Докато има магазини, със сигурност ще има и търговски трикове. Гигантски надписи "Промоция!", "Само днес!", "За кратко при нас!". Шарени цифри. Всевъзможни манипулации на потребителското изживяване с цел да си тръгнем от обекта с още дузина неща, които даже и през ум не ни е минавало да включим в списъка си за пазар.
Изглежда обаче икономическата ситуация, развитието на дигиталните технологии и собствения досегашен опит (добър или лош) променят навиците на купувачите. Българският потребител все по-рядко пазарува импулсивно и вместо това търси информация онлайн за характеристиките на продукта и възможностите да го вземе на промоция.
Това показват резултатите от международното проучване The State of Shopping 2025 на компанията Shopfully, чиито дигитални решения насърчават физическото пазаруване. В миналото тя работеше у нас под името Offerista Group.
Все по-спестовно, все по-смарт
Цели 53% от анкетираните български потребители не очакват подобрение в покупателната си способност до края на 2025 г., а повече от една трета (36,3%) планират да продължат да пестят дори при увеличение на доходите. Цената е сред водещите критерии за избор на 60% от потребителите.
Според управителя на Shopfully за България Кристина Милкова "българите вече не пазаруват импулсивно - те сравняват, изчакват и взимат информирани решения".

Източник: Shopfully
И, все пак, от какво е резултат тази промяна на поведението - по-големи икономически трудности или по-висока осъзнатост? "От една страна, икономическата несигурност определено прави българските потребители по-предпазливи - 53% не очакват подобрение в покупателната си способност. От друга страна, наблюдаваме и поколенческа промяна към по-информирано пазаруване. Днешните потребители имат достъп до повече информация от всякога чрез дигитални инструменти, приложения за сравнение на цени и онлайн отзиви. Ставаме свидетели на възхода на т.нар. "смарт потребител" - човек, който използва икономическия натиск като мотивация да бъде по-умен в разходите си", посочва пред Money.bg Милкова.
Факторът "евро"
Две цени. Първо по-ниската, под нея е по-високата. Едри и четливи цифри. Неясни дребни знаци в края - човек трябва да се приближи доста и да се загледа, за види, че след по-малката сума има €, а след по-голямата - "лв.". Реален пример от обект на международна верига с над 60 магазина в България.
С подобни "тестови фази" на ръба на това, което на Запад наричат black pattern, не е чудно, че очакванията на Милкова са видимите и сега тенденции на предпазливо поведение само да се задълбочат: "В краткосрочен план очакваме потребителите да станат още по-чувствителни към цените, докато се адаптират към новата валута и евентуално се сблъскат с ценови корекции по време на прехода. Това ще доведе до засилено търсене на прозрачна ценова информация и промоционални оферти".
Именно затова според нея голямо предизвикателство пред търговците ще бъде да създадат и приложат ясни комуникационни стратегии и да си помогнат за тях с дигитални инструменти - за да се запази прозрачността и да се укрепи доверието.

Източник: Личен архив
Кристина Милкова
"В средносрочен план приемането на еврото би трябвало всъщност да бъде от полза за потребителите, тъй като ще улесни трансграничното сравнение на цени и потенциално ще увеличи конкуренцията между търговците", убедена е тя.
Хартиената брошура отказва да умре
Когато говорим за доверие, има и друга битка. Макар все повече офлайн покупки да се правят след онлайн проучване, цели 31% от запитаните в проучването български потребители все още не използват приложения и виртуални, защото не им вярват достатъчно.
"Много български потребители - особено от по-възрастните поколения - все още предпочитат осезаемото усещане при разглеждането на печатни материали. Освен това, печатните брошури служат като инструменти за планиране в домакинствата, които семействата използват заедно", отбелязва Кристина Милкова.
При по-младите потребители обаче се наблюдава ясно изразена промяна - предпочитат динамичните и персонализирани дигитални канали. Така очакването е печатните брошури все пак да отпадна, но постепенно, а не изведнъж.