселената, за да могат сами да доминират в нея и да я облагат с данъци. Не трябва да позволяваме на тези две компании да доминират в нашия дигитален живот."

"Многотрилионният" потенциал на метавселената, както е очертан от Суини, подчертава загрижеността на инвеститорите относно различните дефиниции на метавселената: Пазарните оценки варират в широки граници.

Илюстрирайки неговите огромни свойства и широки технологии, се очаква пазарът на метавселена да бъде на стойност 800 милиарда долара до 2024 г., според Bloomberg Intelligence. Междувременно изпълнителният директор на Roblox Дейвид Базуки предвижда общ адресируем пазар от около 200 милиарда долара във всяка от категориите мобилно, стрийминг съдържание и социални медии.

Има много по-дръзки оценки: анализаторът от Morgan Stanley Брайън Новак се позовава на общ адресируем пазар от 8 трилиона долара сред потребителите в САЩ, но това идва с множество предупреждения. Въвеждането "няма да бъде бързо или лесно", каза Новак, поради несигурността по отношение на преживяването на метавселената, недоверието на потребителите към Facebook с техните лични и корпоративни данни.

Мултивселена от метавселени

Засега почти всяка компания дефинира метавселената, по начин, който я доближава до силните й страни, според Джейкъб Навок, главен изпълнителен директор на Genvid Technologies, създател на усъвършенствана интерактивна технология за стрийминг. За Facebook това е умението на компанията в социалните медии. Главният изпълнителен директор на Microsoft Сатя Надела свързва своето устройство HoloLens с метавселената, докато главният изпълнителен директор на Walt Disney Боб Чапек смята Disney+ за нещо, което ще се доближи до метавселената. Суини описва изживяването Fortnite като метавселена, защото това е виртуално 3-D пространство, което смесва игрови и неигрови елементи.

"Хората мислят за метавселената с главно M като за грандиозно, теоретично нещо, което е трудно да се дефинира", каза пред MarketWatch Алекс Хауланд, президент на Virbela, която е разработила 3-D виртуална платформа за дистанционно сътрудничество. "Вероятно е по-добре да мислим за метавселената като съвкупност на подметавселени, които обслужват специфични пазари в игрите, компаниите и другаде" каза още Хауланд."В интерес на истината, това ще отнеме поне 10 години", каза той.

Най-чистата игра в бавно развиващата се метавселена вероятно е Roblox, производител на видеоигри, където играчите могат да добавят аксесоари към аватар с виртуално оборудване и да го използват в различни изживявания. Компанията, която стана публична през март, нарича себе си "платформа за съвместно преживяване на хората".

По-важното е, че Roblox се счита за градивен елемент на метавселената, тъй като неговият софтуер, популярен сред тийнейджърите, дава на потребителите и разработчиците инструментите за създаване на 3-D дигитални светове.

"Човешкото съвместно преживяване, което ние наричаме категория, може да отнеме известно време, за да се изгради, но смятаме, че тази конвергенция на технологиите (мобилни игри, видео стрийминг и социални медии) може да бъде по-голяма от всичките три от тези пазари, взети заедно", каза Базуцки по време на деня на инвеститора на компанията във вторник.

Премия за технологията за рисуване на изображения в метавселената също е в полза на производителите на чипове Nvidia и Qualcomm, както и Unity Software. На своята конференция за разработчици на GTC през ноември, Nvidia добави повече възможности към своята платформа за съвместно инженерство и моделиране на метавселена. Това включва способността да се изграждат "дигитални близнаци" от автомобили, роботи и други проекти от реалния свят, за да се ускори развитието.

"Всички нетехнологични компании, с които разговаряме - за облекло, развлечения и др. - работят по метавселенски стратегии", каза Майк Рубин, главен изпълнителен директор и основател на разработчика Dreamium Labs, пред MarketWatch. "Някои вече се занимават със света на NFT."

"Напълно потапящо изживяване с метавселена изисква специализирана хардуерна и софтуерна технология за свързване на много движещи се части. Виртуалната реалност и разширената реалност са просто входна точка към екзотичен микс от приложения в NFT, изкуствен интелект, 5G мрежи, периферни изчисления и облачни изчисления. И входната точка започва със смартфони, преди да премине към слушалки", смята Рубин.

Свободата идва от подмяната на смартфона, но вероятността виртуалните слушалки да заменят смартфона след пет години е почти никаква, казват Навок. Съобщава се, че Apple работи върху собствени очила и/или слушалки. И все пак това не е направило нищо, за да разубеди десетки компании да следват стратегия за метавселената, въпреки тънката времева линия на появата на пазара, разчитането му на модни думи, объркването относно това какво точно представлява метавселена и някои направо луди оценки за размера на пазара.

От виртуален частен самолет на стойност 47 милиона долара, съоснователят на Mytaverse Кени Ландау предлага обиколка на бъдещето и предупредителен изстрел за бъдещите корпоративни участници на пазара.

"Facebook се опитва да узорпира метавселената с версия на собствената си метавселена", каза той по време на виртуално интервю в самолета. "Но големи компании като Facebook или Microsoft трябва да демократизира изживяването и да го направи приобщаващо."

Mytaverse, стартъп, който се появи в началото на пандемията, е една от стотиците компании, които се конкурират в съзвездието на метавселената. Платформата на Mytaverse наскоро беше използвана от PepsiCo за провеждане на среща с представители на Amazon.com и Microsoft.

Наскоро ребрандираната Meta навлиза в следващата си фаза, опитвайки се да сложи ново име на най-новата итерация на технологията. Но при най-новия си удар във виртуалната реалност, Силиконовата долина и Facebook са изправени пред дългогодишни усилия, в които Apple и Google до голяма степен ще останат на власт още няколко години, защото смартфоните остават основната точка за влизане в метавселената, твърдят Навок и други.

"Възприятието е, че Facebook е метавселената или метавселената е равна на Facebook. Но в сегашното си състояние Meta като компания не може да притежава или да създава метавселената", каза технологичният футурист Кати Хакъл пред MarketWatch. "Нито една компания няма да притежава или дефинира метавселената."

Следователно, добави тя, компаниите от Fortune 200 вероятно ще грабнат компаниите за игри чрез придобивания през следващата година, за да стартират своите метавселенски стремежи.През последните месеци Meta тихомълком си партнира с или купи шепа компании за игри и виртуална реалност, за да изгради мечтите си за метавселена. Ден след като тогавашният Facebook обяви промяната на името си миналия месец, според съобщенията компанията е похарчила повече от 500 милиона долара, за да купи Within, стартъп, основан от VR пионера Крис Милк, известен със своето приложение за тренировки Supernatural.

Преди това Meta подписа споразумения с Unit 2 Games, което прави платформата за създаване на съвместни игри Crayta; Bigbox VR, разработчик на популярна игра за очилата Oculus VR на Facebook; и създателя на виртуални игри Downpour Interactive.

*Материалът е с аналитичен характер и не е съвет за покупка или продажба на акции на финансовите пазари.