Комисията за финансов надзор прие на първо четене проект на Наредба за единните изисквания за коригирането на застрахователната премия, в зависимост от поведението на водача на моторното превозно средство, покрито от застрахователен договор за задължителна застраховка "Гражданска отговорност".
Проектът на наредба и мотивите, както и доклада на консултанта, са публикувани на страницата на Комисията за финансов надзор за обществено обсъждане в рамките на 30 дни: http://www.fsc.bg/bg/normativna-uredba/obshtestveni-konsultatsii/
В предложената система "бонус-малус" са предвидени са общо 20 класа, като базовият клас е равен на базовата застрахователна премия - премията, както е определена от застрахователя без допълнителни изменения.
Налице са седем класа бонус, които ще се прилагат по отношение на собствениците на автомобили с безрисково поведение на пътя и за които премията ще се намалява. Максималното намаление ще бъде с 25 на сто от базовата премия.
Ще има и дванадесет класа за малус, които ще се прилагат спрямо собствениците на автомобили с рисково поведение на пътя, спрямо които премията ще се увеличава, като максималното увеличение ще бъде 400 % (четири пъти) спрямо базовата премия.
При въвеждане на системата всички собственици на моторни превозни средства и автомобили ще бъдат поставени в базовия клас и няма да получават нито увеличение, нито намаление на застрахователната премия.
Ако в рамките на една година няма нарушения и не са изплащани обезщетения за причинени вреди, то съответният собственик или автомобил ще преминава в следващия по-нисък бонус-малус клас и при следващо сключване на застраховката ще получава намаление.
Ако обаче има причинени вреди или нарушения,"бонус-малус" класът ще расте и при последващо сключване на застраховка "Гражданска отговорност" премията ще се увеличава.
Нарушенията ще са разделени в 6 категории. Най-леките нарушения са класифицирани в първа категория и ще увеличават "бонус-малус" класа с една степен. Най-тежките нарушения са поставени в седма категория с деветнадесет степени, като собственикът или автомобилът отиват в най-високия "бонус- малус" клас.
За да се избегнат манипулации, "бонус-малус" класът на автомобила ще се запазва и при неговото прехвърляне, както и при прекратяване на регистрацията.
С "бонус-малус" лицата, които имат безрисково поведение ще бъдат стимулирани за сметка на лицата с рисково поведение.
Крайната и най-съществена цел е да се създадат условия за намаляване на пътнотранспортните произшествия и особено на тежките, които водят до загуба на човешки живот или трайно инвалидизиране.
bg-stradivarius
на 06.11.2018 в 17:23:49 #1Редно е тези с нарушенията на пътя и особено такива с по няколко акта също да са в малус скалата ,така както е в много страни по света!Те са основните причинители и на тежки катастрофи.