Докато има магазини, със сигурност ще има и търговски трикове. Гигантски надписи "Промоция!", "Само днес!", "За кратко при нас!". Шарени цифри. Всевъзможни манипулации на потребителското изживяване с цел да си тръгнем от обекта с още дузина неща, които даже и през ум не ни е минавало да включим в списъка си за пазар.

Изглежда обаче икономическата ситуация, развитието на дигиталните технологии и собствения досегашен опит (добър или лош) променят навиците на купувачите. Българският потребител все по-рядко пазарува импулсивно и вместо това търси информация онлайн за характеристиките на продукта и възможностите да го вземе на промоция.

Това показват резултатите от международното проучване The State of Shopping 2025 на компанията Shopfully, чиито дигитални решения насърчават физическото пазаруване. В миналото тя работеше у нас под името Offerista Group.

Как ще изглеждат касовите бележки след приемането на еврото

Как ще изглеждат касовите бележки след приемането на еврото

За повече от 12 месеца те ще трябва да са в две валути

Все по-спестовно, все по-смарт

Цели 53% от анкетираните български потребители не очакват подобрение в покупателната си способност до края на 2025 г., а повече от една трета (36,3%) планират да продължат да пестят дори при увеличение на доходите. Цената е сред водещите критерии за избор на 60% от потребителите.

Според управителя на Shopfully за България Кристина Милкова "българите вече не пазаруват импулсивно - те сравняват, изчакват и взимат информирани решения".

Снимка 722704

Източник: Shopfully

И, все пак, от какво е резултат тази промяна на поведението - по-големи икономически трудности или по-висока осъзнатост? "От една страна, икономическата несигурност определено прави българските потребители по-предпазливи - 53% не очакват подобрение в покупателната си способност. От друга страна, наблюдаваме и поколенческа промяна към по-информирано пазаруване. Днешните потребители имат достъп до повече информация от всякога чрез дигитални инструменти, приложения за сравнение на цени и онлайн отзиви. Ставаме свидетели на възхода на т.нар. "смарт потребител" - човек, който използва икономическия натиск като мотивация да бъде по-умен в разходите си", посочва пред Money.bg Милкова.

Факторът "евро"

Две цени. Първо по-ниската, под нея е по-високата. Едри и четливи цифри. Неясни дребни знаци в края - човек трябва да се приближи доста и да се загледа, за види, че след по-малката сума има €, а след по-голямата - "лв.". Реален пример от обект на международна верига с над 60 магазина в България.

С подобни "тестови фази" на ръба на това, което на Запад наричат black pattern, не е чудно, че очакванията на Милкова са видимите и сега тенденции на предпазливо поведение само да се задълбочат: "В краткосрочен план очакваме потребителите да станат още по-чувствителни към цените, докато се адаптират към новата валута и евентуално се сблъскат с ценови корекции по време на прехода. Това ще доведе до засилено търсене на прозрачна ценова информация и промоционални оферти".

"С еврото цените се покачват, но не заради самата валута, а заради търговците"

"С еврото цените се покачват, но не заради самата валута, а заради търговците"

Ростислав Русинов, ръководител на българския клон на естонската банка Big Bank, пред Money.bg

Именно затова според нея голямо предизвикателство пред търговците ще бъде да създадат и приложат ясни комуникационни стратегии и да си помогнат за тях с дигитални инструменти - за да се запази прозрачността и да се укрепи доверието.

Кристина Милкова

Източник: Личен архив

Кристина Милкова

"В средносрочен план приемането на еврото би трябвало всъщност да бъде от полза за потребителите, тъй като ще улесни трансграничното сравнение на цени и потенциално ще увеличи конкуренцията между търговците", убедена е тя.

Хартиената брошура отказва да умре

Когато говорим за доверие, има и друга битка. Макар все повече офлайн покупки да се правят след онлайн проучване, цели 31% от запитаните в проучването български потребители все още не използват приложения и виртуални, защото не им вярват достатъчно.

"Много български потребители - особено от по-възрастните поколения - все още предпочитат осезаемото усещане при разглеждането на печатни материали. Освен това, печатните брошури служат като инструменти за планиране в домакинствата, които семействата използват заедно", отбелязва Кристина Милкова.

При по-младите потребители обаче се наблюдава ясно изразена промяна - предпочитат динамичните и персонализирани дигитални канали. Така очакването е печатните брошури все пак да отпадна, но постепенно, а не изведнъж.