Движението на хората от западната част на Стария континент и техните многобройни гости от цял свят в последните десетилетия бе силно улеснено от бързо развиващите и поевтиняващи самолетни превози. В последно време обаче затегнатите мерки за сигурност и други летищни проблеми поставят въпроса за увеличеното реално времетраене на този вид пътувания. Напоследък към това можем да прибавим и покачващите се цени и рязкото намаляване на евтините билети на фона на енергийната криза.

През август тази година италианците пуснаха високоскоростна железопътна връзка от Рим до Неапол и Флоренция, като следващата дестинация е Венеция.

В тази връзка решихме да погледнем как стоят нещата с високоскоростните влакове в Европа като цяло и станаха ли те перспективна алтернатива на въздушния транспорт.

Снимка 589159

Източник: FrecciaRossa

Италия

Най-бързите влакове на полуострова се наричат ​​FrecciaRossa. Те са собственост на компанията Trenitalia и развиват повече от 300 километра в час, свързвайки важни метрополни зони на страната като Рим, Милано, Неапол и Торино.

Скоро Венеция и южното пристанище и курортен град Бари също ще бъдат добавени към тези дестинации. Влаковите пътувания от летището в Рим са свързани с международните полети, така че влакът може да се превърне в алтернатива на нискотарифните авиокомпании, обслужващи вътрешни италиански полети.

Билетите обикновено са евтини: можете да стигнете от Рим до Неапол за час и малко и 30 евро, въпреки факта, че самолетът ще струва поне сто - и това все пак е много добра сделка.

Друг вариант са екологичните влакове Italo EVO, които са направени от рециклирани материали и имат ниски въглеродни емисии, което дори и в случая с железницата това е важно за опазването на природата.

Компанията демонстрира прогресивен подход, често провежда продажби и промоции, така че е най-добре да се абонирате за техните акаунти в социалните медии и да изтеглите приложението, за да не пропуснете печеливша опция.

Снимка 589162

Източник: Wikipedia

Франция

Французите възнамеряват да удвоят мрежата от високоскоростни железопътни линии за 8 години, както и да увеличат пътническия трафик, който, между другото, вече е 110 милиона души годишно.

Мрежата TGV е "пусна пипала" и в съседните държави - Испания и Италия, Бенелюкс и Германия. Освен това френската компания има широка мрежа от бизнес партньори, което прави маршрутната й схема наистина впечатляваща.

Компанията и правителството в много близко бъдеще планират да разширят част от мрежата на юг, свързвайки Лангедок и Аквитания, както и Перпинян , Монпелие и Турен.

Освен това има планове за пускане на "бърз" влак от Париж до Берлин и обратно; в този случай, вместо обичайното денонощие, ще можете да стигнете от едната столица до друга за по-малко от 7 часа. Първо се планира да се пусне дневен влак, а след това с развитието на посоката към тях ще се добавят нощни влакове.

Снимка 589163

Източник: Wikipedia

Великобритания

Британците по-принцип са по-консервативни и не обичат особено високоскоростната комуникация. Дълги години в страната работеше само една бърза линия - High Speed ​​​​1 (HS1), свързваща столичните жп гари и тунела под Ламанша. Влаковете Eurostar се движат по този участък със скорост над 200 километра в час, както и крайградските влакове до Кент.

Превозната капацитет на тази разклонена линия е значително по-висока от действително демонстрираната; ако днес обслужва 11 милиона чужди граждани и още 15 милиона жители на Обединеното кралство, то тунелът е проектиран за 50 милиона пътници годишно.

Основният маршрут на мрежата свързва британската и френската столици; влакът преодолява маршрута за час и половина и билет за сто евро. Нискотарифните авиокомпании предлагат малко по-кратко време време и по-скромна цена, но това е заблуда. Гарите са разположени съответно в центъра на Париж и Лондон, докато летищата са разположени в периферията и трябва да стигнете до тях прекарвате доста време в обществен транспорт или в търсене на такси. Да не говорим за проверките по летищата...

След като се отказаха от членството в ЕС, британците решиха да започнат изграждането на вътрешни високоскоростни линии; High Speed ​​​​2 (HS2) ще свърже Лондон и Бирмингам, а след това релсите ще се придвижат към индустриалните градове на средна Англия, като Манчестър и Нотингам.

Тази перспектива е много далечна: след като започнаха строителството през 2009 г., британците не бързаха и планират да пуснат в експлоатация само първия участък не по-рано от 2035 г., а по-вероятно към 2040 година.

Снимка 589164

Източник: Wikipedia

Германия

В Германия най-големите мегаполиси са свързани с мрежа от високоскоростни ICE линии, някои клонове отиват и до съседните швейцарски и австрийски провинции. До 2025 г. се планира да бъде пусната в експлоатация друга сравнително кратка, но важна линия между Щутгарт и Венлинген.

Номиналната скорост на жп мрежата е 300 километра в час, но такива показатели се достигат само в определени участъци, например между Берлин и Дрезден, Рощок.

В Германия тръгват първите в света влакове изцяло на водород

В Германия тръгват първите в света влакове изцяло на водород

Френската компания Alstom е предоставила на страната общо 14 влака

По-голямата част от мрежата не ви позволява да се движите по-бързо от 200 километра в час, което се дължи на остарялостта на линиите, положени в началото на 90-те години и нуждаещи се от модернизация.

Изглежда, че можете да се обърнете към самолетите на Lufthansa (няма проблеми с релсите и траверсите в небето?), Но честите стачки на ръководителите на полети и пилотите изглежда намекват: не е сигурно дали ще стигнете навреме.

Снимка 589166

Източник: Renfe

Испания

Националната скоростна жп мрежа се управлява от Renfe Corporation. Влаковете AVE се движат по него със скорост над 350 километра в час. Първата линия, свързваща столицата със Севиля, разположена на юг, беше открита през 1992 г. и пусната в нормална експлоатация година по-късно.

Общо в страната вече има 10 линии, сред които най-дългата линия на континента, дълга 620 километра, свързваща Мадрид със столицата на Каталония, Барселона.

Само две държави, Китай и Япония, имат по-дълга мрежа от високоскоростни магистрали в сравнение с Испания. Скоро дължината на мрежата ще нарасне с още 800 километра - ще бъде положена жп линия от Мурсия до източна Алмерия, а от столицата ще се появи клон към Сантандер.